Kilencven éve, 1913. augusztus 26-án született Selmecbányán Bulla Elma Kossuth-díjas színésznő.
Pozsonyban nevelkedett, ahol balettet tanult az orosz származású Aubrichtovánál és Viscoussi olasz balettmesternél.
Az „isteni” színésznő
Pozsonyban nevelkedett, ahol balettet tanult az orosz származású Aubrichtovánál és Viscoussi olasz balettmesternél. Mint táncos csodagyerek járta Európát Munczi Bulla néven, s 13 éves volt, mikor Bécsben felfedezte a kor egyik legnevesebb rendezője, Max Reinhardt. Mint Reinhardt társulatának egyik vezető színésznője 1928-tól 1934-ig játszott német nyelven Berlinben, Münchenben, Bécsben.
Az osztrák fővárosban a Waterloo Bridge című darabban látta meg őt Bárdos Artúr, a Belvárosi Színház vezetője, s azonnal szerződést ajánlott neki. A fiatal színésznő nem sokáig késlekedett a válasszal, s 1934-ban – hátat fordítva a német színpadoknak – leszerződött a Belvárosi Színházhoz, melynek négy évadon keresztül volt a tagja. Pályájának talán legnagyobb sikerét is itt aratta 1936-ban Szent Johannaként G. B. Shaw drámájában, s ezt követően a színikritikák az „isteni” jelzővel említették nevét a közönség legteljesebb egyetértésével. Ugyancsak a Belvárosi Színházban játszotta el Kosztolányi Édes Annájának címszerepét, melyért szintén szívébe zárta őt a közönség.
1938-ban Bulla Elma átszerződött a Vígszínházhoz, ahol 1945-ig maradt. Egyes források szerint az elszerződés oka az volt, hogy a csendes, komoly és befelé forduló színésznő nem bírta tovább a színház fő mókamesterének, Páger Antalnak a csínyeit, ugratásait. A sors furcsa fintora, hogy a Vígszínház Bulla mellett ugyanekkor Páger Antalt is elcsábította a Belvárositól. Az ezt követő évtizedekben Páger tréfái egyre szelídültek, s a két neves színész számos alkalommal játszott együtt színpadon és filmen is. ĺgy történt például Az esőcsináló, a Hárman a padon, az Adáshiba című darabokban, s Makk Károly Két történet a félmúltból című filmjének Philemon és Baucis epizódjában.
Törékeny alkata, jellegzetes, kissé fátyolos hangja az intellektuális, szenvedő asszonyalakok megformálására tették alkalmassá, sokáig ő volt a modern értelmiségi asszony megtestesítője. Később megmutatkozott finom humora is. Eszközei mindig finomak, visszafogottak, gesztusai fegyelmezettek voltak. Játékmódja természetes, beszédkultúrája árnyalt volt.
A színpad mellett a filmvásznon is többször feltűnt. Első jelentős filmszerepét a Bárdos Artúr rendezésében forgatott 1936-os Én voltam! – Vallomás című filmben játszotta. Pályája utolsó szakaszához két emlékezetes filmszerep fűződik: Örkény István Macskajáték című darabjának filmváltozatában Giza és a már említett Philemon és Baucis öregasszony szerepe (mindkét filmet Makk Károly rendezte).
A felejthetetlen színésznő 67 éves korában, 1980. május 14-én búcsúzott el örökre a földi színpadtól.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.