Hollywood szereti Kelet-Európát. Eddig is szerette. Évtizedeken át azonban inkább csak azért, mert szuper, mega- és gigaprodukcióinak itt is széles nézőtábora van. Kelet-Európa biztos piac a tengerentúli álomgyárnak.
Etyek nem lesz Etyekwood
Prága első számú versenytársa Budapest. Ha egy amerikai stáb nem a csehek mellett dönt, akkor szinte biztos, hogy a magyar fővárost választja. Ám érvényes ez fordítva is: ha Budapest valamilyen okból – főleg építészeti szempontból – nem felel meg az igényeknek, akkor a produkció vezetői Prága mellett döntenek. Elsődleges szempont természetesen az is, hogy mit, mennyiért? Pénz beszél, stáb halad. Ha ugyanazokat a szolgáltatásokat, helyszíneket a másik város olcsóbban kínálja, kiütéssel győz. Pozsony ritkábban jut nagyobb falathoz, akkor is inkább műtermi síkon, Bukarest viszont egyre erősebben vonzza a tengerentúli forgatócsoportokat.
A magyar főváros az Evitától a Kémjátékig, az Én, a kémtől a Münchenig számos amerikai produkcióhoz adta legmegfelelőbb arcát, a fóti stúdió kapujára azonban hosszú hónapokra kitehették volna a „Foglalt” táblát. Ezen a helyzeten változtat most a filmgyártás térképére ez évben felkerülő etyeki filmstúdió, amely Korda Sándor nevét kapta. „A magyar filmgyártás lépést tart a globalizációval” – írta nemrég a Le Figaro, hiszen a világ már tudja: a 2007 végéig három ütemben folyamatosan megnyíló Korda Stúdió hat műtermével és kiszolgáló egységeivel a világ legújabb és Európa legkorszerűbb filmstúdiója lesz, s ezzel további – remélhetőleg még az eddiginél is nagyobb – külföldi szuperprodukciók helyszínévé teszi Magyarországot. A 21. század nemzetközi filmipari elvárásainak megfelelő, világszínvonalú produkciós és technikai infrastruktúrát biztosító stúdiókomplexum tehát további lendületet ad a magyar filmiparnak. Alacsony gyártási költségek, magasan képzett szakemberek, kedvelt forgatási helyszínek – ezek azok a tényezők, amelyek miatt Magyarország a jövőben is fontos lehet a külföldi forgatócsoportok számára. Ahhoz, hogy az ország igazán filmbarát környezetté váljon, új eszközökre és új stratégiára, minden elvárásnak megfelelő, modern infrastruktúrára van szükség. Fontos eleme a stratégiának a Magyarország által kínált új filmes adókedvezmény-rendszer is, amely húszszázalékos adó-visszatérítési lehetőségével vonzó helyszínül szolgál minden külföldi stáb számára. Ez a kedvező jogszabályi háttér és a magyar filmiparban rejlő lehetőségek inspirálták Demján Sándor üzletembert, hogy megálmodja gyermekkora színhelyére a Korda Stúdiót, amely eddig teljes egészében állami tőke bevonása nélkül, magántőkéből merítve épült fel. A tulajdonos reményei szerint az új stúdió nemcsak a világ szuperprodukcióit fogja kiszolgálni, lehetőséget nyújt a hazai filmeseknek is, hogy tehetségüket hazájukban kamatoztassák, álmaikat itthon valósítsák meg, tovább erősítve ezzel a magyar filmgyártás jó hírnevét.
Etyeken tehát már ebben az évben beindul a filmipar. Tíz hollywoodi produkció jelenléte már biztos az év végéig, köztük egy 70 millió dolláros szuperfilm is szerepel, megasztárok részvételével. Egy-egy jobb film ezerötszáz magyar szakembernek biztosít majd munkát, de bizakodhatnak a magyar színészek is: külföldi kollégáik mellett nekik is jut kisebb-nagyobb szerep.
A filmstúdiók összenyithatóak, ám külön-külön is működőképesek. Káros anyag- vagy zajkibocsátásuk nincs. Etyek máris gazdagabb lett egy különleges biológiai szennytisztító teleppel, a stúdióhoz vezető út pedig nagy ívben elkerüli a falut, megőrizve annak csendjét és nyugalmát. A stúdió már felkészült a legmodernebb komputertechnikára is, ezzel együtt azonban a klasszikus filmgyártás feltételeit is képes megteremteni.
Névadója, Korda Sándor, vagy ahogy a világ ismeri: Sir Alexander Korda Túrkevén született 1893-ban, és Angliában vált világhírű rendezővé, majd producerré. A Tanácsköztársaság idején direktóriumi tagként a filmgyártás művészeti vezetője volt, ezért októberben el kellett hagynia az országot. Előbb Bécsben dolgozott, majd Németországban alapított vállalatot. A berlini évek után 1926-tól Hollywoodban dolgozott, 1930-ban aztán visszatért Európába, két évvel később pedig megalapította a London Filmvállalatot. Filmjei kiállítására mindig is nagy gondot fordított, így a negyvenes években már Hollywooddal is fel tudta venni a versenyt. Az angol filmipar legmarkánsabb alakja, sőt felvirágoztatója volt. 1956-ban halt meg Londonban.
Két és fél évvel ezelőtt, amikor Etyek neve mellett először hangzott el, hogy Európa legmodernebb filmes bérstúdiója épül itt, sokan kétkedve fogadták a tervet. Megálmodója és befektetője, Demján Sándor azonban nem adta fel régi vágyát: Etyek nem kíván Hollywooddal vetélkedve Etyekwooddá válni, de hogy fontos és jelentős produkciók megvalósulásának világszínvonalú helye lesz, az már most biztosnak látszik.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.