Hogy mire jó feleleveníteni rég elfeledett szokásokat, előszedni a padlásról a rég kacatnak titulált eszközöket? „Tetszik nekünk a régi hagyomány, és azt szeretnénk, hogy megmaradjon az utódainknak” – válaszolta Rózsika néni, a berzéte-kőrösi Berkő népdalkör tagja.
Régmúlt idők fonója Berkőéknél
Mindenki tudja, mi a fonó. De azt már kevesebben tudják, a fonáson kívül mi mindennel foglalkoztak még ott. Nekünk, az új generáció tagjainak pedig már részünk sem lehetett abban a sok játékban, pajkosságban, finom udvarlásban, ami a fonókat jellemezte. Énekeltek, olykor-olykor táncra is perdültek. Még nagyböjt idejére is kitaláltak egy énekes-karikázós lánytáncot, amit rátócskának neveztek. Énekre, lépések ritmusára körbejárt a korsó, vagyis a rátó, míg valaki le nem ejtette. De nem lehetett a fonót egyből tánccal, mulatozással kezdeni. Dolgozni mentek oda, fonni a fonalat, amelyből aztán inget, gatyát, zsákot szőttek az aszszonyok. Nyálazták a kendert, ették a susinkát, vagy az aszalt almát, „mer attul meggyütt a nyálunk”. A színpadon előkerültek az ülőguzsalyok, a kenderkóc, a csepű pántlikával volt ráerősítve a guzsalyra. A háziasszony pedig sütéssel, a gazda jófajta borral és pálinkával kínálta a házban összegyűlt fehérnépet. Ment a pletyka: Hallottátok-e, hogy a Marcsi megesett? Melyik Marcsi? Hát a Híres Marcsa! Ehhez hasonló hírek röpködtek a szorgos kezek felett. Mondtak meséket, balladákat, egy-egy új nótát is megtanultak, amelyet egyikük-másikuk tanult el itt-ott. De már csak azt várták, hogy mikor jönnek a legények. Azok nem is várattak sokat magukra. Bár deres volt már a hajuk, mégis visszaképzelték magukat negyven évvel korábbra, és lélekben újra fiatal suhancokká lettek. Emelgették az asszonyok szoknyáit, azok sikongattak is annak rendje s módja szerint. A legények csapták a szelet a lányoknak, csak azt lesték, kinek emelhetik fel az „arsót”, mert azért csók járt. Aztán hagyták megint dolgozni őket, addig meg az ördögbibliát lapozgatták, vagyis kártyáztak. Amikor a gazdasszony megunta, hogy csak lopják az időt, ölükbe nyomta a szakajtót, hogy fosszák legalább a kukoricát. De a legények nem nyughattak, mindig azon járt az eszük, hogyan tréfálhatják meg a lányokat. Megesett, hogy begyújtották a kócot. Csak úgy kellett csapkodniuk az asszonyoknak, hogy a tüzet eloltsák a guzsalyon. Aztán jött a bubanko, egy maskara. Écsi Gyöngyi elmeséli, hogy a bubanko egy fajtája a farsangi alakoskodóknak, mint a busó, dőre, tőkehúzás figurái. Arra való, hogy megnevettesse a társaságot. „Kőrösben volt ilyen szokás. Nagy móka volt mindig a húzd meg, ereszd meg nevű játék is. Egy kendő négy oldalát fogták és feszítették, vagy éppen meghúzták a parancs szerint. Aki tévesztett, zálogot adott. A zálog visszaszerzésére pedig furfangos és mókás feladatokat találtak ki. Például a lánynak szerelmet kellett vallani, és megcsókolni a legényt. Vagy egymást a földre taszítani. Amikorra már ezeket a játékokat játszották, fonás nem volt. Meg aztán, későre is járt már, haza kellett menni. De egy búcsúdalt, éppen ide vágót, még el kellett énekelni, majd vette mindenki a guzsalyát, az orsóját, és ki-ki szétszéledt a faluban a legények kísérete mellett. Hát ilyen volt régen a fonó. Aki a nézőtérről nézte őket, az is beleélhette magát a fonók hangulatába, szinte részese lehetett ennek a darabnak.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.