Pozsony. Bukarest, Ljubljana, Zágráb és Szarajevó után a szlovák fővárosba érkezett a Central – New Art from New Europe c. kiállítás, amely egyes közép- és kelet-európai országok kortárs művészetéből mutat be válogatást.
Central – New Art from New Europe
A Central című kiállításon szlovákiai, osztrák, bosznia-hercegovinai, bolgár, horvát, szlovén, szerb és román művészek munkáiból látható válogatás. Ez a kiállítás azért is lehet érdekes számunkra, mert ebből a régióból ritkábban jut el hozzánk képzőművészeti anyag, kevésbé ismerjük-ismerhetjük például a román vagy a bolgár kortárs művészet eszköztárát, így aztán lehet, hogy egy kicsit elcsodálkoztat az a fajta motívumhasználat, amelyet a kortárs művészet szférájában mi esetleg kezdetlegesebbnek, netán meghaladottnak, avagy az ún. magas művészeten kívülinek vélnénk – bár korunk művésze a dekonstrukciós módszer alapján szabadon válogathat a kortárs művészet fejlődése során felgyűlt vizuális anyagból, és szándékának megfelelően alkalmazhatja azt. Nem utolsósorban azért is lehet érdekes ez a kiállítás, mert ahogy Hegyi Lóránd művészettörténész, a Saint-Étienne Metropele-i Modern Művészeti Múzeum igazgatója egy korábbi, a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galériában prezentált modern művészeti kiállítás kapcsán megemlítette: „Minden autentikus művészet saját érték, ezért mindenkinek mindenütt helye van.” Ami azt jelenti, hogy ugyanúgy, ahogy a Prágában, Pozsonyban vagy Budapesten született művész – Hegyi Lóránd szavaival élve – „más történelmi tapasztalatokat visz magával, és ez a nyugati közönségnek is érdekes lehet”, a román, bolgár, szerb stb. művészek is érdekesek lehetnek számunkra.
A pozsonyi bemutatkozáshoz összeválogatott műtárgyanyagot – melyet a Szlovák Képzőművészeti Unió kibővített kiállítótermében (Dostojevského rad 2.) prezentálnak – nyolc kurátor válogatta össze huszonnégy alkotótól. Vannak köztük festmények, objektek és videomunkák is.
A tárlat szlovákiai kurátora, Juraj Čarný három, a hazai kortárs művészetben dominánsan jelen lévő művész – Erik Binder, Marko Blažo és Marek Kvetan munkáiból válogatott a kiállításra.
Amiként Juraj Čarný kiemelte, a három művész munkássága között nem létezik olyan kategória, amely valamiféleképpen egységessé kovácsolná művészetüket, ám lehet közöttük kapcsolódási pontokat találni. Mindhárman ahhoz az ifjú nemzedékhez tartoznak, amelynek tagjai 1994 és ’99 között léptek a szlovákiai kortárs művészeti színtérre, s a Pozsonyi Képzőművészeti Egyetem festészeti szakán végeztek. Marko Blažo ugyan a festészet területén is alkot, ám mindhármukat összeköti a digitális nyomtatás és a számítógépes manipuláció médiuma. Erik Binder és Marek Kvetán domináns területe a videó, a számítógépes művészet és az installáció. Marko Blažo munkásságában viszont a fotográfia és az objektművészet gyakori. Mindhárom alkotót a posztkonceptuális stratégiák képviselőjeként tarthatjuk számon, akik esetében a kreatív alkotófolyamatot a „játékosság” fogalmával kapcsolhatjuk össze. Binder „született játékos”, ironikus szórakoztató, Blažo játékossága inkább gyermeki, Kvetán játékossága a relatíve hideg, absztrakt, nehezebben megfejthető üzenetek mögött húzódik meg.
A Pozsonyban június 16-ig látható kiállítás következő két állomása Szófia és Belgrád lesz.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.