<p>Bonyolult film Tomáš Mašín Wilsonov című mozija. Két szálon fut a cselekménye. Az egyik azt az igyekezetet fedi fel, amely Pressburg–Pozsony elöljárósága részéről 1918 után arra irányult, hogy a többnemzetiségű várost Wilsonov néven független városállammá kiáltsák ki, s az Amerikai Egyesült Államokhoz csatolják, 49. tagállamként. </p>
Bűntény Wilsonovban
A másik szál egy rejtélyes gyilkosság története. Ez a dominánsabb. Marek Epstein forgatókönyvíró Michal Hvorecký A legszörnyűbb bűntény Wilsonovban című elbeszélését vette alapul a ma mozikba kerülő új szlovák–cseh játékfilmhez. Az irodalmi mű azt a képlékeny történelmi helyzetet ábrázolja, amelyben harc folyt Pozsony hovatartozásáért. A film hőse, a régi Pressburg, Pozsony, Prešpork polgármestere, Dangl (Richard Stanke) arról álmodozik – s ezért minden követ megmozgat –, hogy a várost az USA-hoz csatolják. Készülődését a nagy eseményre, Wilsonov, Wilsonstadt kikiáltására azonban megzavarja egy bűneset, a város régi zsidónegyedében elkövetett brutális gyilkosság. Ezt az irodalmi alapot dolgozta fel Marek Epstein úgy, hogy a filmes változatban a krimit erősítette fel. Talán mert egy bűnügy, egy rejtélyes gyilkosság felgöngyölítése sokkal inkább alkalmas a filmes adaptációra, impozánsabban lehet belőle fikciós sztorit kibontakoztatni, mint a történelmi alapból, illetve abból az időből, amelybe a bűnügy beágyazódik. S amelyről egyébként is keveset tudunk. Tomáš Mašín filmje sem fed fel és bont ki jelentős történelmi tényeket az amerikai elnökről elnevezett Wilsonovról. Bár felvet és érint korabeli társadalmi-politikai vonatkozásokat – ezek mindenekelőtt Dangl polgármester törekvéseiben tükröződnek –, nem a dokumentarista feltárás, rekonstruálás és bemutatás szándékával ábrázol történéseket. Ehelyett parodisztikus helyzetekbe, dialógusokba, poénokba, képekbe stilizálva, durva humorral és cinizmussal (ahogy az alkotók fogalmaznak) mutatja meg a film az álom megvalósításához vezető hektikus utat, a Dangl polgármester túlkapásai okán felmerülő bonyodalmakat. A Wilsonov a súlyos döntések meghozatalában megnyilvánuló emberi butaságot és kicsinyességet pellengérezi ki, és az alkalmatlanság veszélyeire figyelmeztet. A bűnügyi szál is parodisztikus. Aaron Food (Jiří Macháček) FBI-ügynök fekete szolgájával (Hoji Fortuna) érkezik a gyilkosság felderítésére. Kvído Eisnert (Vojtěch Dyk) személyében egy ügyefogyott cseh rendőrgyakornokot választ segédjéül, aki szerelmes a város legtehetősebb polgárának lányába. A politikai csatározások és a nyomozás folyama mellett szerelmi szállal is bonyolódik a szerkezet. Néhol túl sok az információ, a néző elveszti a fonalat. Helyenként a sok – szinte egymást kioltóan sok – durva geg értelmezése is nagy feladat. Ember legyen a talpán, aki első nézésre helyre tudja tenni a nemzetiségi kérdéseket vagy a rasszizmust érintő merész poénokat. A filmnek vannak kifejezetten unalmas részei is, de ezeket feledtetik az ötletes technikai megoldások, a vizuális effektek és a hazai viszonylatokban szokatlan hangvétel.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.