Kultúra

A kamera megáll, a narrátor elhallgat

Nagyjából tavaly ilyenkor Peer Krisztián 42 című könyvével léptem e rovatba, s búcsúzóul megint egy olyan verseskötettel foglalkozom, mely valamiképp a trauma elbeszélhetőségének/elbeszélhetetlenségének kérdéseit feszegeti. Keretes szerkezet, de ez a biztos.
Vida Gergely

2018. október 28. 13:24

Simon Márton

Simon Márton Rókák esküvője című kötete sok szállal kötődik az életmű korábbi tételeihez. El tudok képzelni egy olyan olvasatot, amely a nagy sikerű első kötet – Dalok a magasföldszintről – folytatásának, vagyis az anya-elvesztés nyomán feltáruló traumatizált, hiánnyal és hiátusokkal teli élettörténet keretei között helyezi el az új kötet verseit. De el tudom képzelni azt is, hogy az új könyv verseiben a Polaroidok technológiai fragmentáltsága íródik bele egy szinte önműködő tudatfolyam áramába. Szóval, nem tartom lehetetlennek, hogy a Polaroidok egyik fragmentumát helyezzük az értelmezése elé: „Nem vers, / csak tanítom beszélni a / szorongásaimat.” A kötet hat ciklusra oszlik, és nyilván egy szorosabb olvasat rejtettebb összefüggéseket is felfedezhet az így létrejött csoportok között. Ugyanakkor számomra (primer olvasatban legalábbis) az egésznek a zajlása az, ami figyelemre méltó. Tudatfolyamot mondtam fentebb, de ez a kifejezés egy kissé egyoldalú: a versekben működő zajlásnak ugyanis a beszélő egyszerre lesz reflektáló alanya és (el)szenvedő tárgya; korszerűbben (és pontosabban) szólva: a tapasztalatok narrátora és médiuma.

A megszólalás aktusa maga központi kérdése a kötetnek; egyik legjobb versében (Van) egy képzeletbeli dialógusban fordul a temetőben nyugvó anyához, majd problematizálja is e megszólalást: „Hadd halásszak ki a hideg, zavaros tükörből / néhány primer közlést. / Sár lettél. Tele van veled a szám.” De ha csak egy pillantást vetünk akár a cikluscímekre (Hívása fontos számunkra, A sivatag olyan terület, melynek vízháztartása állandóan veszteséges, Idáig), akár néhány verscímre (. Mov, ERROR 404, Szer, Hallgatási gyakorlatok), már ezekből is gyanút foghatunk, hogy itt a megszólalás nem-humán kérdései kerülnek elő. De talán a legbeszédesebb cím az utolsó ciklusnak jutott: Idáig jutott pár óra alatt az automatikus lejátszás egy versfelolvasástól.

A beszéd áttechnologizált jellegét példázza, hogy az idézett cikluscímek megismétlődnek a versekben (vagy fordítva) –, de mindig bizonyos távolságból, mintegy visszhangként (azaz egy következő ciklusból hangzanak vissza). Egy példa: „A narrátor elhallgat. A kamera megáll” a kötet negyedik versében szerepel, s majd az utolsó előtti ciklus címében ismétlődik meg, azonosan. Ezek a fáziskésések, eltolódások, elhalasztások a primer beszéd lehetőségét teszik kérdésessé. Ez vonatkozik a narrátor önnön létezésére is: „Mindjárt mehetünk, csak még / ott állok annál a fánál.” Ebből a szempontból érthető az említett primer beszéd is. A narrátori tudaton átmorajló kulturális törmelékfolyam – allúziók, idézetek, feliratok, kihasított párbeszédek, képek és emlékképek – gyakran prózába forduló, minden díszítéstől mentes nyelven, egyfajta automatikus írást prezentálva kerülnek lejegyzésre. S a könyv egyetlen hibája is a kollázsok összeillesztéséhez kötődik. Olykor keresettnek, túl direktnek éreztem a „kötéseket”, s hogy egy kritikusi klisével rukkoljak elő magam is a végén: minden magalapozottság ellenére e szövegáramot többször éreztem túlírtnak. De Simon Márton így is figyelemre méltó kötettel jelentkezett.

Simon Márton: Rókák esküvője. Jelenkor, 2018. 106. oldal.

Értékelés: 8/10

Támogassa az ujszo.com-ot

Rengeteg hírrel bombáznak minket különböző portálok, s nem könnyű felismerni a valódi- és álhíreket. Ezért is fontos, hogy olyan weboldalakról tájékozódjunk, amelyek megbízható, korrekt információkat nyújtanak.

Az ujszo.com szerkesztőségében minden nap azért dolgozunk, hogy Önök kizárólag ellenőrzött, valós híreket kapjanak weboldalunkon. Ennek biztosítása meglehetősen költséges. Mi viszont szeretnénk, hogy minden kedves olvasónk hozzájuthasson az ellenőrzött információkhoz, ez azonban az Önök anyagi segítsége nélkül hosszú távon nem lehetséges.

Ezért kérjük olvasóinkat, hogy járuljanak hozzá az ujszo.com működéséhez. Számítunk Önökre. Önök is számíthatnak ránk.

Ha támogatna bennünket, kattintson az alábbi gombra. Köszönjük.

Támogatom
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
cigi

Februártól jócskán drágul a cigaretta

Pozsony

Térkép készült a pozsonyi kihágásokról

antigénteszt

Megszüntette mintavételi pontjait a tűzoltóság

Szenc

„Szeretnének visszatérni az iskolábaˮ

Richard Raši

Raši: Ha Jankovská beismerő vallomást tett, vállalnia kell a felelősséget

Komárom

Játék az oktatásban

Legfrissebb galériák
Olvasta már?
logo

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

logo 18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.