Indulattechnológia, dumakonstrukció

A Divadelná Nitra harmadik napján folytatódott a színház nagy visszatérése a közélet mezejére. Áttételesen vagy éppen művészetfelszámoló konkrétsággal vagy a két szemlélet szubjektív összeházasításával szinte minden előadás a társadalmi problémákról dobbant az alkotói világteremtés szférájába.

A Divadelná Nitra harmadik napján folytatódott a színház nagy visszatérése a közélet mezejére. Áttételesen vagy éppen művészetfelszámoló konkrétsággal vagy a két szemlélet szubjektív összeházasításával szinte minden előadás a társadalmi problémákról dobbant az alkotói világteremtés szférájába.

A nyitrai Andrej Bagar Színház kamaraelőadása, a norway.today a kőszínházi alkotók zavart kíváncsiságát és öntudatos tévhiteit tükrözi a jelen témáival, a fiatal generációk életérzésével kapcsolatban. A svájci Igor Bauersima megtörtént esetből kiinduló, kétszereplős darabja sovány alapanyagot kínál az alkotóknak. A jelen kellékei szinte mind felvonulnak a történetben: chatelés a közös öngyilkosságról, technika mögé rejtőzés, természetbe menekülés. A 21. századi életérzést konvencionális dialógustechnikával, történetvezetéssel fejtegeti az író, és ami a közhelyességet illeti, a színészvezetés, a szituációkibontás sem marad alul a versenyben. A színészekkel szembeni rendezői elvárás, hogy a zavaros gondolkodású fiatalokat tévedéseikben is bájos, megejtő gyerekekként játsszák. Ez egyrészt egyfajta infantilizmust kölcsönöz az előadásnak, másrészt a két színész a pszichologizálással és a kamaszság külsőségeivel egyszerre kényszerül megküzdeni. Ifjúsági techno színház ez az esztetizálás kábítószerével kezelve: a képek andalítóan szépek, a színészek sármosak és aranyosak, s az a fránya valóság is örülhet, hogy megszelídítették.

A valóság riasztóbban konkrét a brünni HaDivadlo Renata Kalenská, Lidové Noviny című előadásában. Jan Antonín Pitinský rendezőnek volt két ötlete. Egy meghökkentően eredeti: hogy Renata Kalenská újságírónő nagy visszhangot kiváltott interjúit színpadra állítja, összekeverve valóságot és fikciót, konkrét emberek vallomásait és színészi stilizációt. A másik ötlet szerint Csehország őrültekháza, a közélet szereplői realitásérzéküket vesztett, bizarr alakok. A publicisztikai szövegek autentikussága időnként valóban mellbevágó, izgalmas azonosítani a konkrét személyt, nyugtalanító tudatosítani, hogy az elborult elméjű páciensek monológjai valóban elhangzottak, méghozzá sok esetben politikai hatalommal rendelkező emberek szájából. Pitinský a szövegeket dadaista asszociációs közegbe helyezte, a cseh történelem utolsó évtizedei vizuális gesztusokból, szövegfragmentumokól, underground dalokból bomlanak ki. A szövegek ennek ellenére megmaradnak dokumentumoknak, s minden stilizálás külsődleges adaléknak tűnik. A díszlet csak az őrültekháza közhelyeit szállítja, bár érthető a szándék, hogy az újságírónő fokozatosan megbolondul, és rétegről rétegre rakódnak rá beszélgetőtársainak a mániái. Megvalósításában azonban súlytalan erőlködés, széteső, suta ötlethalmaz lesz a játék, s az előadás is egyre veszélyesebb területekre téved. Formátlan, ragacsos masszává válik a dokumentumanyag, a depressziós hangulat valóban elmebajra emlékeztető vergődéssé változik. Pitinský kibírhatatlanul sűrű emberi sorsokat, elviselhetetlen depressziókat áldoz fel egy ötlet oltárán. Felvillantja a szikárság szuggesztív erejét, de amint teheti, illusztrál és megfejthetetlen képekkel kuszál össze mindent. Mintha csak a hatás érdekelné, a tények mögött húzódó rejtélyes káosz, és nem törődne vele, hogy eligazítson, vezessen a gondolatok és képek sűrűjében. Politikai színház, lírai zsurnálvízió, dokumentum-dadakabaré, a szétvertség és kilátástalanság nyüszítése.

Vasárnap éjjel három brit fiatalember hasított bele a Tatra Stúdió terébe. Az Aisle16 csoport Powerpoint címen a költészet és a sikerkurzusok nyelvét gyúrta össze egy hip-hop áradássá. Luke Wright, Ross Sutherland és Chris Hicks recepteket kínáltak a siker eléréséhez, pénzszerzési útmutatások, önbecsülési praktikák, termékforgalmazási módszerek és más, az érvényesülést és az önmegvalósítást elősegítő technikák jelentették a lírai popvudumesterek „szpícselésének” kiindulópontját. Diagramok, grafikonok, piktogramok és reklámfotók vizualizálták az öltönyös fiúk vitriolos igazát. A szakterminológia abszurdan összegabalyodik, a termék akár ruha-kiegészítőként használt döglött kutya is lehet. Magabiztos marhaság-prezentáció. Mohamed elmegy az Ikeába, a kávéban fürödni lehet, mindenki a maga nevét használja saját maga márkájaként. Tanácsok az igazi helytálláshoz, helyzetek a globális marketing létezés-élvezetéhez. Szükség lenne még az aszfaltozás alapjainak a bemutatására vagy a kenyértészta-kelesztés problematikájának színházi körüljárására is, és mindenképpen beszélni kell a virágföld optimális összetételének eléréséről és a bogárpreparálás digitális lehetőségeiről.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?