Aki csak egy kicsit is érdeklődik a képzőművészet iránt, az nyilván egyetért velem abban, hogy Löffler Béla szobrászművész igen jót tett azzal Kassának, hogy nem csak az életművét hagyta az utókorra, hanem a város segítségével egy múzeumot is létrehozott.
Élénk színek harmóniája
Feld Lajos, Jakoby Gyula után jó most Löfflernél találkozni Collinásy György képeivel. Collinásy 1907-ben Szerencsen született ugyan, de vasutas édesapja még abban az éven visszaköltözött családjával Kassára. Collinásy festői pályája itt indult a két világháború közötti időszakban, épp azokban az években, amikor Krón Jenő a városban megalakította képzőművészeti szabadiskoláját és Jozef Polák a Kelet-szlovákiai Múzeumban olyan kiállításokat rendezett, amelyek Európa korabeli képzőművészeti törekvéseinek legjavából is ízelítőt adtak.
Krón iskolájában a már említett kassai tehetségek mellett Koloman Sokollal, Kontuly Bélával együtt Collinásy György is kezdettől fogva az új kifejezési formák keresése mellett kötelezte el magát. Már pályája elején kitűnt, hogy Jakoby mellett ő rendelkezik a legjobb színérzékenységgel. Az sem véletlen, hogy a kassai elődök közül mindketten Kővári Szilárdot tekintették példaképüknek. 1945-ig Collinásy is a Magyar Képzőművészek Egyesületének tagjaként állított ki, és Jakobyhoz hasonlóan ő is igen érzékeny lelkülettel figyelte és élte meg Trianon következményeit, mint ahogy a II. világháború utáni változásokat is. Megfestette a kassai kormányprogram kikiáltását, de azok a benyomások és sokszor nehéz élmények, amelyek a rászakadó történelmi valóságból következtek, később már direkt módon nem jelentek meg a vásznain. Ezeket a belső vívódásokat egyedül bohóc- és Don Quijote-képein ábrázolta. (Kár, hogy ezen a tárlaton csak egy ilyen festménye látható.)
Collinásy alapozó időszakából fontos volt az a két év is (1927–1929), amikor katonáskodása alatt Prágában Vincent Beneš festőművész műtermében tanult, ahol erős francia hatások érték. A modernek közül leginkább Gauguin, Matisse és főleg Vincent van Gogh hatott rá elementáris erővel. Az utóbbihoz később nyilván azért is ragaszkodott annyira, mert mindketten ugyanabban a betegségben szenvedtek, s így az sem véletlen, hogy Collinásy utolsó festményének Vincent volt a címe.
A mostani kamarakiállítást végignézve is megerősíthetjük, hogy Collinásy csendes, kultivált életművet hagyott hátra. Témái főleg csendéletek, belső terek, de tájképeket és figurális zsánerképeket is festett. Jellemzően realista, időnként azonban visszatért a posztimpresszionista-pointilista stílushoz, s ezek a visszatérések csaknem mindig ritka formai kísérletezést eredményeztek (A Kassai Dóm enteriőrje, 1953). Több olajképe (Tükör előtt, 1953; A zongora mellett, 1948; Gyermekek az asztalnál, 1942) tiszta, alig kevert színeivel viszont Henri Matisse fauvista stílusával rokonítható. Kiforrott műveire az élénk, mégis harmonikus színskála – bizonyos mértékben a dekoratív stílus volt jellemző.
Collinásy György kamarakiállítása március 13-ig tekinthető meg.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.