Hát, igazándiból nem az volt a terv, hogy én igazítom véglegesre a színdarabot, de így alakult. Amúgy is görbe a hátam, mivel gyerekkoromban félrekezeltek a gyógytornán, utána meg már előítéletből nem mentem. Végül is elfér még egy púp.
Hát
Harminc éve vagyok a kisváros mozigépésze. Újabban már nem nagyon használjuk az öreg gépeket vetítésre, leginkább csak az üres sörösüvegeket tesszük beléjük, ha jön föl valamiért az igazgató a gépházba. Mondtam is az unokaöcsémnek, aki szintén fel szokott jönni suttyomban sörözni, hogy ne izgulj, majd én tartom a hátam. Annyi filmet láttam a harminc év alatt, hogy a boltba is úgy járok, mint akiről filmet forgatnak. Ilyenkor mindig arra gondolok, hogy a görbe hát is csak kellék, egy szükséges részlet a karakter jelleméhez. Csak véletlenül rajtam maradt, mint balek öngyilkoson az élet. Ott baszarintotta el a rendező, hogy a görbeséget sajnos tényleg nem tudom levenni magamról. Akkora kanyar van a hátamban, mint Szendehely és Katalinpuszta között a kettes úton. Zuhanyzáskor biztos szép ívekben veszik a kanyarokat a szappanhabmaradékok, kicsit talán be is dőlnek, hogy legyen valami tartás, ha már így hagyott az evolúció, mint egy üres tányért. Gyakran gondolok arra, hogy háttal állt nekem a teremtő, mikor a világba vezényelt, hogy intézzek magamban valami életszerűt, még ha görbe is ez az élet ilyen háttal. Hát ez van.
De hogy rátérjek a lényegre, mármint a színdarabra, ott kezdődött az egész, hogy a karácsonyi zenés darabot, amit a nyugdíjasok adnak majd elő az óvodásokkal, a néptánccsoporttal, az önkéntes tűzoltókkal és a helyi rockzenekar tagjaival, egy magát rendezőnek nevező helyi bolti eladó akarta dirigálni. Állítólag az eladói szakmája mellé van neki valami rendezői tanfolyama is bizonyítványilag elvégezve, valami ókájés. Az ő ötlete volt, hogy karácsonyi színdarabot kell faragnunk a helyi kulturális lélekállomány erre fogékony elemeinek közreműködésével. Azzal persze nem számolt, hogy az önkéntes tűzoltók kábé annyira vannak a színészettől, mint a legutóbbi égő istálló a tűzcsaptól, vagyis kellő távolságban ahhoz, hogy az istálló szépen lassan porig égjen. A második és harmadik próbán kezdődtek az igazi feszültségek a rendező és a színészek közt. Annál a jelenetnél például, mikor az egyik kisnyugdíjas a stilizált háztetőn ülve mondott monológot arról, hogy szenteste alszik minden betonkeverő, az állatok is jobb hangulatban állatolják magukat a fák között, tehát a fák is sokkal fábbak, mint mondjuk öszszefűrészelve, a rendező vörösen izzadó fejjel csapkodni kezdett. Közben olyanokat mondott, hogy ne tessék haragudni, Mari néni, de úgy tetszik mondani a szöveget, mint egy zárlatos cséplőgép, ezzel az erővel játszhatna mondjuk húskonzervet is, az legalább csöndben van. Miután jó ízesen káromkodva, válogatott mozdulatokkal szétverte a szövegkönyvet az előtte lévő széktámlán, elnézést kért Mari nénitől, aki megszeppenve ült a stilizált háztető azon részén, ahol kezdődött az átmenet a cserép és a pala között. A cserép egy óvatos mozdulattal átment palába. Ez is a rendező ötlete volt. Szerinte ez jól tükrözi a társadalom lélekállapotát, de nem akarta elmagyarázni, csak mondta, a lényeg, hogy mindenki tanulja meg a szövegét, a díszletet úgy