Nem feltétlenül káros, ha egy zenei esemény kapcsán a sajtó inkább a politikával foglalkozik. Mert hiszen a zene jelentősen befolyásolhat társadalmi folyamatokat – elég, ha csak a vietnámi háború ellenes koncertekre gondolunk. Az idei Eurovíziós Dalfesztivál körüli hisztéria azonban senkinek sem használt.
Harcban a zenével?
Nem profitáltunk belőle mi, nézők, hiszen a hangzatos United By Music szlogen ellenére (A zene által egyesülve, A zene egyesít) azt kellett látnunk, hogy több ország már előzőleg tiltakozott Izrael indulása ellen. Az izlandi és a finn művészek nemzetközi petíciót indítottak, sőt kilátásba helyezték, hogy bojkottálják a fesztivált, ha az izraeli versenyző zöldet kap a szervezőktől. Arra hivatkoztak, hogy az ország számos háborús bűncselekményt követett el Gázában az október óta tartó öldöklés során.
Az Európai Műsorszolgáltatók Uniója megszeppent, felszólították az izraeli illetékeseket, hogy egy másik dalt válasszanak, mert az eredeti szerzemény szövegében túl sok a politikai utalás. Aki meghallgatja az October Rain című angol nyelvű dalt (fent van a neten), inkább a háború áldozatai előtti főhajtást fedezheti fel a szövegben, mintsem politizálást, de az érintettek eleget tettek a kérésnek. A verseny 68 éves történetében először fordult elő, hogy a szervezők beleszóltak a művészi tartalomba, csúnyábban mondva: cenzúráztak egy versenydalt.
A svédországi Malmőben, ahol egyébként 15 ezres muszlim közösség él, sosem látott biztonsági készültség fogadta a fesztiválra érkezőket. Nem közlekedhettek szabadon, egyes kerületekbe való belépéskor a repülőtérihez hasonló biztonsági ellenőrzésen kellett átesniük. Civil ruhás rendőrök vegyültek a tömegbe, akik elkobozták a politikai üzeneteket tartalmazó transzparenseket, plakátokat, de még a pólókon szereplő feliratokat is intenzíven olvasgatták. A város vezetése ugyanis Izrael-ellenes tüntetésektől tartott.
Vagyis már az előkészületek feszült hangulatban zajlottak, semmi jel nem mutatott arra, hogy a zene összekötné a népeket. A versenyzők között is voltak palesztinbarátok, a legtöbb problémát a holland induló, Joost Klein okozta, aki már a döntő előtti sajtótájékoztatón kihúzta a gyufát: belekötött izraeli ellenfelébe. Szegény fiatal énekesnő, Eden Golan kapott egy politikai színezetű kérdést, amelyre a moderátor szerint nem volt köteles válaszolni, Joost Klein szerint viszont igen. Ráadásul kiderült, hogy a fiatalember valamilyen látványos politikai állásfoglalásra készül a színpadon. Márpedig a szervezők nem szeretik a meglepetéseket élő adásban, ezért inkább diszkvalifikálták a holland versenyzőt. Az indoklás szerint összetűzésbe keveredett a stáb egyik női tagjával, egy fotóssal, ezért nyomozás indult ellene. Máig homályosak a részletek, lényeg, hogy Joost Klein nem képviselhette hazáját az Eurovízión. Ilyesmi sem történt még soha.
A dalverseny, amelyet több mint hétmillióan néznek világszerte, elszalasztott egy remek lehetőséget a békevágy, az összetartozás és a véleményszabadság kommunikálására. Nagy kár.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.