<p>November 9. és 16. között rendezik meg a 19. Pozsonyi Nemzetközi Filmfesztivált, a Lumiere, a Mladosť és a Nostalgia moziban. A szemle kínálatában – tíz szekcióba sorolva – csaknem száz mozgókép szerepel. Idén először Szencen is vetítenek a fesztivál filmjeiből.</p>
A héten indul a pozsonyi filmfesztivál
Versenyszekciók
A főszekcióban, az első és másodfilmes rendezők versenyében nyolc játékfilmet soroltak be, köztük a bosnyák Alen Drljevic A férfiak nem sírnak című rendezését, amely Karlovy Varyban elnyerte a zsűri különdíját. A film a dél-szláv háború utójátékáról mutat képet: más-más oldalon harcolt háborús veteránok találkoznak egy lakatlan szállodában valahol a boszniai hegyekben egy békéltetési kurzuson. A találkozón lehetőséget kapnak sérelmeik kibeszélésére és a megbocsátásra.
A dokumentumfilmek versenyében több film szól a menekültválságról. Köztük a szír Ziad Kalthoum rendezése, A cement íze, mely azt láttatja, milyen embertelen körülmények között dolgoznak egy bejrúti építkezésen szír munkások, akiknek lerombolták az otthonaikat.
A legújabb termés
A Cinema Now szekcióba a legújabb alkotásokból olyan műveket válogattak be, amelyek a kortárs filmművészet kiemelkedő darabjaiként sikereket értek el rangos mustrákon. Ilyen Francois Ozon Cannes-ból indult alkotása, a Dupla szerető című thriller. A francia rendező hozza a régi formáját: filmjében lebilincselő, merész érzelmi történetet mesél el bravúros, meghökkentő fordulatokkal. Egy fiatal nő beleszeret a pszichológusába, majd miután a vonzalom kölcsönössé válik, összeköltöznek. A nő hamarosan rájön, hogy a kedves és megnyerő férfi titkol előle valamit. Ahogy Ozonnál lenni szokott, csakhamar kiderül: semmi sem az, aminek látszik.
Sanal Kumar Sasidharan indiai rendező Sexy Durga című filmje a rotterdami fesztiválról startolt. Durga és Kabír fiatal pár. Kénytelenek elmeneküli a szülőfalujukból. Éjszaka gyalog vágnak útnak, és a legközelebbi vonatállomásra szeretnének eljutni. Két bűnöző kocsival megáll mellettük, és felajánlja a segítségét. A film klasszikus történet helyett hosszú utazásukat mutatja be az indiai nagy végtelenbe. A fiatal pár egyre nagyobb veszélyben érzi magát a bűnözők társaságában.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"293400","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]
Egy süketnéma nő és egy fogságban tartott halember különös érzelmi viszonyát ábrázolja nem mindennapi képi megoldássokkal Guillermo del Toro új filmje, a The Shape of Water. A többféle műfajt ötvöző mozi története a hidegháború legsötétebb korszakában, a hatvanas években játszódik egy titkos katonai támaszponton, ahol a süketnéma asszony takarítónőként dolgozik. Tanúja lesz azoknak az embertelen kísérleteknek, amelyeket a támaszpont törtető és gonosz parancsnoka végez laboratóriumában a misztikus tengeri teremtménnyel, vagyis a halemberrel, hogy tudományos felfedezése révén Amerika egy újabb tudományos sikerrel győzhesse le a Szovjetuniót. A mexikói rendező filmje elnyerte a velencei fesztivál Aranyoroszlán díját.
Művészvendégek
A pozsonyi fesztivál művészvendégei között lesz Denis Coté kanadai rendező, akinek több filmjét is levetítik, valamint Jean-Marc Barr francia színész. Őt Semih Kaplanoglu török rendező Gabonaszem (Bugday) című fekete-fehér scifijében láthatjuk. Kaplanoglu mozija misztikus belső utazás. Egy különc genetikus professzor (Jean-Marc Barr) a meghatározatlan jövőben egy haldokló-pusztuló világban megpróbál szaporodásra képes búzaszemet kitermeszteni, hogy megmentse az élelmiszerhiánnyal küzdő emberiséget. Kaplanoglu gyönyörű képekkel vázolt víziója a hétvégén megkapta a 30. Tokiói Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, azzal az indoklással, hogy „valóságként ábrázolja a mítoszt, vagy talán a mítosz valóságát mutatja be”.
A pozsonyi fesztivál közönsége együtt láthatja az Európai Parlament Lux díjára jelölt döntős filmeket. Valeska Grisebach Western című – Bulgáriában dolgozó német munkásokról szóló – német, bolgár és osztrák együttműködéssel született alkotását. Amanda Kernell svéd, norvég és dán koprodukcióban készült, Számi vér című, a harmincas években játszódó és a kisebbségi lét kérdéseit boncolgató drámáját. Harmadikként pedig a francia Robin Campillo 120 dobbanás című munkája látható, amely a kilencvenes évek Párizsába vezet el. A film dokumentarista formanyelvi megoldásokkal és archív anyag felhasználásával mutatja be a korabeli AIDS-aktivizmus történetét. A hátterében egy megrázó szerelmi szál teszi személyessé az aktivisták igyekezetét.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.