„Határtalan” barátság

Iskolánk, az Udvardi Szak- középiskola szerepet vállalt a magyarországi Tokajon műkö- dő Szerencsi Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Idegenforgalmi Középiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma projektjében.A projekt első szakaszára 2018. április 10–13-án került sor Szlovákiában.

A projekt első szakaszára 2018. április 10–13-án került sor Szlovákiában. A tokaji diákok az ide vezető úton megtekintették Alsósztregovát és a zólyomi várat. Diákjaink és a tokaji vendégek prezentációban mutatták be iskolájukat és a falut, illetve a várost. Mindkét előadás nagyon tanulságos volt. Rájöttünk, mennyi közös van bennünk a mintegy 500 kilométeres távolság ellenére is. Ezután elsétáltunk Udvard híres Kálvária-dombjára, a diákok meghallgatták a Kálvária történetét. Megtekintettük a falu nevezetességeit: a katolikus templomot, a községi hivatalt, a Boncz-kastélyt, a Kitelepítettek emlékművét. Ebéd után először a baromlaki Gazda udvarba látogattunk, majd az udvardi szőlőhegy borásza fogadott minket alapos szakmai bemutatóval és borkóstolóval. A következő napon Pozsonyba kirándultunk, első úti célunk a pozsonyi vár volt csodálatos barokk kertjével, aztán az Óvárosban sétáltunk, megnéztük a Mihály-kaput, a Nemzeti Színházat, a régi városházát és a Szent Márton-székesegyházat, ahol Mária Teréziát is megkoronázták. Vendégeink vicces képeket készíthettek a Schöne Náci- és a Kandi-szoborral is. Hazafelé megálltunk a dunacsúnyi élményparkban és a bősi erőműnél. A projekt utolsó napján érsekújvári éttermeket látogattunk meg, hogy kielégítsük a diákok szakmai kíváncsiságát. Először a Panoráma főszakácsa mutatta be az éttermet, ahol a diákjaink is szakmai képzést kapnak. Rövid sétát tettünk Érsekújvár főterén egészen a zsinagógáig. Ezután a Gastro Dom szolgáltatásainak rejtelmeibe avatott be iskolánk egyik szakoktatója, a konyhán, a berendezéseken kívül az ételadagok csomagolását és a mélyhűtőket is megtekinthették a diákok. Tapasztalatokkal és élményekkel gazdagon távoztak a tokaji diákok és pedagógusaik, folytatásképpen néhány hét múlva a mi diákjaink vettek részt hasonló kiránduláson, immár a tokaji iskola vendégszeretetét élvezve.

Az Udvardi Szakközépiskola diákjai izgalommal várták a projekt második szakaszát, a négynapos tokaji látogatást. Utunk során megnéztük Hollókő várának romjait, és szóltunk pár szót történelméről. Útba ejtettük Eger várát is, és a diákok felelevenítették emlékeiket az Egri csillagokról. Nagy szeretettel fogadtak bennünket tokaji kollégáink és a diákok. Végigvezettek bennünket a tokaji iskolában, a tan- és szaktantermeken, a könyvtáron. A tokaji diákok bemutatták, hogyan kell banánt flambírozni. A Hotel Kelep tankonyháját is megnéztük, és összehasonlíthattuk a két ország gyakorlati oktatása közötti hasonlóságokat és különbségeket. Ellátogattunk Diósgyőr várába, amelyet a királynék várának is neveznek, valamint a világhírű életmentő német juhászkutya, Mancs emlékművét is megnéztük. A napot a miskolctapolcai Barlangfürdőben tett látogatás koronázta meg. Iskolai akción is részt vettünk, az ún. Rendezvények napján, ahol a diákjaink is képviselték iskolánkat: az egyéni Sportpohár és Strong boy versenyekben, a prezentációkészítő versenyben, valamint a főzőversenyben, ahol diáklányaink jeleskedtek édesség kategóriában (tarkedli készült vörösáfonya-öntettel). Az iskola 60. születésnapját egy flashmobbal is ünnepelték, amin mi is részt vettünk. A továbbiakban megtekintettük a Hétszőlő szőlőtanösvényt. A tokaji városnézés sem maradhatott ki, megnéztük a főteret, a Rákóczi pincét és udvarházat, ahol egy alapos szakmai előadáson ismerkedtünk meg a tokaji aszú készítésének titkaival, s a Bodrog partján is tettünk egy sétát. Tarcalon két csodálatos kastélyszállót látogattunk meg, az Andrássy Rezidenciát és a Degenfeld Kastélyszállót. Az utóbbihoz tartozó borászatot is bemutatták nekünk.

Kirándulásunk végét Szerencsen, a kézi készítésű csokoládék üzemében tett látogatással és vásárlással pecsételtük meg. Diákjaink sok élménnyel, szakmai tapasztalattal és frissen kötött barátságokkal gazdagodtak.