Pozsony. A Pozsonyi Városi Galéria Mirbach-palotabeli termeiben április tizenegyedikéig egy igencsak vonzónak mondható kiállítás látható Alberto Giacometti (1901–1966) műveiből.
Kisugárzó pálcás alakok
Ő is előbbre járt, mint a kora. Később érett meg az idő, hogy megértsék, elfogadják. Első amerikai kiállítását nem ünnepelték kitörő lelkesedéssel, sőt. Enyhén szólva, inkább látványos elutasítással viszonyultak Giacometti kiállított szobraihoz. Idővel azonban a világ egyik legegzotikusabb és legkisugárzóbb művésze lett, akit a földkerekség minden pontján kiállítanak, s a múlt században elsősorban az Egyesült Államokban lett igen népszerű. Olyannyira, hogy egy műgyűjtő a híres Grande Femme Debout című szobráért 14,3 millió dollárt fizetett ki – ez sokáig (2000-től 2002-ig) a legnagyobb összeg volt, amelyet szoborért kiadtak.
Alberto Giacometti művészetét az egzisztencialista filozófia és a szürrealizmus határozta meg. Nem véletlen, hogy Jean-Paul Sartre a barátja volt. Giacometti drótvázas szikár plasztikái, jellegzetes, elvékonyodott, magasba nyúló alakjai ma már sokak vizuális tudatában ott vannak – annak ellenére, hogy eredetiben, kiállítási tárgyként még nem láthattuk azokat.
Szobraiból három látható a Mirbach-palotabeli kiállításon, amelynek gerincét Giacometti grafikái alkotják a Végtelenül Párizs (1958–1965) sorozatból.
Akik a mester több művével is szeretnének megismerkedni, azok a budapesti Szépművészeti Múzeumban, a márciusban nyíló Giacometti-életmű-kiállításon megtehetik.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.