Fontos nemzetközi üzenetei vannak a múlt pénteki iráni választások után várható konzervatív fordulatnak, elsősorban az egyre bonyolultabb iraki rendezés szempontjából közvetít fontos tapasztalatokat.
Irán és Irak
Iránban a síita muzulmánok vannak többségben. Irakban is ők alkotják a többséget, őket a Szaddám-rezsim elnyomta, hiszen a volt diktátor a szunnita kisebbségre támaszkodott. Sokáig azt lehetett hinni, hogy az amerikaiaknak az új iraki rendszer megteremtése során a szunnitákkal – és a sokat emlegetett szunnita háromszög térségével – lesz a legtöbb gondjuk. Mára nyilvánvaló, hogy a síiták sem olyan lovat akarnak, mint az amerikaiak, s különösen kiéleződött a feszültség Paul Bremernek, Irak amerikai kormányzójának múlt heti, taktikai szempontból szerencsétlen nyilatkozata óta. Kategorikusan kijelentette, szó sem lehet arról, hogy az új iraki alkotmány az iszlám törvénykezésre épüljön, mert ő azt meg fogja vétózni. Ezzel magára haragította a síitákat, akik szerint nem Washingtonban fogják megszabni, hogy milyen alkotmánya legyen az iraki népnek. Bremer szembekerült az egyik legtekintélyesebb iraki síita vallási vezetővel, Sistani ajatolláhval, aki Szaddám alatt iráni száműzetésben élt. Az USA Irakban minden vallást és népcsoportot arányosan képviselő kormányzatot akar – tehát az síita többségű lesz. A jelekből ítélve fogalma sincs arról, hogyan vágja el az iraki síiták iráni szálait, vagy talán még nagyobb baj, hogy mindenáron el akarja vágni. Irakban sosem lehet majd érvényt szerezni egy nyugati típusú alkotmánynak. Az csak az iszlámra épülhet, ugyanakkor éppen az iráni alkotmány mutathatja meg, mit kell elkerülni, ahhoz, hogy az új iraki társadalom modernebb, demokratikusabb legyen.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.