Velence. Életműdíjjal várta a Velencei Filmfesztivál zsűrije David Lynch amerikai filmrendezőt. A díj átadása előtt premier előtti vetítésen és versenyen kívül bemutatták az amerikai mozivarázsló Inland Empire című új filmjét, az elsőt az öt évvel ezelőtt készült idegborzoló Mulholland Drive óta.
David Lynch életműdíja
A háromórás Inland Empire a rendező szokott sötét, látomásokkal, erotikával és rémálmokkal zsúfolt világába viszi a nézőt, és feltehetően ugyanolyan odaadást vált ki rajongóinak sorában, mint előző alkotása.
A bonyolult forgatókönyv kezdete egyszerű: egy híres rendező (Jeremy Irons testesíti meg) új filmet forgat, a főszereplő, a filmben Nikki nevet viselő hollywoodi színésznő beleszeret partnerének alakítójába – de a saját férje iszonyúan féltékeny. Ezután azonban a történet hihetetlenül bonyolulttá válik, mert Nikki története öszszekeveredik az általa a filmen megtestesített Susan nevű nőével, miközben rejtélyes és aggasztó visszatekintő jelenetek a lengyelországi prostitúció világába viszik a nézőt. A film lassan elválik a realitásoktól, a képek, a hangok örvénye elmos minden időrendet és egyéb fogódzót, az alakok eltorzulnak, a személyiségek összekeverednek. Lynch nagyszerű képi megoldásokkal a tudatalatti, az önelvesztés, a rosszullétből születő fantazmagória, a szadomazochizmus világába vitte a nézőket.
A fogadtatás feltehetően megfelelt Lynch szándékainak: a taps rövid volt, a bemutató közönségéből sokan láthatóan zavartan vagy éppen teljesen értetlenül távoztak – azaz Marco Müller, a Mostra igazgatója nem csapta be a közönséget, amikor azt ígérte, „még rejtelmesebb filmet” láthat, mint a 2001-es bemutatója óta igazi kultuszfilmmé vált Mulholland Drive.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.