Tiszteletadás Jiří Kyliánnak alcímet viseli az a kissé rébuszosnak ható Ky Time címen futó balettest, amelynek május 16-án és 17-én volt a bemutatója a Szlovák Nemzeti Színházban.
Akárhogyan számoljuk: ez még a 20. század
A nyitó szám, az Ihlet (Inš?pirácia) Radačovský és a kanadai Anik Bissonette közös koreográfiája, ők is adják elő. Egy zeneszerző (Radačovský) vívódásait jeleníti meg, amelyeknek az Ihlet (Bissonette) megjelenése vet véget. Ennyi a történés, az ötlet nem túl eredeti, de itt nem a mi, hanem a hogyan a lényeges. A kompozíció ezen a téren sem nyújt semmi újat, kifejezési eszköztára erősen kötődik a klasszikus baletthez, amit ehhez Radačovský a szabványos kortárs európai táncnyelvből hozzáad, csupa közhely. Az egész kissé banális, kissé érzelgős, kissé terjengős, csupán a légies Bissonette átélt tánca, no meg persze Mozart muzsikája élvezhető.
A másik Radačovský-kompozíció, a szülőföldön maradás és az emigráció közötti választás kínját idéző 68 is kissé túlbeszélt, a többszöri comebackek lankasztják a nézőt. Itt a témaválasztás érdekes, de a kifejezőeszközök nem bizonyultak elegendőknek a szándék adekvát megvalósításához.
Timulák Real Time c. kompozíciója egy nagyáruházban játszódik le. Az elidegenedett tömeg hangyabolyszerű nyüzsgését csak a hatalmas vetítővásznon látjuk, az öt szólista hol ott, hol a színpadon jelenik meg. Bár a kétsíkú történés, a játék az idővel érdekes asszociációkat kelt és többféle interpretációt kínál, a kivitelezés nem táncbarát, a filmvásznon zajló jövés-menés eltereli a figyelmet a táncosokról, akiket néhány gyakran ismétlődő, minimalizált mozdulatsorra ítélt a koreográfus.
Kylián Ravel zenéjére komponált Un ballója hét pár tiszta vonalú, érzelemdús tánca. A teljesen sötét színpadot fentről misztikus hangulatot keltő gyertyafény világítja meg. A táncosok időnként a sötétből bukkannak elő, hogy ismét a sötét háttérbe olvadva tűnjenek el. Mozdulataik mindig Ravel csodálatos zenéjének logikáját követik, különösen szép a Pavan méltóságteljesen áradó dallamának ütemére emelkedő női karok hullámzó mozgása. Hogy ne ringassuk bele magunkat túlságosan a nemesen nosztalgikus hangulatba, Kylián egy fricskával, a táncosnők égnek meredő, meztelen combjaival tesz pontot a darab végére.
Az est fénypontja a Mozart muzsikájára készült, fergeteges humorú Hat tánc. Sziporkázó ötletek, pár- és szerepcserék kacagtató kavalkádja, amely remek lehetőséget kínál a táncosoknak a felszabadult mókázásra. Azok élnek is vele, élményszámba menő produkcióval ajándékozva meg a közönséget. Neveket nem sorolok, mert az est minden egyes táncos közreműködőjét meg kellene említeni. Zömük – a nemzetközi karriert befutott Rada?čovskýhoz és Timulákhoz hasonlóan – a pozsonyi Eva Jaczová Tánckonzervatóriumban végzett. Ott szerzett tudásuk a legkülönbözőbb stílusok interpretálására és a legfinomabb mozgásbeli nüanszok megjelenítésére teszi őket alkalmassá. Univerzálisan használhatók, a 21. század stílusa sem okozhat nekik gondot. Ez azonban még várat magára, bár a premiert megelőző sajtótájékoztatón úgy harangozták be az estet, mint a 21. század balettjét. Kylián Un ballójának 1991-ben, Hat táncának pedig 1986-ban volt az ősbemutatója – akárhogy is számoljuk, ez még a 20. század. A másik három koreográfia is minden szálával az előző századhoz kötődik, egyetlen milliméterrel sem előzte-haladta meg a nagy példaképet.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.