ÖSSZEFOGLALÓCannes. A 68.
A sajtó szerint a Saul fia Cannes első igazi revelációja
![](/sites/default/files/styles/image_16_10_w400/public/lead_image/ujszo_14319332927916_12.jpg.webp?itok=n_2nJw_P)
ÖSSZEFOGLALÓ
Cannes. A 68. cannes-i filmfesztivál első igazi revelációjaként értékelte hétvégén a nemzetközi sajtó Nemes Jeles László Saul fia című alkotását, amelyet pénteken mutattak be a hivatalos versenyprogramban.
A Variety című filmes szaklap szerint a Saul fia olyan nyomasztóan és kompromisszummentesen mutatja be a holokausztot, ahogyan azt még soha senki nem tette meg, jóllehet a témát már számos alkalommal feldolgozták a filmművészetben. Justin Chang kritikus szerint az alkotás a narráció megszüntetésének és az érzékeltetésnek a mesteri gyakorlata.
A France Info francia hírrádió, a Le Journal du Dimanche, a Télérama és a Paris Match című francia lapok is arra hívták fel a figyelmet, hogy miközben a film a koncentrációs tábor legnehezebben elképzelhető helyszínein, a gázkamrákban és a krematóriumokban játszódik, a rendező elkerüli a „kukkolás” csapdáját, nem rekonstruálja obszcén és részletes módon a helyszíneket, hanem végig egyetlen fogoly szemszögéből láttatja a dolgokat, az ő gesztusait és tekintetét követi a kamera. A Paris Match szerint „meglepő, sőt megdöbbentő lenne, ha a Saul fia díj nélkül távozna Cannes-ból”, a Le Nouvel Observateur című lap pedig a főszereplő Röhrig Gézának adná a legjobb alakítás díját.
A Libération és a Le Figaro című lap is úgy vélte, hogy az ismeretlen Nemes Jeles László úgy robbant be első filmjével a cannes-i fesztiválon, ahogy 2006-ban Jonathan Littel a Goncourt-díjat nyert Jóakaratúak című regényével. A Libération szerint ugyanakkor az „ambiciózus és virtuóz” alkotás, amely „remegő bénultsággal” köti le a nézőt az egész vetítés alatt, elveit és célját illetően is kérdéseket vet fel. A Saulra koncentráló nézőpont Dider Péron kritikus szerint egy videojáték mozgására emlékeztet. A módszerrel a rendező elkerüli az áldozatok arcának és tekintetének filmezését, s ezzel az érzelgősséget is, ugyanakkor kizárja a tanúságtétel dimenzióját. A Le Figaro szerint a kockázatos témaválasztású filmet sokan fogják majd mindenféle rosszal vádolni, noha „a rendező nem lépi át a jó ízlés határát, és megáll a borzalom ajtajában. /.../ A kérdés mégis felmerül, hogy hova akar eljutni.”
A bemutató után az egyik legjelentősebb amerikai forgalmazó, a Sony Pictures Classics megvette a Saul fia című filmjének észak-amerikai forgalmazási jogait. A cannes-i hangulat alapján úgy tánik, az amerikaiak díjesélyesnek érzik az alkotást a jövő évi Oscar-gálán, és ezt kívánják előkészíteni a film megvásárlásával. (MTI, k)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.