Kultúra

A vörös többféle árnyalata

Karlovy Vary | Harminc éve szabad az ország, harminc éve szabad a fesztivál, The show must go on, vagyis nincs megállás. Karlovy Vary filmes maratonja az idén is több mint kétszáz filmmel várja népes közönségét.
Szabó G. László

2019. július 1. 17:30

Julianne Moore rendező férje, Bart Freundlich oldalán  (Fotó: TASR)

Ezzel a megállapítással és egy látványos megnyitóval kezdődött Közép-Európa legrangosabb fesztiválja, amely Nyugat-Csehország egyik festői fürdővárosát ötvennegyedszer öltöztette ünnepi viseletbe. Pontosabban: a mesébe illő óvárost kettészelő, helyenként egészen forró vizű patakban a tizenkét idei versenyfilm plakátja, a fesztiválpalota, a Thermal Szálló elé leterített vörös szőnyegen álló kristálylány közelében pedig az idei sztárvendégek óriásfotója csalogatja moziba, vagy legalább egy röpke bámészkodásra az embereket.
Karlovy Vary ezekben a napokban, akárcsak májusban Cannes, vagy majd szeptemberben Velence, a világ filmművészetének fővárosa. Ennek megfelelően csaknem tíz napig reggel fél kilenctől éjjel kettőig a mozi soha el nem múló varázsát kínálja. A nyitógálát, akárcsak az elmúlt évek során, most is a Caban fivérek látványos, akrobatikus elemekkel gazdagon átszőtt, a mozit, a fesztivált és a szabadságot egyszerre ünneplő műsorszáma tette emlékezetessé. Fehérbe és feketébe öltözött táncosok és modellek a színpadon és kötélen lógva, háttérvetítés előtt nyújtottak olyan lenyűgöző fizikai s egyben művészi teljesítményt, hogy a közönség valósággal tombolt a végén. Az est állandó házigazdája, Marek Eben, aki a fesztivál kultikus alakja lett az évek során, a pompás show-t követő szellemes elmélkedésének adott egy kis politikai színezetet is. A szabadság ötven árnyalatából egyet emelt ki: a vöröset. De nem a nézőtéren ülő, világhírű amerikai színésznőt! Azt a vöröset, amely még mindig a nem is olyan távoli múltat juttatja eszünkbe. Vagyis, hogy reméli, a Grandhotel Pupp, ahol a fesztivál legnagyobb sztárjai, az idén Julianne Moore, Casey Affleck és Patricia Clarcson laknak, soha többé nem kapja vissza az elmúlt rendszerben viselt nevét, a Grandhotel Moszkvát. Mert Csehországban is egyre több jel utal arra, hogy a „régi, testvéri barátságot” ismét többen szorgalmazzák. És már szemmel látható, melyik oldal dörgölőzik jobban.
Külön ünneplésben részesült a fesztivál két vezéregyénisége, Eva Zaoralová és Jiří Bartoška. Előbbi a művészeti tanácsadó, utóbbi az igazgató szerepében. Ők együtt huszonöt éve állnak a mustra élén, s hogy Karlovy Vary fel tudott zárkózni Európa A kategóriás fesztiváljai közé, az kétségtelenül az ő érdemük.
„Igen, voltak nehéz évek – vélekedik Jiří Bartoška. – A legnehezebb az 1993-as volt, amikor az állam úgy döntött, semmiféle perspektívája nincs a rendezvénynek, ezért nem támogatja, vagyis megszünteti. Akkor hoztuk létre az alapítványunkat, és azóta vagyok én elnök, amit még kimondani sem szeretek, nem még hallani. De nagyon büszke vagyok arra, összeállt egy csapat, amelynek a tagjai azt mondták: lehetetlen, hogy egy hivatali döntés csorbítsa Karlovy Vary hírnevét. A The Guardian nevű rangos brit napilap ez év elején kivételes hangulata és színvonala által Európa hat legfontosabb rendezvénye közé sorolta a város filmes seregszemléjét. Nagyon szerettem volna egyszer Billy Wildert, a világhírű hollywoodi rendezőt itt látni nálunk. Elmúlt nyolcvanéves, amikor Milos Forman közbenjárásával sikerült meggyőzni őt, hogy eljöjjön Karlovy Varyba. Lélekben már készült is a nagy utazásra, de 2002-ben meghalt. Két nagy vágyam maradt. A vendégeink között üdvözölni egyszer Meryl Streepet és Al Pacinót. Mindkettőjükkel évek óta komoly tárgyalásokat folytatunk. Csak reménykedni tudok abban, hogy az erőfeszítésünk nemsokára meghozza a gyümölcsét.