is csak a nézőtérről látni jól, a Mari néni elé meg berakunk valami kéményt, mintha a kémény beszélne nyugdíjasul. A tégláknak jobban áll, hogy nem áll nekik jól a művészet. A Mari néninek szegénynek direkte meg lett dirigálva, hogy úgy tessék mondani a szöveget, mintha a nyugdíjat hoznák, de nem. Azt mondta, zavarják a reflektorok, csípi a bőrét a sok kilowatt, ami a lámpákból folyik a háztetőre. A rendező szerint csak bebeszéli, majd hozatott védőruhát a tűzoltókkal, hogy legyen egy kis nyugalom a Mari néniben. Aztán persze mindenki sorra került, a rendező mindenkiben talált hibát, főleg mikor az óvodás középső csoport lánytagjaival akarta elmondatni kánonstílben a Biblia azon részét, mikor a három királyok mennek a csillag után a sivatagban. A csillagot itt egy felülről belógatott stecklámpa játszotta el, amit a pihenő statiszták madzagon húztak a színpad egyik oldaláról a másikig. Volt egy olyan verzió is, hogy a nézőtér fölött is menne egy kört a csillag, de a rendező szerint akkor túl nagy lenne az átélés a közönségben, és neki családja van, mit mondana a fiatal leányrajongóknak, akik elalélnának ettől a rendezői fogástól. ĺgy hát maradt a színpad fölötti rész mint csillagpálya. Csak az volt a baj, hogy a szövegkönyvbe a csillagos résznél folyamatos beszédet kellett írni a királyoknak, mivel túl nagy zajjal ment az aggregátor, ami a csillagba csinálta a fényt. Végül az lett az egyik király szövege a tömjén meg a mirha után, hogy hallgassátok, hogyan zúg az éjszaka, aztán hallgatták, ahogy köhögve-zakatolva zúgott az áramfejlesztő, mint éjszaka. Érezhetően dízelüzemű éjszaka volt ez, mivel véletlenül néhány decit mellétankoltak az angyaloknak öltözött műszakiak. Ez meg az utolsó csepp volt a pohárban, a rendező azt mondta nekem, ő ezt nem csinálja tovább, hogy válogatott barmokkal és antiművészekkel kell neki karácsonyra színdarabot összeállítani. Azt mondta, gépész úr, maga már harminc éve nézi foglalkozás- és iparszerűen a filmeket, rendezze maga a színdarabot, és ezzel kezembe nyomta a szövegkönyv azon részét, amiben a Teremtő úgy rakott bolygókat az űrbe, mint díszeket egy nagy fenyőfára, közben nagy bölcsességeket mondott magában. ĺgy került kezembe a helyi karácsony sorsa. Az első próbán kicsit ijedős voltam, mivel nem szoktam én azt, hogy ha azt mondom a néptáncosoknak, hogy menjenek négykézláb a színpadon, akkor azok négykézláb mennek, csak úgy. Nagy hatalom a rendezőség, az biztos. Viszont okosan nem éltem ezzel vissza, inkább meghagytam nekik, hogy játsszanak, ahogy jólesik. A szövegkönyvben nem változtattam semmit, csak arra kértem őket, hogy a nyugdíjasok játsszanak úgy, mint a nyugdíjasok karácsonykor, a néptáncosok néptáncoljanak karácsonyosat. A tűzoltóktól azt kértem, hogy adjanak utalásokat játék közben arra, hogy veszélyesek lehetnek az úgy hagyott karácsonyi lámpák, a rockzenekar pedig külön számot írt a karácsonyról, olyanok vannak benne, hogy halászlében úszik a város, az angyalok sört büfögnek vissza, nevetnek a pásztorok egy részeg csillagon. Amióta hosszabb pórázon van a karácsonyi műsor, láthatóan Mari néni is nyugodtabb a tető azon részén, ahol a cserép egy óvatos mozdulattal átmegy palába.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.