Lassan külön kategóriává válnak a sorozatokon belül a startupok felemelkedését (és bukását?) bemutató szériák. A WeWork alapítóinak története igazán tanulságos.
SOROZATDARÁLÓ: Úgy égették a milliárdokat, mintha nem lenne holnap
A médián keresztül többnyire csak azokról a startupokról értesülünk, melyek vagy gigantikus sikert vagy gigantikus bukást produkálnak. A legnagyobb figyelmet azonban kétségtelenül azok kapják, akiknél a gigantikus bukás előtt a sajtó még teli volt a gigantikus sikerről szóló hírekkel.
Az Elizabeth Holmes felemelkedéséről és bukásáról szóló The Dropout mellett jelenleg a Neumann házaspár WeWork startupjának történetét elmesélő WeCrashed című sorozatról beszélnek a legtöbbet az amerikai nézők, és van is miről: a cég értékét Neumannék tíz év munkájával vitték fel 47 milliárd dollárra, hogy aztán ez a szám egyetlen év leforgása alatt 40 milliárddal csökkenjen.
Az egyébként még ma is létező WeWork azzal tudott berobbanni a piacra, hogy időben felismerte: megváltozott az emberek munkahelyhez való viszonya, és sokan ma már gyakorlatilag bárhonnan képesek dolgozni a laptopjukon, ahol van jó minőségű wifi-elérés. Persze ebből következhetett volna az is, hogy egyszerűen mindenki otthon marad, de Neumann – aki gyerekként egy kommunában nőtt fel – azt is tudta, hogy a lehetőség ellenére az emberek továbbra is szeretnek más emberek között, egy közösségi térben dolgozni, és ha kellően vonzó környezetet teremt számukra, hajlandók lesznek neki bérleti díjat fizetni azért, hogy használhassák a co-workingre épülő irodáikat. Egyetlen gond akadt csupán: Adam ugyan teli volt ötletekkel és kreatív energiákkal, pénze azonban nem volt a gyors terjeszkedésre, ezért folyton külső befektetőkre szorult a növekedésért.
A Jared Leto és Anne Hathaway főszereplésével készült Apple TV+ sorozat ragyogó portrét fest egy rendkívül meggyőző, istenkomplexusos férfiról, aki az álmai eléréséért felelőtlenül bánt a rá bízott befektetői pénzekkel, és a feleségéről, aki mindenben követte és támogatta őt, miközben nem volt egyszerű lépést tartania a hatalmasat álmodó férjével.
A WeCrashed valóban az alapoktól kezd: még Adam és Rebekah megismerkedésének történetét is megmutatják nekünk, ahogy azt is, hogy a WeWork előtt Adam milyen kisstílű vállalkozói ötletekkel próbálta lenyúlni mások pénzét. Bár kellően izgalmasak a főszereplőink, a WeCrashed legnagyobb erőssége a gátlástalan pénzszórás bemutatása. Döbbenetes jelenetekben tárul fel előttünk, ahogy Adam például úgy bérelt ki irodahelyeket, hogy egyszerűen messze felüllicitált mindenkit, miközben az így elért bérleti díjjal már lehetetlen volt profitot elérni. Láthatjuk azt is, hogy például a dolgozói morál javítására szerveztek a nyáron egy afféle mini Sziget fesztivált egy tóparton, és még akkor is kifizették a csúcsgázsit egy sztárfellépőnek, amikor már dolgozókat kellett kirúgni a cég radikálisan romló teljesítménye miatt.
A WeCrashed ugyan egy idő után kissé önismétlővé válik, és a nyolc epizód talán túl sok ehhez a sztorihoz, de azt valóban szépen bemutatja, hogy egy bizonyos szint fölött már szinte lehetetlen igazán nagyot bukni: Adam Neumann és felesége minden felelőtlensége ellenére ma is dúsgazdag ember.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.