Vlastimil Venclík cseh író és Gágyor Péter magyar rendező különös találkozásáról is szól ez az előadás. Venclíknek a cseh színházak érdektelensége miatt eddig be nem mutatott Az elveszett paradicsom nyomában című tragikomédiáját először szlovákiai színházcsinálók magyarul szólaltatják meg. A SZEVASZ, vagyis a Szerdahelyi Városi Színház a névadó város érdektelensége miatt a magyarországi Komáromban – és Ipolyság város anyagi segítségével – tudta csak megcsinálni előadását.
A könnyedség súlypontjai
A drámaíró és a színház számára talán a „szürke hétköznapok” jelentik a legnagyobb kihívást, hiszen a realitás alaktalanságát kell formába önteni, megtartva a könnyen akár színháziatlannak tűnő üresjáratokat, mellébeszéléseket, hangsúlytalanságokat, mert azok jellemzik igazán kisemberi mindennapjainkat. Venclík az elveszett paradicsom metaforájával igyekszik egyetemesebbé nyitni a „niemand-sorsokat”: hiányként mindig ott csillog a teremtés csodája a két ember jelentéktelensége mögött.
Gágyor tulajdonképpen nem vesz tudomást erről a szerzői szándékról és az ellenkező irányba indul el, rendezőként a darab férfi–nő problematikáját emeli modellé, mikor az Apostol együttes háziasszony-ríkató slágerének sparhelt-szentimentalizmusával ütközteti Ádám és Éva kapcsolatát, tehát – szerinte – hazugságot az igazsággal. Ezzel azonban nem kétfajta minőséget ütköztet, csak megkettőzi a darab mikrokozmoszának esendőségét. Az Éden Szálló metaforáját sem díszletben, sem színészi akciókban, hangsúlyokban nem teremti meg.
Čerťanská Dagmar díszlete egy dívány, két karosszék és egy asztal a fekete horizont előtt. Huzatcserékkel próbál szimbolikus funkciót is betölteni – a kárpitminták az évszakokat idézik, megfelelve az emberi életkoroknak: az öregkor a tél, a fiatalság a tavasz és közötte a hervatag ősz, és a tomboló nyár. Két probléma keletkezik így. Egyrészt még feltűnőbbé válik a bútorok szedett-vedettsége és a játéktér jellegtelensége. Másrészt, mivel a darabkezdő öregkori dialógus elé került a történetkezdő kamaszdialógus néhány mondata, fölvetődik a kérdés: amikor a két színész bejön „átépíteni”, miért civilként teszi ezt, ha a játék keretet kapott, miért nem kapott funkciót a jelenetek közötti jelenlét?
Gágyor igazi pedagógus rendező, mindennél jobban érdekli saját maga és színészei magánéleti és társadalmi örömeinek és traumáinak megtalálása egy adott színdarabban. Ez kihat a darabválasztásra; nem is a szöveg, de a probléma minősége érdekli. Ilyen szempontból akár terápiás célzatúnak is tekinthetők előadásai, hiszen lemond a látványos vagy éppen szimbolikus eszközökről, és a dialógus gyönyörében, a párbeszéd örömében mártózik meg. A pszichológiai realizmus eszközeivel teremteti meg két remek színészével, Tóth Ritával és Gál Tamással a karaktereket, ez az út azonban ennél a darabnál kicsit visszás eredményt szül, hiszen helyenként súlyossá, „egzisztenciálissá” teszi a banalitás határán mozgó jeleneteket. Akkor kitűnő a játék, mikor a kisemberi esendőségek bizarr etűdökbe rendeződnek, az urnaként jelenlévő férj kiváltotta zavar, az óvszerfelhúzás kálváriája kitűnő arányérzékkel lett eltalálva. Nagyon jó, mikor a színészek a szövegeket hangszerszólamokként kezelik, és szinte megfosztva a szavakat lexikális jelentésüktől, a jelenlét melódiájává változtatják.
Gál Tamás akkor van igazán elemében, mikor akusztikusan stilizálhat és beszédmódokba, ritmusokba vetítheti a figura küzdelmét a helyzetekkel, vagy éppen hang nélküli motozásaival, gesztusaival jellemez. Tóth Rita az elfojtott őrületet, a hisztéria előtti pillanatok vergődését érzi át igazán, a lelki válságok szuggesztív megjelenítésére képes.
Gágyor mintha a személyesség vallomásáig akart volna eljutni, Venclík azonban nem a lelki kitárulkozás mélybugyrait írta meg, hanem fanyar ujjgyakorlatokat kínál színházi teremtésre. A rendezőnek meg kellett küzdeni a stilizáció kihívásával, hiszen ugyanazok a színészek játszanak különböző életszakaszokban járó embereket, s ez óhatatlanul magával von valamiféle mozgás- és beszédmódot. Emellett ragaszkodik a szinte civil, hétköznapian hiteles és aprólékos színészi játékhoz is, valamint nem tudja tökéletesen eliminálni a darab szimbolikus igényeit sem. Ezért az az érzésem, hogy érzékeny és tehetséges emberek vázlata ez az előadás, mely nem használja ki következetesen egy út lehetőségeit sem, és minden energiáját a színészvezetésbe fekteti, lemondva a színház kínálta más eszközökről.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.