Magyar–szlovák disztópikus sci-fi a Berlinalén

ll

A holnap kezdődő Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon debütál a Műanyag égbolt című magyar animációs film, amelyet a mozikban 16-os karikával vetítenek majd, annyira felkavaró.

2123-ban vagyunk. A növény- és állatvilág elpusztult, a városok hatalmas műanyag sátrak alatt működnek, az emberek kémcsövekből olyan porokat, italokat fogyasztanak, amelyek íze emlékeztet a normális ételekére. Ezek a pótszerek növényekből készültek, melyek más emberek testében fejlődtek ki, lassan felemésztve a donorokat. Aki betölti az ötvenedik életévét, automatikusan megy a műtőbe „beültetésre”, vagyis senkinek sincs joga megöregedni (néhány fontos tudós kivételével). De önként is lehet jelentkezni „a lakosság megmentésére”: Így tesz a főhős harmincas felesége is, aki megunta a kilátástalan életet a Biodómban, azaz a műanyag égbolttal lefedett Budapesten. Döntését egy korábbi családi tragédia is befolyásolja. A férfi minden követ megmozgat felesége megmentésére, bejut az „ültetvényre”, sőt egy kockázatos, hosszú útra is vállalkozik.

Többet nem árulunk el Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta egész estés animációs filmjének tartalmából, amely egyszerre disztópikus sci-fi, szerelmi történet és road-movie, és amely 2016 óta készül. A magyar Nemzeti Filmintézet gyártási támogatása nem lett volna elég a 2,5 millió eurós költségekre, de szerencsére a Szlovák Audiovizuális Filmalap és az Európa Filmtanács hasonló szerve, az Eurimages is beszállt a projektbe. Ezért a szlovák koprodukciós partner, az RTVS is édes gyermekéként tünteti fel a berlini seregszemlén debütáló filmek között.

A Műanyag égbolt az esztétikai és szerkezeti szempontból merész alkotásokat felvonultató Encounters versenyszekcióban mutatkozik be a Berlinalén pénteken, majd február 25-ig még négy alkalommal vetítik. A magyarországi mozikba március 30-án érkezik, és vélhetően a szlovákiai premier sem várat magára sokáig.

A film érdekessége, hogy nem rajzolt figurák mozognak benne, hanem hús-vér színészeket animáltak az alkotók, úgynevezett rotoszkóp technikával. A két főszerepet Keresztes Tamás és Szamosi Zsófia „alakítja”, további szerepekben Hegedűs D. Géza, Schell Judit, Znamenák István, Nagy Zsolt, Patkós Márton és Olasz Rená-tó is feltűnik majd. A film magyar producere Fülöp József és Sipos Orsolya, a szlovák producer Juraj Krasnohorský. Zenéjét Chris White írta, a látványterv pedig szintén a két rendező, Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta munkája, akiknek egyébként ez az első egész estés animációs filmjük.

Az első trailer alapján rendkívül izgalmasnak tűnik az alkotás, amelyben futurisztikus képek váltják egymást, de ráismerhetünk budapesti helyszínekre is, láthatjuk, milyen lenne az alkotók szerint a magyar főváros az élővilág pusztulása után. A miskolciak sem maradnak ki a szorongásból, szintén felkészülhetnek egy disztópikus városnézésre.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?