<p>Jacques Audiard francia rendezőnek a párizsi külváros erőszakos világával szembesülő Srí Lanka-i tamil menekültekről szóló alkotása, a Dheepan kapta a legjobb filmnek járó Arany Pálmát a 68. cannes-i filmfesztiválon vasárnap este. Nemes Jeles László első nagyjátékfilmjét, az auschwitzi koncentrációs táborban játszódó Saul fiát a zsűri Nagydíjával tüntették ki.</p>
Nemes Jeles László kapta a Nagydíjat
![](/sites/default/files/styles/image_16_10_w400/public/lead_image/ujszo_14326251555631_32.jpg.webp?itok=C5h6bTri)
ÖSSZEFOGLALÓ
Nemes Jeles László filmje a Nagydíjon, vagyis a fesztivál második legjelentősebb díján kívül elnyerte a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (FIPRESCI) díját és a Francois Chalais-díjat is. A magyar film érdemelte ki továbbá a Vulcain elnevezésű technikai díjat, melyet Zányi Tamás a Saul fia kiemelkedő hangmérnöki munkájáért kapott meg.
A Saul fia június 11-én kerül a magyarországi mozikba. Szlovákiában több, Cannes-ban díjazott filmmel együtt a Film Europe Media Company fesztiválján, az október 7. és 14. között zajló Be2Can című szemlén láthatjuk.
Otthon maradt
az Arany Pálma
Jacques Audiard a versenybe meghívott öt francia alkotó közül az egyetlen nemzetközileg is elismert rendező, A próféta című filmjével 2009-ben elnyerte a zsűri Nagydíját. Hetedik filmje három Srí Lanka-i menekültről – egy volt tamil lázadóról, Dheepanról, egy fiatal nőről és egy kilencéves kislányról szól, akik a franciák előtt egy családnak adják ki magukat. Egyikőjük sem beszél franciául, de Dheepannak egy drogbandák által uralt veszélyes párizsi külvárosban sikerül házmesteri állást kapnia.
A zsűri díját Jorgosz Lantimosz görög rendező The Lobster (A homár) című alkotása érdemelte ki, a legjobb rendező pedig Hu Hsziao-hszien, a tajvani újhullám vezéregyénisége lett a The Assassin (A gyilkos) révén. A forgatókönyvért Michel Francót, a Chronic című alkotás íróját és rendezőjét jutalmazták. A 35 éves mexikói filmes munkája egy haldokló betegekkel foglalkozó ápolóról szól.
A színészi alakítás díjai
A zsűri Rooney Mara amerikai és Emmanuelle Bercot francia színésznőnek megosztva ítélte oda a legjobb női alakítás díját. Előbbi az 1950-es években, New Yorkban játszódó Carol című leszbikus szerelmi történet egyik főszerepéért, utóbbi pedig Mainwennnek egy házaspár viharos kapcsolatáról szóló, Mon roi (Királyom) című filmjében nyújtott alakításáért részesült az elismerésben. A legjobb férfialakítás díját a francia Vincent Lindon érdemelte ki Stéphane Brizé francia rendező La Loi du marché (A piac törvénye) című dokumentarista stílusú alkotásában mutatott játékáért.
A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát libanoni alkotás, a Waves '98, a legjobb első nagyjátékfilmért járó Arany Kamerát pedig Cesar Augusto Acevedo kolumbiai rendező La tierra y la sombra című filmje kapta.
Zsűritagok a magyar filmről
A Saul fia lenyűgöző film, soha nem láttam még ilyet – mondta Sophie Marceau francia színésznő. „Teljesen új jellegű a film. A holokauszt témáját már nagyon sokszor feldolgozták, de ebben a filmben nagyon különleges módon nyúltak hozzá. Fontosnak tartottuk, hogy díjazzuk a fiatal tehetséget.”
A zsűri sajtótájékoztatóján Xavier Dolan kanadai rendező elmondta: őt leginkább a Saul fia érintette meg a versenyfilmek közül. Jóllehet a fesztivál elején vetítették, a zsűri tagjai végig nem felejtették el, többször igen mély beszélgetések születtek a mű kapcsán.
Sienna Miller brit színésznőre „elképesztő hatással” volt a Saul fia. Szavai szerint sosem látott még ilyen jó filmet a holokauszt témájában. Úgy tudott meg rengeteget róla, hogy tulajdonképpen nem mutattak meg direktben semmit. Ez szerinte „lélegzetelállító teljesítmény” egy elsőfilmestől. (MTI, ú)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.