Panoráma

Vilmos herceg: a BBC hazugságokkal vette rá édesanyámat az interjúra

Vilmos herceg szerint a BBC brit közszolgálati televízió hazugságokkal és hamis állításokkal vette rá néhai édesanyját, Diana hercegnőt a világszerte hatalmas feltűnést keltő, negyedszázaddal ezelőtt készült interjúra.
MTI

2021. május 21. 09:45

Vilmos herceg k
- TASR/AP-felvétel

Vilmos nyilatkozatának közvetlen előzményeként befejeződött az a vizsgálat, amely azt volt hivatva feltárni, hogy milyen körülmények között jött létre az 1995-ben sugárzott interjú.

A műsorban Diana nyíltan megkérdőjelezte az akkor tőle már külön élő férje, Károly trónörökös alkalmasságát a királyi tisztséggel járó feszültségek elviselésére.

Tudatta a közvéleménnyel azt is, hogy tudomása volt Károly herceg házasságtörő kapcsolatáról. Híressé vált, keserű mosollyal odavetett mondata – „kicsit zsúfolt ez a házasság, hiszen hárman vagyunk benne” – azóta is szállóige a brit sajtóban.

A hercegnő – aki két évvel az interjú után egy párizsi autószerencsétlenségben életét vesztette – Károly ifjúkori barátnőjére, Camilla Parker Bowles-ra utalt.

Azóta köztudomásúvá vált, hogy ez a kapcsolat fennmaradt Károly és Diana házasságkötése után is. A trónörökös 2005 áprilisában feleségül is vette kedvesét, aki azóta a Cornwall hercegnője címet viseli.

A csütörtök este közzétett 127 oldalas vizsgálati jelentés súlyosan elmarasztalja a BBC akkori vezetését és az interjút készítő egykori sztárriportert, Martin Bashirt.

A jelentés megállapítja, hogy – jóllehet Diana valószínűleg Bashir megtévesztő manőverei nélkül is ráállt volna az interjúra – a BBC-riporter csalárd módon nyerte meg Charles Spencert, a hercegnő öccsét az interjú előkészítésének.

A vizsgálat előzményeként Spencer gróf tavaly bejelentette: bizonyítékokat talált arra, hogy a riporter annak idején megtévesztéssel vette rá a hercegnőt az interjúra.

Charles Spencer elmondta, hogy Martin Bashir hamisított bankszámlákat mutatott neki, amelyek arra vallottak – mint kiderült, valótlanul –, hogy az udvar két magas rangú tisztviselője a brit titkosszolgálatoknak szolgáltatott ki bennfentes információkat Dianáról, fizetség fejében.

Spencer szerint Bashir a vele tartott egyik találkozón emellett számos hamis, lejárató állítást is megfogalmazott a királyi család magas rangú tagjairól, így próbálva elnyerni bizalmát és elérni az interjú megszervezését Dianával.

A BBC-riporter állításai között szerepelt Spencer szerint, hogy Diana magánlevelezését udvari illetékesek felbontják, a hercegnő kocsijának mozgását nyomon követik, telefonját lehallgatják.

A BBC tavaly novemberben, a műsor sugárzásának 25. évfordulóján bejelentette: feltárja az igazságot arról, hogy miként jött létre a híres-hírhedt interjú Dianával.

A médiatársaság ennek érdekében független vizsgálatot kezdeményezett, és ennek vezetésére Lord John Dysont, az angol-walesi fellebbviteli bíróság volt elnökét, a brit legfelsőbb bíróság nyugalmazott bíráját kérte fel.

A Dyson-bizottság vizsgálati jelentése gyakorlatilag szóról szóra megerősítette a néhai hercegnő öccse által megfogalmazott vádak többségét.

Vilmos cambridge-i herceg – Károly trónörökös és Diana elsőszülött fia, az Egyesült Királyság majdani uralkodója – péntek hajnalban nyilvánosságra hozott videónyilatkozatában kiemelte: rendkívül aggályosak a jelentés azon megállapításai, amelyek szerint a BBC alkalmazottai hazugságokkal és hamisított dokumentumokkal érték el, hogy édesanyja interjút adjon a társaságnak.

