Nekem az is halottak napja, amikor hirtelen egy gondosan öszszeválogatott könyvtár kerül antikváriumba, vagy régi, ócska-becses holmival megrakottan tér meg valahonnan az ószeres. Ilyenkor valakinek a valakije végleg meghal – mert az élőben hal meg. Valaki valakijéből – senki senkije lesz.
Hagyaték az ószeresnél
De tehet-e ilyesmit egy falugyűjteménnyel a Csemadok helyi alapszervezetének elnöke? Hallom, ilyesmire is van példa. Sem erkölcsi, sem paragrafus szerinti joga nincs rá, jó pénzért(?) mégis piacra dobja a múlt jelennek hagyott értékeit. Kérdés, megelőzhetjük-e tájainkon az ószerest, de az is kérdés, van-e erkölcsi jogunk arra, hogy erre ne tegyünk összehangoltabb kísérletet, mint ahogyan ma próbálkozunk (vagy nem próbálkozunk).
Mintha megakadt volna a szlovákiai magyar múzeum ügye – főleg a két-három évvel ezelőtti új nekibuzduláshoz képest. Netán hiúságok feszülnek egymásnak? Saját magunkkal szemben az lesz a legirgalmatlanabb, ha e téren nem történik semmi lényeges, mert akkor mi magunk leszünk a saját múltunk végrehajtói. Ha a közéletünket nem érdekli igazán a múzeumügy, elvárhatjuk-e kényeskedő erkölcsi fölényérzettel, hogy a néni és utóda, meg az a bizonyos helyi Csemadok-elnök ne az ószerest várja? Azt, aki hangtölcsérével a mi tehetetlenségünket (vagy csak tétlenségünket?) kürtöli világgá, s aki a piros Lada csomagtartójában belőlünk: múltunkból rendezi be portyái alkalmi tárlatait.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.