Közélet

Cenzúra a közmédiában

ÚJ SZÓ-ÖSSZEFOGLALÓ

2018. október 12. 06:55

Pozsony | A kommunizmusra és a mečiari időszakra jellemző praktikákhoz hasonlította az ellenzék a közszolgálati média egyik belső irányelvét, mely tegnap szivárgott ki az RTVS-ből. Ebben a rádió híradásának vezetője gyakorlatilag megtiltotta, hogy az ellenzék javaslatairól tájékoztassanak.

A kiszivárgott belső szabályzás megtiltja, hogy bizonyos sajtótermékekből idézzenek az RTVS hírszerkesztői, hogy az ellenzéki pártok javaslatairól tájékoztassanak addig, amíg azokat a parlament második olvasatba nem utalja, továbbá korlátozza a tüntetésekről szóló tájékoztatást is. A 16 irányelvet Petra Stano Maťašovská hírigazgató jegyzi.

Azt, hogy a közszolgálati média híradásának milyen elvek alapján kell készülnie, pontosan megszabja az RTVS-ről szóló törvény. Ehhez képest a kiszivárgott dokumentum szerint a hírszerkesztők nem tájékoztathatnak az ellenzék parlamenti javaslatairól addig, amíg azokat a parlament nem utalja második olvasatba, és főleg nem közölhetik ezeket a kormánykoalíció álláspontja nélkül. Ráadásul Maťašovská ezt azzal indokolja, hogy szerinte az ellenzék indítványaiból „hiányzik a szakmaiság, nem rendszerszintű javaslatokkal állnak elő, nem konzultálnak előre, és a problémamegoldás helyett csak a nyilvánosság figyelmét akarják felkelteni”. Mindeközben a koalíciós javaslatokról szóló tájékoztatáskor nem ragaszkodik az ellenzék álláspontjához. Maťašovská szerint a szerkesztőknek csak a hazai és a cseh állami hírügynökségre, valamint saját forrásaikra szabad támaszkodniuk. Más forrásokból nem dolgozhatnak, és kiemelten kerülni kell a tüntetésekről, tiltakozó akciókról szóló tudósítást.

Az RTVS elismerte, hogy a kiszivárgott dokumentum valódi. Petra Stano Maťašovskát figyelmeztetésben részesítették, de egyúttal azt is hozzátették, hogy a sajtó félreinformálja a nyilvánosságot a belső szabályzásról, a pontokat kiragadta a szövegkörnyezetből. Az ellenzék a belső irányelvek visszavonását és a hírigazgató menesztését követeli. „Botránynak, élő adásban történő normalizációnak, cenzúrának és a kommunizmushoz való visszatérésnek tekintjük a történteket” – jelentette ki Lucia Ďuriš Nicholsonová (SaS). „Tettével bebizonyította, hogy kiszolgálja a politikát, az ilyen szolgák pedig nem irányíthatják a közszolgálati média híradását” – zárta Miroslav Beblavý (Spolu), aki emlékezett, az igazgató korábban minisztériumi szóvivő is volt.

Robert Fico Smer-elnök kedden jelezte, nyomást fog gyakorolni az RTVS-re. Felbosszantotta, hogy a közmédia újságírója az adócsalás és gyilkosság gyanújába keveredett szomszédairól kérdezte. Kiderült az is, hogy az RTVS korábbi vezetésénél kifogásolta az ellenzék szerepeltetését.

 

2018. április 28. 08:00

Elbocsátások a közmédiánál, a szerkesztők normalizációról beszélnek

Maťašovská fejét követeli az ellenzék

Az ellenzék a közszolgálati média hírigazgatójának fejét követeli a kiszivárgott belső szabályzás miatt. Az RTVS vezetése megbüntette az igazgatót, de ki is állt mellette.

Ellenzéki és koalíciós körökben is felháborodást váltott ki az a belső rendelet, mely 16 irányelvben szabályozza a közrádió hírszerkesztőinek, mit kell szem előtt tartaniuk a hírek szerkesztésekor. Petra Stano Maťašovská hírigazgató ebben gyakorlatilag megtiltja, hogy tájékoztassanak az ellenzék javaslatairól, korlátozza a tüntetések előkészítéséről szóló tájékoztatást, hírszerkesztőitől elvárja, hogy csak az állami hírügynökségekre és saját forrásaikra támaszkodjanak. A történtek kapcsán a Híd kijelentette, hogy az RTVS-ről szóló törvény egyértelműen megszabja, hogy a közmédiának pártatlannak kell lennie. „Egyértelműen megfogalmazza az RTVS küldetését, amely mellett nincs szükség további vitatható dokumentumokra” – áll a párt állásfoglalásában, mely szerint a közmédia függetlenségéért a vezérigazgató és a rádió tanácsai is felel, s nekik is mielőbb állást kellene foglalniuk az ügyben. A nemzetiek szokásukhoz híven most is hallgatnak. Ľubica Laššáková (Smer) kulturális miniszter sem kommentálta a történteket, ő is a rádió tanácsához utalta a kérdezőket.

Dušan Jarjabek (Smer), a parlament médiabizottságának elnöke először kijelentette, a belső rendelet akkor jelentene problémát, ha az az RTVS hivatalos álláspontja lenne, de mivel belső rendeletről van szó, nem fogja kommentálni. Jóval keményebben fogalmazott viszont Marek Maďarič (Smer) volt kulturális miniszter, aki szerint a közszolgálatiság elvének súlyos megsértését látja a történtek mögött. A volt miniszter szerint egyértelműen politikai, ellenzék ellenes állásfoglalásról van szó, melyben ráadásul sértegeti is az ellenzéket. Maďarič arra is emlékeztetett, hogy az ellenzék javaslatait csak elvétve utalják a második olvasatba. Veronika Remišová (OĽaNO) ugyanakkor kijelentette, nem tartja adekvát lépésnek, hogy Jaroslav Rezník, az RTVS vezérigazgatója figyelmeztetésben részesíttette a híradás vezetőjét.

Az ellenzéki pártok jelezték, ha Maťašovskát nem menesztik, rendkívüli ülés összehívását fogják kezdeményezni. A nap folyamán az RTVS volt vezérigazgatója, Václav Mika nyilvánosságra hozta Robert Fico korábbi levelének egy részletét. Ebben 2016 júliusában még az RTVS vezérigazgatójának Fico felrótta, hogy az ellenzék teret kap a közmédiában, szerepeltetésüket pedig kormányellenesnek minősítette. Fico szakmaiatlannak és politikailag tendenciózusnak nevezte a levélben az RTVS-t. (ie, TASR, aktualit.sk)

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk