A kiváló görög szatíraíró, Lukianosz egy elképzelt, csodás elemekkel tarkított hajóút kapcsán mesél a Tejtengerről. A Tejtenger közepén egy hófehér sajtsziget áll, szőlőkkel borítva, melyekből nem bort, hanem tejet lehet préselni.
Tejtenger és sajtsziget
A görög mitológia szerint a halandók az olümposzi istenektől kapták a sajtkészítés művészetét. Athénban a termékenység istennő, Kübelé tiszteletére tartották a Galaxia ünnepét, melyen a nők egy különleges pépet készítettek tejből és árpalisztből. A kecske- és juhtartás már az ókorban is kiemelten fontos ágazat volt, már csak az ország természeti adottságaiból kifolyólag is, hiszen Görögország területének hetvenöt százaléka hegyes vagy dombos vidék. Az állattenyésztés és sajtkészítés ősrégi tradícióját a görögök egyenesen az Odüsszeiában szereplő Polüphémosz küklopszig vezetik vissza, aki állítólag világviszonylatban is az első név szerint ismert sajtkészítő.
Manapság, mivel gyakran hamisítják a valódi görög sajtot (mely bioterméknek számít, lévén, hogy az állatok műtrágyákkal, gyom- és rovarirtókkal nem szennyezett területeken legelnek), 25 fajta hagyományos sajtot nyilvánítottak védetté. Ezek közé tartozik például az anevato, a kaskavál (kemény juhsajt), a gróji sajt különféle lokális változatai (a krétai, a naxoszi), a manúri (kövér juhsajt), az arachovai formaella, a kefalotíri (kemény sós sajt). A legismertebb köztük kétségtelenül a sós páclében érlelt és tartósított fehér sajt, a feta. A feta kecske- és juhtejből készült, és már az ókorban is ismert sajtnak számított.
Hogy Polüphémosz milyen sajtokat is készített, azt persze nem lehet ilyen pontosan tudni. Az Odüsszeia kilencedik énekében képet kaphatunk a pásztorkodó, sajtkészítő Polüphémosz barlangjáról: az üregben az „aszalók rogyadoztak a sajttól”, s a gödölyék és a bárányok elkülönítve voltak aklokba zárva. Odüsszeuszék arra is felfigyeltek, hogy minden edény, kiskád, sajtár, melybe az óriás fejni szokott, savóval van telve. Később tanúi lehettek annak is, hogy a hazatért küklopsz hogyan fejte meg az állatokat: a tej felét aztán edénybe öntötte, hogy legyen innivalója, a másik felét megaltatta, átsajtolta, és a túrót fonott kosarakba helyezte. Később, miután felfedezte a rejtőzködő görögöket, kettőt a földhöz vágott közülük, és testüket tagonként szétszelve csontostul, belestül, velőstül elfogyasztotta, majd „le is öblítette az emberhúst sürü tejjel”.
Hasonló jelenetek játszódnak le Euripidész Küklopsz című szatírdrámájában, az Etna lejtőjén egy karámmal elkerített barlang előtt. A Szicília szigetén kikötött Odüsszeusz Szilénosztól, a küklopsz szolgájától vásárol élelmiszert: erjesztett túrót, tehéntejet, sajtot. Az euripidészi küklopsz egyenesen sajt- és tejtermelő vállalkozást üzemeltet: amíg ő a nyájat őrzi, addig a szatírok ügyelnek otthon az újszülöttekre, s megtöltik a szittyókosarakat friss túróval, a csöbröket tejjel. A szatírdráma rusztikus szellemében a küklopsz nagy hangon magyarázza, hogy ő nem törődik a főisten mennydörgésével, hiszen ha belakik borjúsülttel, s egy csöbörnyi tejet iszik rá, túltesz Zeusz dörgedezésén, hiszen ruhájába legalább akkorákat „durrog”. A tej ebben a kontextusban a borral szembeállítva a barbarizmushoz kötődik, mivel a küklopszok nem isszák Dionüszosz italát, „ezért nincs földjükön se tánc, se dal”. Míg a borszerető görögök egyik fő erkölcsi parancsa a vendégjog tiszteletben tartása, addig a tejivó küklopszok a vendég húsából lakmároznak.
A sajt és a tej természetesen nemcsak ilyen alantas dimenziókhoz kapcsolódik a görög irodalomban: a borral együtt ugyanis az áldozatbemutatás tipikus kelléke. Az Odüsszeiában az alvilági isteneknek és a halottaknak mutatnak be italáldozatot oly módon, hogy egy gödörbe először tejjel kevert mézet, aztán édes bort, majd vizet öntenek, és fehér daralisztet hintenek rá. A méz és tej keveréke nem véletlen, ugyanis az alvilágiak a görög gondolkodás szerint kimondottan „édesszájúak”. A római irodalomban egy hasonló motívum utal erre: Aeneas az alvilág bejáratát őrző Cerberusnak „mézes ezerjófűből gyúrt süteményt vet (...), mákonyosat.”
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.