A Duna Menti Tavasz első versenynapja tele volt emlékezetes momentumokkal

Dunaszerdahely |

<div>Tíz gyermek báb- és színjátszó csoport mutatkozott be népes gyerekközönség előtt tegnap, a 42. Duna Menti Tavasz első versenynapján.&nbsp;</div>

A változatosság gyönyörködtet – ez a bölcsesség beigazolódni látszik, hiszen ahány csapat, annyiféle érték és erősség, emlékezetes momentum.  Rögtön az ünnepélyes megnyitó után a bábcsoportok szállták meg a városi művelődési központ színpadát. A gömörfalvai alapiskola Harkácsi Pimpó Bábcsoportja az áram nélküli idők tévéjét mutatta meg nekünk: egy remek árnyjátékot, amelyben a játszók kezei különféle állatokként keltek életre. A feledi alapiskola Meseláda Bábcsoportja elsősorban ötletes, látványos, a népéletből vett eszközeivel tette emlékezetessé a Köcsög Jankó című bábjátékot; a csuporfejű figurák mellett a király háza népének „köténybábos” megjelenítése is igazi telitalálat volt. Az eperjesi UgriBugri Bábcsoport Cirkusz című játéka a manézs világából hozott el a Duna Menti Tavaszra bábos és élő szereplős etűdöket – a két bohóc komikus vénáját, a kötéltáncos (báb)lány szépen kivitelezett produkcióját mindenképpen megjegyeztük. Az egyik legkerekebb előadás az ógyallai speciális alapiskola Fityfiritty Bábcsoportjáé volt: Elment a tyúk vándorolni című bábjátékukra az tette fel a koronát, hogy a mese helyenként bizarr humorát képben is, játékban is meg tudták mutatni. A Komáromi Eötvös Utcai Alapiskola Tekergők Bábcsoportja Egy hangyányi meséje mindenekelőtt a több elemből álló, látványos bábokkal kötötte le a figyelmet, és izgalmas volt figyelni, hogy a külön-külön mozgatott testrészekből összeálló állatkákat milyen precízen kezelik a gyerekek. A csillagszemű juhászt a felsővámosi alapiskola Tikiriki Bábcsoportjának az előadásában láthattuk – a kisiskola mind a 13 tanulója részt vett a hagyományos népi gyerekjátékok, a klasszikus mesélés tradícióit felelevenítő produkcióban.  „A bábjáték nagyon komplex műfaj, az iskolákban pedig különösen kreatív hozzáállást igényel. A szöveg, a képzőművészet, a bábjáték, a bábtechnika, a zene használata, a térszervezés… Mindent egyszerre kell megoldani, éppen ezért nagyon fontos, milyen formát választanak a csoportok – mondta el Badin Ádám rendező, bábművész, aki Kecskés Marikával és Szluka Judittal együtt a bábcsoportokat értékeli a Duna Menti Tavaszon. A zsűri tagját arról kérdeztük, milyen szempontokat helyez előtérbe a mérlegelés során. – Az első versenynapon nem láttunk klasszikus paravános játékot, ami egyrészt jó, másrészt nem jó. Nem jó az új csoportoknál, ugyanis a paravános játék az az alap, amely megtanítja őket a bábhoz való hozzáállásra. A báb egy misztikus tárgy, amely misztikus lénnyé válik a gyerekek kezében is, de amint nem a bábra irányul a játszó, a játék koncentrációja, ez a misztikum megtörik. Ezért veszélyes műfaj a nem paravános játék: mindent látunk, az esetleges bizonytalanságokat is. Nagyon fontos a bábpedagógiai munka, és mindennek az alapja a bábtechnika jó megválasztása. Olyan bábot kell a gyerek kezébe adni, amit meg tud fogni, amit képes megmozgatni, hogy az első pillanattól az utolsóig élő maradjon a színpadon. És a bábtechnikát mindig a gyerekekhez, a képességeikhez kell megválasztani. Ezt pedig csak az a bábpedagógus tudja, aki dolgozik velük. Egy professzionális színházban a rendező kitalálja, milyen bábokkal szeretne dolgozni, a színésznek meg az a dolga, hogy megcsinálja. Gyerekcsoportoknál ez fordítva érvényes. A gyerekcsoportok természete, hogy a tagok pár évente kicserélődnek. A bábpedagógus természetesen az évek során tanul, fejlődik, egyre érzékenyebben nyúl a gyerekekhez, de a csoportnak mindent újra és újra meg kell tanítani. Amikor értékelünk, az a fő szempontunk, hogy a bábmozgatónak a munkáját mennyire szolgálja az a környezet, amelyik lehetőséget biztosít, hogy komplex előadás jöjjön létre. Fontos, hogy a technikát a meséhez kell alkalmazni, és dramaturgiailag is jól fel kell építeni, hogy működjön az előadás. Utána jöhetnek a cifrák.”  Az első versenynapon már a gyermek színjátszók produkcióiból is kaptunk ízelítőt. A farkasdi alapiskola és óvoda Bukfenc Bábcsoportja A kis gyufaáruslány motívumaira készített zenés, táncos, némajátékos, bábos koreográfiát. A komáromi Selye János Gimnázium Kisgimisz Gyermekszínpada A csizmás kandúr egyéni feldolgozásával jött el a fesztiválra. A komáromi Munka utcai alapiskola Pogácsakedvelők Színjátszó Csoportja idén is abszurd humorú játékot hozott, A tudatlanok boldogságát zanzásítva úgy foglalhatnánk össze: Frodó és csapata a répaföldön kapálva megtalálja a Seuso-kincset, aztán leszerződnek a Mamma Miába… Láthattuk a Dunaszerdahelyi Művészeti Alapiskola Új Hullám Színjátszó Csoportját is, a gyerekek saját szövegeiből, történeteiből szerkesztett, Egy kerek nap című játékkal.  22 csoport fellépése még előttünk áll: a verseny ma és holnap is folytatódik. 
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?