Tichy Gyula festőművész nevét kimondva mindenki öccsére, Tichy Kálmánra gondol, akinek neve ismerősebben cseng, mint testvéréé. Nem is csoda, hiszen sikeresebb életpályát futott be, mint Gyula, és íróként, festőként, múzeumigazgatóként meghatározó szerepe volt Rozsnyó kulturális és közművelődési életében.
Százhuszonöt éve született Tichy Gyula
A siker kis fénysugara
1904 őszén megválasztják a pesti Evangélikus Főgimnázium rajztanárává. A Fasori Gimnázium újonnan épített, még párát lehelő falai azonban megtámadják egészségét. Súlyosan megbetegszik, állását is ott kell hagynia, és hazatér Rozsnyóra. De az ágyhoz láncoló betegség és a gyógyulás hosszú folyamata arra azért jó volt, hogy hatalmas akaraterővel a rajz műfaját tökéletesítse önmagában. 1906-ban végre rátalál az egyéniségéhez illő technikához, a temperafestéshez. Ezzel a módszerrel készíti legjelentősebb festményeit, és stílusában is egy csapásra felszabadul. Ekkor születik meg sok más munkája mellett a Királyasszonynéném I., majd a II., Endre királyfi Bizáncban. Ezeket az irodalmi indíttatású történelmi témájú képeit a dekorativitás, a mély, de tiszta színek használata, a síkszerű ábrázolás jellemzi, amellyel a szecesszió művészetét követi. Lehangolja azonban a fullasztó légkörű kispolgári Rozsnyó meg nem értése és érdektelensége. Egy időben fellelkesíti Dürer munkássága, és az 1907-es Kuruc rajzok sorozata ezekből a düreri hagyományokból indul ki, és a régi fametszetek stílusát követi. Ebben az időben feltűnést kelt négy illusztrációja a Nemzeti Szalon kiállításán, és lelkesedéssel küldi be a Műcsarnok kiállítására néhány más művét. Csalódnia kell azonban, mivel a művészet hivatalnokai még nem tartanak ott, ahol ő. A bizottság akadémikus szellemű, maradi tagjai nem fogadják el művészetnek alkotásait. Kizárják a Királyasszonynéném című művét, és éppen olyat választanak, amelyet maga sem tart jelentősnek.
A várva várt elismerés
Keserűségét oldja az újonnan felfedezett technika, a linómetszés. Rövid egy év alatt már teljesen kiforrt művésze lesz ennek a műfajnak. Először a düreri hatás alatt tervezett, de soha meg nem valósított fametszeteit teszi át linóba, és az egyszínű metszetek mellett próbálkozik polikróm jellegűekkel is, amelyekhez mintának a japán fametszetek állottak. Linómetszeteivel végre átütő sikert ér el az 1909-es nemzetközi grafikai kiállításon. Ekkortól közli műveit A Ház című lap. Harmincadik születésnapján tagjai közé választja a KÉVE művészegyesület, amelynek haláláig tagja volt, és általuk több kiállítása is megvalósult.
Az 1908-as és 1909-es év nyarát az Iparművészeti Társaság megbízásából Feleden töltötte, ahol népművészeti anyagot gyűjtött. Ez pedig hatással volt a későbbiekben munkáira: festményein a rozsnyói utcák és vásárok kofáit, vásározó parasztjait és a fiatal parasztlányok gazdag díszítésű ruháit, főkötőit láthatjuk. Az 1909-es évek újabb jelentős sikere az Egy tusos üveg meséi című rajzkötetének megjelenése, amely nagy visszhangot váltott ki, és a kedélyeket is felkavarta. Azt írták róla, hogy „A hellenizmus és a japánizmus csodálatos keveréke. Szabadon, könnyedén vont formák, a bankócsinálásig aprózott környezetben. Mintha csak Ady Endrének valamely verses enigmáját olvasná az ember, s nem lel rá kádenciát...”. De kapott kritikát is: „Sajnos, a tapasztalás azt mutatja, hogy többnyire az ilyen könyvek a szerző költségén, igen szűk baráti kör számára látnak napvilágot. Valljuk meg őszintén, ebben művészeink is hibásak. Annyira magános úton járnak, hogy nem mindenkinek van kedve őket oda követni”.
A feledi gyűjtés, a KÉVE-taggá választás és az Egy tusos üveg meséi című album megjelenése mellett 1909-ben még egy esemény történik. Rozsnyón rajztanári állást vállal az Evangélikus Főgimnáziumban. Bár megélhetése biztosítottá válik, szenved a kollégák meg nem értésétől, attól, hogy nem talál szellemi partnerre, és az egyhangú munka is terhére válik. Szerencsére családja megértése és a KÉVE-kiállításokon elért sikere nem engedik, hogy válságba jusson. 1911-ben készíti életműve szó szerint is legnagyobb alkotását, a 124x210 centiméteres Álarcok festményét, melyet a stracenái völgyben készített. A vásznat két rúdra csavarta, és lépésről lépésre továbbcsavarva festette. Hazatérve, s rámára feszítve maga is meglepődött, hogy már alig kell igazítania rajta. Ez a mű mintegy összefoglalása addigi pályájának. Idézi Csontváry monumentális kompozícióit. További kis méretű rajzai korát megelőző törekvést képviselnek, amelyekkel Kassák vagy Moholy Nagy László későbbi, 20-as évekbeli rajzai hozhatók párhuzamba. Tichynél azonban ezek csak egy epizódját képezik életművében, s nem folytatódott, teljesedett ki.
A hanyatlás kora
Tichy egy regény, egy tudományos-fantasztikus mű megírásába kezd Mars rabjai címmel, amelynek befejezését a háború kitörése, majd az azt követő állapotok, később pedig halála megakadályozza. Végül Kálmán öccse fejezi be, és jelenteti meg folytatásokban a pozsonyi Magyar Néplapban. A Verne és Jókai hatását is mutató regényben kora technikáját megelőzve írja le a mai tévé, a talpfa nélküli sínek, a különböző sugárzások és távvezérlések megvalósulását és fölhasználását. Élete végén inkább ír, mint fest: nyolc füzetet jelentő, Utazások az űrben című írására már remény sincs. A füzeteket érdekes hold- és marsbeli tájakkal illusztrálta.
„Egy körzőhöz volnék hasonlatos, amelynek acélcsúcsa Rozsnyóba van szúrva, a ceruzás vége pedig Pesten írja a magyar kultúrtörténet számára betűit, ha ugyan a feledékenység gumija ki nem törli őket” – írja Önéletrajzi Szótárában. S bizony, a feledékenység kegyetlen úr, mert a 80-as évek elejéig Tichy Gyula örökségét nem engedte látni. Közrejátszottak ebben a történelem viharai, az, hogy a művészi hagyaték legnagyobb része magántulajdonban van, s a művészettörténeti kutatások is kikerülték őt.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.