Ha rémálommá válik a nyaralás

Pozsony. A tengerparti nyaralásról szőtt álom könnyen rémálommá válhat. Szálloda, étkezés és szolgáltatások – a helyszínen semmi sem emlékeztet a katalógusban feltüntetett csábító fényképekre. Mit tegyünk ilyenkor, kihez fordulhatunk segítségért, és van egyáltalán remény valamiféle kárpótlásra?

Az elmúlt évben a Szlovák Kereskedelmi Felügyelőség (SOI) csupán 132 panaszt kapott utazási irodákra. Egyéb szolgáltatásokkal szemben rendkívül alacsony a panasztételek száma. A felügyelőségre tavaly eljuttatott 4762 beadványból ez nem egész fél százalékot jelent. „Elsősorban tudatosítani kell, hogy az ügyfél és az utazási iroda között kialakult konfliktusba nincs jogunk beleszólni, nekünk elsősorban ellenőrző feladatunk van, ráadásul a reklamáció helyszínén sem vagyunk ott. Az emberek már tájékozódtak, tudnak erről – véleményem szerint ezért kapunk ilyen kevés beadványt” – magyarázta érdeklődésünkre Danuša Krkošová, a SOI szóvivője.

A panasztételeket három kategóriába sorolhatnánk. A turisták elsősorban az utazási irodával aláírt szerződés feltételeinek be nem tartására panaszkodnak. Például egy négycsillagos szállodát rendelnek meg, a helyszínen azonban kiderül, hogy néhány osztállyal alacsonyabb hotelben kaptak szállást. A következő csoportba sorolhatnánk az utazási irodák szolgáltatásainak minőségét illető panaszokat. Az utolsó kategóriába pedig a reklamáció eljárására irányuló panaszok tartoznak.

Jobb, ha a helyszínen cselekszünk

A legjobb, ha azonnal a helyszínen reklamálunk. Ha nem tudják helyrehozni a hibát, hazatérésünk után kell azonnal panaszt tenni az utazási irodánál. „A reklamációnak kötelesek azonnal eleget tenni, összetett esetekben három napon belül. A határidő azonban semmiképp nem lehet hosszabb 30 napnál” – pontosított Krkošová. A turisták gyakran panaszkodnak, hogy az utazási iroda képviselője egyszerűen nem hajlandó összeírni a reklamációt. A legjobb, ha ilyen esetben egyfajta jegyzőkönyvet készítünk a történtekről, a panaszunk tárgyáról, és ezt néhány utastársunkkal (tanúkkal) is aláíratjuk. Természetesen fényképes dokumentációt is készíthetünk a hiányosságról. Hazatérésünk után aztán ezzel kérhetünk kárpótlást az utazási irodánál.

Nem mindig az utazási iroda a ludas

A kereskedelmi felügyelőség szerint azonban legtöbbször nem az utazási irodák tehetnek a kifogásolt szolgáltatásról, nem okozzák a kellemetlenséget. Az utazási iroda és kliensei között ugyanis van még egy szerződő fél. A legfontosabb, hogy mindig figyelmesen olvassuk el a szerződést. Ha minden kötél szakad, és az utazási iroda nem tesz eleget a reklamációnak, nyugodtan forduljunk bírósághoz.