Vargha Kálmán Móricz-monográfiájában található egy fotó, melyen az író épp perecet vásárol. Sötét nagykabát van rajta, prémes gallérral, fején elegáns puha kalap, bal karján sétabot lóg, s kezében már legalább négy perecet szorongat, miközben jobbjával a szolgálatkészen álldogáló árus perechalma felé nyúl.
Morzsák Móricz asztaláról
Elsőként bizonyára mindenkinek két jelenet jut az eszébe. Kis János tragikus végű zabálása (Tragédia) és a Légy jó mindhalálig cipőkrémet falatozó éhenkórász diákjainak feledhetetlen kollégiumi életképe. Kis János egy szürke, arctalan bérmunkás, aki bosszúból a halálba eszi magát. A novella olvasóra tett hatása – a cím ellenére – nem egyértelmű, keveredik benne a tragikum és a morbid komikum, s ezért a szöveg ellenáll az egyszerűsítő értelmezéseknek. A történet egy sajátos műfaji transzformáció eredményeként születik meg: egy gasztronómiai témájú szólás (Kienni valakit a vagyonából) novellisztikus kitágításaként. Miután Nyilas Misi tetten éri a csomagját dézsmáló társait, és kiderül, hogy azok falánkságukban, kenyérre kenve, megették az édesanyja küldte cipőkenőcsöt is, kibújni akarván a felelősség alól, egymást kezdik el vádolni: „Ki kente? Te kented! – szólt elvörösödve Andrási. – Nézd csak, ő ette meg, oszt még ránk kenné – kiabált Török Marci.” Láthatjuk, hogy miként él itt Móricz a szó szerinti és az átvitt értelmű jelentés cseréjén alapuló szójátékkal (megkenni a kenyeret – áthárítani a felelősséget valakire). Harmadikként eszünkbe juthat az Úri muri könyvárusa, Lekenczey Muki, aki grófos eleganciával lép be Csörgheő Csuliék törzshelyére, majd rántottát rendel; húsz tojásból. Mikor kihozzák neki a hatalmas adagot, s már éppen hozzáfogna az elpusztításához, Csuli lép oda az asztalához, s meglehetősen furcsa módját választja az ismerkedésnek: „Hát csak feláll Csörgheő Csuli, s nagy méltóságos léptekkel átsétál a termen a másik oldalra, s szó nékül odaáll az idegen úr asztalához. Az éppen fogta a kést és a villát, hogy belekezdjen a rántottahegybe. Akkor Csuli kinyújtja a tenyerét, s belemarkol kézzel a tálba, s tömi szájába a rántottát. Az idegen nagyot néz, nagy szemet mereszt, azzal vállat von, ha itt így szokás: s ő is leteszi a kést, villát, és belemarkol az ételbe s eszik.” E provokatív tett végül is nem verekedéssel, hanem baráti összeborulással végződik. Az ezt követő csipkelődő csevelyben újra a nyelv jut főszerephez: „– Oszt jaó vót a rántotta? – Kirántotta.” A legkísértetiesebb evési jelenet Móricz-prózájában az a vacsora, amit a Barbárok gyilkos juhászai költenek el áldozatuk sírhalmán: „Mire a hold feljött, akkorra be volt kaparva a vendéglátó gazda fiastól és a három kutyájával. Tüzet raktak a sírra ganéból, s megsütötték a szalonnájukat. Jóízűen megvacsoráztak.”
Móricz egyik méltán legjobbnak tartott regénye, az Árvalányok az evésnek két további fontos funkciójára mutat rá. Arra, hogy egy jóízűen elfogyasztott ebéd egy időre feledtetni tudja a személyes ellentéteket és gyűlölködéseket is, ezek mintegy feloldódnak az evés nyújtotta közös örömben: „Egy időre mindenki elfelejtett minden bánatot és minden haragot... Ez az igazi perc, s e percben a tál az asztalon, a tányér, a kés, a villa, ezek a legdicsőbb szerszámok, s a szájban szétfolyó nedvek, a pác íze, a tejfelek, a fűszerek, a zsírok, a jól sült, friss kenyér, a jó könnyű, iható szőlősi bor. Ez olyan gyönyörű és nemes érzésekkel fonta össze a társaságot, hogy ebben a szent pillanatban senkinek nem volt gyilkos szándéka felebarátja ellen. Most magas lánggal égett felettük a keresztény emberszeretet dicsősége.” Főként az utolsó mondat gúnyos modalitása teszi hangsúlyossá azt, hogy a terített asztalnál, ahol lelkészek és feleségeik foglalnak helyet, nem a keresztény eszmék, a szent parancsolatok, hanem éppen hogy a bűnösnek tartott test élvezetei hozzák közel egymáshoz az embereket; az evés varázsolja „szeretetközösséggé” a széthúzó társaságot. A regény másik, evéssel kapcsolatos mozzanata, hogy a habzsolás vágya mint erotikus metafora jelenik meg. Miskolczyné, egy vidéki református lelkész szexuálisan kiéhezett felesége a náluk kosztoló fiatal óvónőre, a félénk Irmácskára vet szemet. Alig tudja megtartóztatni magát, amikor kettesben marad a lánnyal: „A papné fekete szemei ellenségesen villogva faldosták ezt a nyakat, amely kövér volt és zamatos üde... Összecsikorgatta a fogait, s szeretett volna beleharapni. Egy harapásra kifalni onnan azt a nagy, nagy finomságot...”
Befejezésként idemásolom a Rokonok kezdő sorait: „Arra ébredt, hogy a felesége a másik szobában telefonál. – Te Juliska szívem, mi volt abban a pácban, mikor múltkor nyulat ettünk nálatok?... Az akkor nagyon ízlett Pistának.” Az újjonann kinevezett főügyész, Kopjáss István félálomban hallja ezeket a mondatokat; az előző éjszaka elhúzódó beiktatási bankettje után még önelégülten lustálkodik ágyában. Jóleső érzéssel nyugtázza magában, hogy életében kedvező fordulat állt be: „A hatalom a kezébe került, élni kell tudni vele.” A későbbiek ennek, sajnos, épp az ellenkezőjét igazolják. De hősünk még ezt nem sejtheti, a könny is elfutja a szemét a meghatottságtól, hallva, miként is próbál a felesége kedvében járni a készülő ebéddel. Úgy tűnik, a kinevezés hatására nemcsak a város befolyásos embereivel kerül bizalmasabb viszonyba, hanem a korábban elégedetlen, érzelemnyilvánításaiban tartózkodóbb párja is kedvesebb hozzá. Móricznak tehát ezzel a látszólag semmitmondó felütéssel – in medias res – a regény kiinduló helyzetének problémagócát sikerül megragadnia; a szereplő sorsában beálló változás kedvező irányát, lehetséges baljós árnyaival együtt.
E „morzsákból” is kitetszik, hogy a Móricz-életmű gasztronómiai vonatkozásai nem marginális mozzanatok, amelyeket egy könnyed mozdulattal lesöpörhetünk az irodalomtörténet asztala alá, hanem gyakran ezek jelenthetik a kulcsot a történetek megértéséhez.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.