Pozsony. A belvárosi Galéria 19 ad otthont Koszorús Rita Hypnotime című kiállítá-sának. A fiatal képzőművész önálló tárlatán legújabb alkotásaiból mutat be válogatást.
Kísérletek időtérben
Pozsony. A belvárosi Galéria 19 ad otthont Koszorús Rita Hypnotime című kiállítá-sának. A fiatal képzőművész önálló tárlatán legújabb alkotásaiból mutat be válogatást. A kisebb és nagyobb méretű festmé-nyeken az alkotó az időt próbálja meg érzékelhetővé tenni az absztrahálás vizuális eszközeivel.
Koszorús Rita pontozással, foltfestéssel, satírozó vonalazással, a kozmosz távoli, misztikus fényvillanásainak imitatív leképezésével, abszurd, irreális elemekkel olyan imagináris tereket hoz létre – most kiállított – elmélyült festészeti sorozatának a vásznain, amelyek egyfajta esztétikai kísérletek arra, hogy a megfoghatatlan időtérben valahogy mégis megpróbáljuk (virtuálisan) átélni, átérezni, megtapasztalni a pillanat törékenységét.
Egy évvel művészeti tanulmányainak befejezése után, 2015-ben Koszorús Rita a Nyitrai Galériában állította ki Dichotómia című sorozatának darabjait. Azokon a festményein az identitás formálódásával foglalkozott. Egy konkrét tájrész, a Duna-part őshonos növényvilágának szimbolikájában lelte meg a kapaszkodókat saját helye-helyzete, egyben (személyes, kulturális, nemzeti) identitása meghatározásához. Az identitás elemeit rejtő tájat – amelyben az itt „idegen” kaktusz is megjelenik – erős kontrasztokkal ható expresszív színfolyamok vagy tördelt és (szét)folyatott színhasábok révén keltette életre.
Most bemutatott alkotásain (síkképek, videó) Koszorús Rita az időtájat keresi és próbálja megfogni a leképezett univerzumban visszafogottabb, sejtelmesebb, áttetszőbb eszközökkel, tárgyi ábrázolás nélkül, az anyagtalan létben lebegés érzetét keltve.
Erasmus-ösztöndíjas hallgatóként Koszorús Rita a Magyar Képzőművészeti Egyetemen Bukta Imre osztályába került. A Munkácsy-díjas magyarországi képzőművész a pozsonyi kiállítás kurátoraként méltatta a közönség elé tárt anyagot. „Koszorús Rita festészeti eszköztára nyitottságának köszönhetően szinte végtelen, mert nagyon profi érzékkel, a »mindent lehet, mindent szabad« képalkotási metódussal képes rendkívül izgalmas felületeket, faktúrákat, térhatást, egyenrangú rétegződések alkalmazásával térélményt, az ő szavaival élve: időt, mélységet, űrt, fiktív terek látványát létrehozni, ábrázolni” – fogalmaz Bukta Imre. Hozzáteszi azonban, hogy a Pozsonyban most prezentált képeken nincsenek lenyomatai „a valamit ábrázolásnak”. „A művek mégis a kép szélén túlra, a végtelenbe szétfutó természetábrázolásról szólnak a szó reduktív és absztrakt értelmében, mert a nézőnek – bár semmiféle konkrét kapaszkodója nincs – mégis az érzése az, mintha maga az univerzum szippantaná be, mintha a mérhetetlenül hatalmas természet makro- és mikrovilágába lenne bevonva” – állapítja meg a Munkácsy-díjas képzőművész.
A Hypnotime című kiállítás május 13-ig látható a Galéria 19-ben.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.