Rögtön az első napon nem kisebb sztár lépett a fesztiválpalota színpadára, mint Julianne Moore, aki az Esküvő után című friss filmjét hozta el Karlovy Varyba. Rendező férje, Bart Freundlich oldalán fodros, citromsárga tüllfüggönybe öltözve vette át az eddigi művészi teljesítményéért neki ítélt Kristályglóbuszt. Köszönőbeszédében mindent elmondott, amit ilyenkor szokás. Annak rendje és módja szerint könnyekig meghatódott, és még nyílt színi szerelmi vallomást is hallhattunk tőle, hiszen több mint húsz éve tartó házassága során sem unta meg a férjét, épp ellenkezőleg, még ma is hálás a sorsnak, hogy összehozta vele. Az Esküvő után ettől függetlenül nem a legjobb közös filmjük. Romantikusnak elég romantikus, drámainak is elég drámai, csak éppen annyira kimódolt, hogy a végére teljesen elveszíti hitelességét. Julianne Moore természetesen most sem okoz csalódást, hiszen ezúttal is magas nívóval hozza a figurát, de könnyeket csalni már akkor sem tud a szemünkbe, amikor a történetbeli férjébe kapaszkodva szívszaggatóan azt kiabálja: „Nem akarok meghalni, még nem akarok meghalni!”
A vetítésen Julianne Moore szerencsére nem volt jelen. Nem kellett látnia, hogy a közönség kissé csalódottan vonult ki a moziból. Még kínosabb helyzetbe keveredett volna, ha a versenyfilmek mezőnyében futna a film. Az idei fesztivál zsűritagjai között ugyanis ott ül Szergej Loznyica, a Cannes-ban díjazott Dombasz ma már világhírű ukrán rendezője, akinek a szitáján aligha maradt volna fent az Esküvő után. De a zsűritársai is komoly elvárásokkal nézik a filmeket. Első számú szárnysegédje Štěpán Hulík, aki az Agnieszka Holland által rendezett, nagy sikerű Olthatatlanul (Égő bokor) című Jan Palach-film forgatókönyvírója, és sokat jelenthet a többiek értékítélete is. A palesztin rendezőnőé, a görög színésznőé és a francia filmszakíróé.
Julianne Moore filmjéből itt volt a férjét alakító Billy Crudup is. Független amerikai filmesek alkotásaiba illő arc az övé. Vonásaiból sok minden kiolvasható. Zavar, titok, kiszámíthatatlanság, meggyötörtség, elhallgatás, kín, fájdalom. Jó színész Billy Crudup. Minden rezzenése mély érzelemből fakad. Az Esküvő után az ő filmje is, nem csak a fehér bőrű, szeplős arcú, vörös hajú, érzéki szépségé. A filmbeli történések szerint húszévesen teherbe ejtett egy tizennyolc éves lányt, aki szorongató helyzetében a kórházban hagyta gyermekét, de a fiúval megegyeztek abban, hogy mindenkinek így a jobb. Nekik is, a gyermeknek is. Ám a srác végül megszegi az ígéretét, és visszamegy a kislányért a kórházba. Magához veszi. A gyermek anyját azonban nem értesíti erről. A nő (Michelle Williams, a Túl a barátságon megcsalt felesége) már csak évekkel később, azon a napon tudja meg, hogy a gyermekét nem idegen szülők nevelték fel, amikor a lánya férjhez megy. Billy Crudup, a tisztességes férfi szerepében nagyot alakít a filmben. Broadway-színész. Tom Stoppard-színész. Barry Levinson színésze. Woody Allen színésze. Rajongva szereti Julianne Moore-t. Nem is csinál titkot belőle. A színésznő férje mellett mondta ki a film vetítése előtt: „Ketten állunk a színpadon, akik imádjuk Julit. Bart és én!” Az érintett csak állt, és büszkén kacagott. A citromsárga fodrok meg csak úgy hullámoztak rajta…

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
Frissítve

Hivatalos: Cséfalvay kilép a Hídból

Elejtett telefonja buktatta le a táskatolvajt

Indul az országos mellrákszűrés

Frissítve

Baleset történt a pozsonyi Sitina-alagútban

Korai szívbetegség fenyegeti a túlsúlyos gyerekeket

Új-Zélandon télen is mezítláb járnak

Legfrissebb galériák
Olvasta már?