Hatvanhét éves korában elhunyt Antonio Gades világhírű spanyol táncművész, a tűzbehozó flamenco démoni művelője.
Manapság Joaqín Cortés ejti ámulatba a világot a flamenco „tűzmadaraként”. Ahhoz azonban, hogy ezt a táncot világszerte megismerjék, Antonio Gades taposta ki az utat.
Elment a flamenco démona
Hatvanhét éves korában elhunyt Antonio Gades világhírű spanyol táncművész, a tűzbehozó flamenco démoni művelője.
Manapság Joaqín Cortés ejti ámulatba a világot a flamenco „tűzmadaraként”. Ahhoz azonban, hogy ezt a táncot világszerte megismerjék, Antonio Gades taposta ki az utat. Azzal, hogy a spanyol cigányok eme táncát olykor nagy port kavart koreográfusi újításaival alkalmassá tette színpadi, táncszínházi előadásra. A múlt század hatvanas éveitől a műfaj leghíresebb művelőjeként Antonio Gades varázsolta el a tánc kedvelőit. Egyrészt élő fellépéseivel, amelyekkel bejárta a világot. A leghíresebb táncszínpadokon mutatta be táncosaival azt a nagy visszhangot kiváltott legendás Don Juan-előadást, amellyel újított a balett nyelvén: a táncjeleneteket dialógusokkal egészítette ki. Gades a magyar közönség előtt sem ismeretlen – társulatával ötször vendégszerepelt Budapesten.
A flamencót azonban nemcsak élő bemutatóival tette szinte az egész földkerekségen „beszélt” táncnyelvvé, hanem azzal is, hogy „szövetkezett” az ugyancsak világhírű spanyol filmrendezővel, Carlos Saurával, és feszülő erejű filmeket forgattak együtt. Elkészítették Lorca Vérnászának flamenco-változatát, amelyben a tánc mágiájával építik fel a tragédia ívét, ahogy a szerető és a vőlegény az elrabolt menyasszonyért versengve vérbe borítja a lakodalmat. Saura másik filmjében, a Carmenben Gades irányítása alatt a Bizet-művet próbálja a társulat. A táncdráma színpadra állításának folyamatában, vagyis a próbamenetben a valóság elemei és a táncjáték fiktív története egybemosódnak. Megtudjuk, hogy a dohánygyári munkáslányt alakító táncosnő élete is carmeni sors. Férje börtönben ül, a próbákat irányító Gades pedig beleszeret, s féltékenységből megöli. Nyugodtan állíthatjuk, hogy a táncfilm-történetbe meghatározó fejezetként íródott be Gades és a Carment alakító Laura del Sol kettőse. Ugyancsak tragédiához vezető háromszögesített love story elevenedik meg a tánc nyelvén Saura következő filmjében, a Bűvös szerelemben, amely a neves spanyol zeneszerző, Manuel De Falla balettjének mozgóképes változata.
A „bűvös szerelemnek”, amely Antonio Gadest a tánchoz kötötte, most vége szakadt. Ám a film pereg tovább, s őrzi a démoni erőt.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.