Lassú, lusta film, nehezen adja magát. Azokhoz állhat közel igazán, akik szeretik a poétikus, jelképekkel tarkított elbeszélést és a színpadi hatást a mozivásznon. Róbert Šveda első játékfilmje, a filmes eszközökkel kicsit „megmozgatott” színpadi kamaradarabra emlékeztető Démonok elsősorban a színészi játékra épül.
A szerelem tébolyító démonai
Soňa a legfiatalabb nő. Aki még nem ismeri a szerelmet. Jóérzésű egészségügyi nővérként babusgatja a betegeket, s várja a nagy őt. Meg is hozza a Jézuska a tévében dolgozó Patrik személyében, aki a stúdióban a televíziós technikát bemutatva lenyűgözi és elszédíti a szelíd, szolid lányt. „Téboly, téboly, téboly” – suttogja bele a puha havas tájba. S ez a tébolyító szédület hol másutt is végződhetne, mint az ágyban. A lány odaadó a hirtelen jött nagy érzéstől megtébolyulva. Aztán a nagy átélés után jön az ébredés. És nem csak a fizikai, vagyis az ébrenlétre ocsúdás. A fiú húzza a nadrágját, öltözik. A lány ráébred: talán ennyi volt. Vagy lehet még remélni? Nemigen, mert a hirtelen jött érzést, a függönyt meglobbantva, kifújja a szél az ablakon.
Dáša a másik nő, túl a harmincon. Jön valahonnan egy távolsági buszon ülve, messzi keleti kisfaluba utazik a végekre. Szilveszterre bejelentetlenül betoppan fél éve nem látott régi ismerőséhez, Marcelhoz. A férfi azonnal lerázza magáról, hiszen neki annyi volt, s elbújtatja őt kicsit zavaros elméjű anyja elől, akivel agglegényként még mindig egy háztartásban él. Viszi egy eldugott, szocialista hegyi lakba, ahol egy nem éppen előkelő német társaság tölti a szilvesztert. Köztük is van egy magányos férfi, aki igyekszik rátuszkolni magát Dášára. Csakhogy a nő nem tud németül. Bár ez nem lenne kizáró tényező, ha jönne az érzés, ami nem akar jönni, hiába erőszakolják. Pedig a két kiégett, társra kiéhezett lény a legeslegmélyebbre alacsonyodik le azért, hogy megkaparintsa a másikat, s az új évet már társ oldalán tölthesse.
Klára a harmadik – ő már túl van a negyvenen, egy házasságtöréssel a háta mögött. Férje, hogy megcsalatása miatt elégtételt vegyen, elviszi őt egy mentális sérülteket gondozó intézetbe, hogy a szentestét azzal a titokzatos valakivel töltsék, aki a férj megszállott csodálója. Teljes titok lengi be ezt a hármas kapcsolatot, amelybe még egy negyedik személy is beférkőzik. A gondnok, akinek intézeti magányában ugyancsak jól jönne egy kis szentestei összeborulás.
Nincsenek sztorik a film(ek)ben, a fentebb leírt helyzetekből csupán látleletek bontakoznak ki lassan, ráérősen a szerelem autentikus megnyilvánulásairól. A színészek is „autentikusnak”, teljesen életközelinek, hitelesnek, valósnak tűnő érzésekkel élik a démonikus szerelem adta helyzeteket. Valamennyien nagyot alakítanak, és nemcsak a nők, Kerekes Éva, Dada Duditšová, Beáta Dubielová, hanem a férfiak is, Mokos Attila, Laco Hrušovský, Martin Meľo, Miroslav Kolbašský, Jaroslav Broz – fő- és mellékszerepben egyaránt. Értük érdemes beülni a Démonokra. Amely egyébként nem közönségfilm.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.