„A lengőajtó, az iroda, a légy zümmögése, a dupla löket / whiskyk (...) akár egy mondatát vesztő, / levedlő beszédkészség” – írja egyik, Raymond Chandler világát megjelenítő versében Tandori Dezső. Kétségtelen, hogy Tandori költészetének egy bizonyos szegmense a krimi ismerete nélkül nem igazán érthető meg.
„A lengőajtó, az iroda, a légy
Szerencsés helyzetben van a kritikus ítéletekre hajlamos recenzens, amikor egy kötet maradéktalanul beteljesíti (sőt: túlszárnyalja!) azt az elvárást, melyet önmaga számára teremtett meg a szerzője. Benyovszky Krisztián műve ilyen könyv: tudományos-népszerűsítő kismonográfia egy populáris műfajról, nevezetesen a krimiről. Népszerű műfajt minek népszerű?síteni, kérdezhetnénk. Arra jobban rászorul a „magas művészet”, a kortárs klasszikus zene, festészet vagy költészet. Nem is a krimi népszerűsítéséről van itt szó, sokkal inkább arról az előítélet-rendszerről, mely a (korántsem olyan megbonthatatlan klisérendszerre épülő) műfaj alakulástörténetét és befogadását kíséri és kísérte. A szerző meggyőzően érvel amellett is, hogy a populáris és az ún. elitkultúra szembenállása nem szükségsze?rűen azonos az értékes és értéktelen minőségek egymásnak feszülésével. Lásd például az antik regény esetét: az ókorban a regény megvetett, alantas, jelentéktelen ponyva?műfajnak számított, ma viszont Apuleius vagy Petronius vérbeli klasszikusok. Jómagam nem vagyok mániákus krimirajongó (ha viszont az Oidipusz király vagy A rózsa neve, esetleg A parfüm krimi, akkor talán mégiscsak...), s valószínűleg emiatt van az is, hogy ha egy műal?kotásban a bűn a titokkal fonódik össze, nem feltétlenül a krimi jut eszembe. Ellenben kiderült számomra, hogy kizárólag a „rejtély- vagy rejtvényközpontú, illetve analitikus” krimi érdekel, a modernebbnek ható „kemény krimi” csak módjával.
Benyovszky Krisztián könyve a leginkább egy (valljuk be: szokatlanul) fantáziadúsan megírt (alternatív) egyetemi jegyzethez hasonlít, a szerző rendszerező képessége kifejezetten példás és hatványozottan problémaközpontú. Gondolkodó és gondolkodtató könyv, szellemes és kifinomult humorérzékről tanúskodó stílusban, mindvégig élvezetes, logikus érvelési rendszert teremtve. (E tekintetben messze felülmúlja a sorozat első kötetét).
Külön kiemelkedő a Krimi-dialógusok című fejezet, melyben a krimikben (Sabato, Dürrenmatt, Borge egy-egy művé?ben) található önreflexív jellegű megfogalmazásokkal, azaz a krimiben a krimiről szóló vélekedésekkel néz szembe a szerző, s izzó, fordulatos, esszébe hajló dialógusokat kerekít ki az egyes véleményformáló szereplőkkel. Az elméleti háttér elsősorban a cseh szakirodalom tapasztalatára támaszkodik, illetve a szerző A jelek szerint című, a Kalligram gondozásában kiadott irodalomtudományi mun?kájának eredményeit mondja újra olvasóbarátabb formában.
A műfajtörténeti áttekintés akkor is bekövetkezett, ha a szerző ezt nem tartotta céljának: a történelmi tárgyú krimi poétikájának feltárására tett kísérlet és a bevezető alapozás (mely a pitaval, a fantasztikus elbeszélés, illetve a titokregény műfaj?csoportjait tárgyalja) maradéktalanul eligazít nemcsak az elméleti megközelítések, de a történeti kérdések útvesztőiben is.
A könyvet e rovatban komplex módon szokás értékelni, s a kitűnő tartalomhoz szükséges méltatni a formát is. Sajnos, a kötet technikai minősége csapnivaló: már az első olvasás után (közben) lapokra hull szét.
(Benyovszky Krisztián: Bevezetés a krimi olvasásába. Lilium Aurum, 2007. Parazita Könyvek 2.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.