Nem lesz nagy temetés, fekete zászlókat lobogtató „nagy előadás”, látványos búcsúztatás, nagy összefogás. Darvas Iván legközelebbi hozzátartozói, felesége, fia s lánya a lehető legszűkebb körben búcsúzik férjétől, édesapjától, a Nemzet Színészétől.
A végső megnyugvás után
Itt, ezen a helyen már csak három filmről és egy dalról szeretnék szólni, amely Darvas Iván emberi s művészi nagyságának esszenciája.
A három film Makk Károly három rendezése. A Liliomfi, a Szerelem és az Egy hét Pesten és Budán. Ha csak ezt a három filmet hagyta volna ránk, színészetének akkor is a legteljesebb képét kaptuk volna. Makk Károly már a főiskoláról ismerte Darvas Ivánt. „Emlékszem, mindig csak negatív figurákat játszott. Öntelt arisztokratákat, buta dzsentriket, ellenségeket. Nem értettem az egészet. Benne pont az ellenkezője volt mindennek. Finomság, humánum, elegancia, mély empátia. ’59 tavaszán, amikor huszonkét hónap után, az első amnesztiával szabadult, heteket töltöttünk együtt. Nálam is lakott egy ideig, aztán én szereztem albérletet neki. De később is cimborák voltunk. A Liliomfiban el sem tudtam volna képzelni, hogy másvalaki játssza a szerepet. Az neki íródott. A Szerelemben először másvalakire gondoltam, egy kevésbé ismert színészre, akivel már meg is állapodtam, hogy övé a szerep, pár nappal később azonban meghalt. Ezután választottam ki Ivánt. Az Egy hét Pesten és Budán ismét úgy született, hogy kezdettől fogva benne és Törőcsik Mariban gondolkoztam. Én ezt a filmet mindkettőjüknek ajándéknak szántam a Szerelemért.”
Annyit, mint Makk Károllyal, nem is forgatott senkivel Darvas Iván. A 9-es kórterem, a Mese a 12 találatról, a Mit csinált felséged 3-tól 5-ig? is hozzá köti. És jó néhány tévéfilm. A Szerelem a ládában, Az ötlet, a Parancsára, hadnagy úr, A bolond lány. De a legtöbbet kétségkívül Szigligeti Ede hőseként, Liliomfiként, a Szerelem börtönből szabadult Jánosaként és az Egy hét Pesten és Budán külföldről hazalátogató, egykori szerelmétől búcsúzó, korábban nem látott lányával szoros kapcsolatba kerülő Ivánjaként adta. Derűje, belső ragyogása, ifjonti erejének végtelen szárnyalása színezi Liliomfiját, félelmei, bizonytalanságai, a saját bőrén megélt történelem gazdagítja a Szerelem Jánosát, de az Egy hét Pesten és Budán Ivánjában is mintha csak saját arcát mutatná. Minden titkával, előkelőségével, halk kérdőjeleivel, szívszorító belső történeteivel.
És maradt egy fájdalmas dal is utána. Lányi Sarolta fordításában Konsztantyin Szimonov verse, a Várj reám, amelynek zenéjét Negrelli Henrik komponálta. Pár sor, pár mondat, de benne az egész élet. Biztatással, ígérettel, könyörgéssel és végső megnyugvással. „Várj reám, s én megjövök, hogyha vársz nagyon…” – énekli lelkének minden terhével Darvas Iván. Szimonov hőse onnan jön meg, hol halál marasztalja az embert. A lövészárokból. Darvas Iván már az égi szereposztásra vár. Nagy színész volt itt, a földön. A legnagyobbak egyike. Bármilyen feladatot bíz rá az Úr, nem fog csalódni benne ő sem. Míves munkát végez az ő színpadán is. Ne vesse hát a szemére senki, ha sokáig kell várni…
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.