Nanking utolsó áldozata – így nevezte a nemzetközi sajtó Iris Changot, a hatalmas vitákat kavaró, számos nyelvre lefordított tanulmány, a Nanking meggyalázása (The Rape of Nanking, 1997) szerzőjét, amikor 2004. november 12-én hírül adta a halálát.
Iris, Nanking utolsó áldozata
Az Erőszak Nankingban 60 évig tartó hallgatás, ködösítés és hazudozás után először tárta fel tudományos alapossággal mindazt, ami a kínai városban történt.
Iris Chang a bevezetőben George Santayana szavait idézi: „Aki nem emlékszik a saját múltjára, megismétlésére van ítélve.” A kötet három részre tagozódik. Az első a japán megszállók szempontjait elemzi, a második a kínai túlélők visszaemlékezéseit, a harmadik pedig az akkori Nanking ún. nemzetközi zónájában élő nyugatiak beszámolóit tartalmazza. A japánok kegyetlenkedései számos párhuzamot mutatnak a nácik által végrehajtott holokauszttal: ilyen a rémtettek alapos kiszámítottsága, a hóhérok „normális” volta és faji felsőbbrendűségük tudata, valamint az a mód, ahogyan elhárítják saját embertelenségüknek még a gondolatát is azáltal, hogy áldozataikat egyszerűen nem veszik emberszámba. Vannak azonban különbségek is: akadt egy japán generális, aki nyíltan ellenezte Nanking pusztítását és a lakosság öldösését. Ő a megszállás hosszú időtartamára hivatkozva a helyi lakossággal való együttműködést szorgalmazta. A japán hadvezetés végül a „gazdaságosabb” megoldás mellett döntött. Ennek megvolt a maga rettenetes logikája: a fő érv az volt, hogy hosszú távon nem tudják megoldani az egymilliós város élelmezését. Iris Chang kitért a megszállók szexuális magatartására is: a nők ellen elkövetett nemi erőszakra úgy tekintett, mint a háborús kultúra szerves részére, elmaradhatatlan, szimbolikus jelentést is hordozó, kegyetlen rituáléjára. Iris Chang döbbenetes adatokra bukkant a nankingi amerikai misszionáriusok intézete, a Yale Divinity School levéltárában, de az amerikai külügyminisztérium archívumában is. Az utóbbiban talált rá arra az 1938-ban útközben elfogott, Tokióból küldött táviratra, amelyben Hirota Koki akkori japán külügyminiszter a következőket írta: „Hitelt érdemlő szemtanúk szóbeli beszámolói és levelei tanúsítják, hogy hadseregünk Attila hunjaihoz hasonló módon viselkedett.”
A japán megszállók 1937-ben az 1 millió lakost számláló Nankingban 8 hét leforgása alatt vagy 260 ezer kínai polgári személyt öltek halomra rettenetes brutalitással (egyes források csaknem 400 ezerre becsülik az áldozatok számát), és több mint 20 ezer nőt erőszakoltak meg. A véres mészárlás aránya messze felülmúlta Drezda vagy Hirosima második világháborús veszteségeinek mérlegét. Élő embereken bajonett-gyakorlatokat végeztek, kibelezték, leöntötték benzinnel és felgyújtották őket, szamurájkarddal egész tömegeket fejeztek le, miközben a tisztek egymással versengtek, ki tud ugyanannyi idő alatt több emberrel végezni. Nem számított ritkaságnak az élve eltemetés sem. A nőket – öregeket és kiskorúakat is – az utcán vagy otthonukban, a családtagok szeme láttára, csoportosan erőszakolták meg, majd erre kényszerítették a legközelebbi hozzátartozókat.
Épp a nankingi szexuális kilengések, az erőszakok elképesztő száma adta a japán katonai vezetőknek az ötletet, hogy katonai bordélyokat létesítsenek, és azokat a megszállt területek lányaival, asszonyaival népesítsék be. (vk)
Tagadók és revizionisták
A nankingi mészárlást a japán revizionisták csak úgy emlegetik, mint „úgynevezett nankingi incidenst”, sőt a Sanei c. jobboldali lap tavaly egyenesen kitaláltnak minősítette a nankingi eseményeket. A „mérsékeltebbek” nem tagadják ugyan, hogy az egykori kínai fővárosban atrocitásokra került sor a japán hadsereg részéről, de szerintük a meggyilkoltak nem lehettek többen 40 ezernél, ami úgymond „a civil áldozatok háborúkban szokásos száma”. Egy francia tanulmány szerint a nankingi borzalmak tagadói egy az egyben az auschwitzi gázkamrák létezését tagadók érvrendszerét használják:
japánellenes összeesküvés hangoztatása
a szemtanúk, vallomástevők diszkreditálása
a mészárlás fizikai véghezvihetőségének tagadása
téves részletekre rámutatva az egész elbeszélés hitelességének megkérdőjelezése
az áldozatok számának minimalizálása. (v)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.