A BBC munkatársai mindemellett förtelmes és hamis állításokat fogalmaztak meg a királyi család tagjairól is, ezzel paranoiának adtak tápot és rájátszottak Diana hercegnő félelmeire – fogalmaz nyilatkozatában Cambridge hercege.

Vilmos hozzátette, hogy a BBC „szánalmasan inkompetens módon” vizsgálta ki annak idején a programmal kapcsolatos kifogásokat és aggályokat, és saját belső vizsgálata elől is elhallgatta, amit az ügyről már akkor tudott.

A herceg kijelentette: nézete szerint az tény, hogy az interjút csalárd módon szervezték meg, jelentősen befolyásolta azt is, hogy Diana miket mondott a műsorban.

Vilmos szerint az interjú komoly mértékben tovább rontotta a szülei közötti viszonyt, és azóta is számtalan embernek okozott fájdalmat.

A herceg úgy fogalmazott: leírhatatlan szomorúság forrása az a tudat, hogy a BBC által elkövetett hibák jelentősen hozzájárultak édesanyja félelmeihez, paranoiájához és elszigeteltségéhez életének utolsó éveiben. Vilmos hangsúlyozta, hogy mindez még az ő emlékezetében is él.

„A legnagyobb szomorúsággal azonban az tölt el, hogy ha a BBC megfelelő módon kivizsgálta volna a már 1995-ben felmerült kifogásokat és aggályokat, akkor édesanyám is megtudhatta volna, hogy megtévesztették. Így azonban nemcsak egy csalárd riporter hagyta őt cserben, hanem a BBC vezetői is, akik inkább szemet hunytak, ahelyett, hogy maguk is kemény kérdéseket tettek volna fel” – mondta Vilmos herceg.

Hozzátette: meggyőződése szerint a programnak semmi létjogosultsága nem volt, és soha nem szabad ismét műsorra tűzni.

Vilmos szerint a közszolgálati televíziózás és a szabad sajtó soha nem volt fontosabb, mint most, az álhírek korszakában.

A BBC a vizsgálati jelentés közzététele után levelet küldött Vilmosnak és öccsének, Harry sussexi hercegnek, valamint Károly trónörökösnek és Charles Spencernek, mindegyiküket személyesen is megkövetve a történtekért.

A BBC egyben bejelentette azt is, hogy visszaadja az összes olyan szakmai díjat, amelyet a Diana-interjúval nyert, köztük a Brit Film- és Tévéművészeti Akadémia (BAFTA) által a produkcióért 1996-ban odaítélt különdíjat.

Támogassa az ujszo.com-ot

Az elmúlt időszakban arra kértük olvasóinkat, járuljanak hozzá az ujszo.com működéséhez annak érdekében, hogy a jelentős költségekkel járó hiteles, megbízható hírszolgáltatást hosszú távon biztosítani tudjuk.

Köszönjük a pozitív fogadtatást. Jó érzés tudni, milyen sokan tartják fontosnak a független, magyar nyelvű újságírás fennmaradását Dél-Szlovákiában, és milyen sokan szeretik az Új Szót.

A beérkezett támogatások lehetővé tették, hogy új munkatárssal bővítsük az ujszo.com professzionális csapatát, fejlesszük szolgáltatásainkat, növeljük az ügyeletben töltött órák számát. Nagyszerű eredmény ez olyan gazdasági környezetben, ahol a fejlesztések helyett a költségek visszafogása került sok helyen célkeresztbe.

Hálásak vagyunk eddigi támogatásaikért, és kérjük, továbbra is segítsék az ujszo.com fejlesztését. Számítunk Önökre. Önök is számíthatnak ránk.

Ha támogatna bennünket, kattintson az alábbi gombra. Köszönjük.

Támogatom
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
határátkelőhely

Az ÚVZ arra kér mindenkit, határátlépéskor tartsa be a hatóságok utasításait

rendőrség

Halálos baleset: Vonat alá hajtott az autós – a sofőr és kutyája is életüket vesztették

to

Galéria: Ezeken a helyeken teljesen ingyen fürdőzhet!

komárom

Megyei kitüntetés a gimiseknek

krupa

A Minority SafePack ellen fordultak az OĽaNO egyes képviselői (VIDEÓ)

koronavírus

82 új fertőzöttet regisztráltak kedden

Legfrissebb galériák
Olvasta már?
logo

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

logo 18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.