Amikor a vírus elszabadul – a filmvásznon

<p>Michael B. A. Oldstone</p><p>Vírusvadászok című alapvető könyvében leszögezi: „A vírusok és az emberek küzdelme tulajdonképpen világunk története.” Nem véletlen tehát, hogy a mikroszkopikus organizmusok felfedezése óta a popkultúra műsoron tartja, aktuális problémaként kezeli és a legkülönfélébb kérdésirányokkal társítja a globális járvány lehetőségét.</p>

H. NAGY PÉTER

A téma rengeteg izgalmas művet ihletett, a továbbiakban felidézünk ezek közül ötöt, melyek jól szemléltetik a vírustematika filmes terjedését és sokszínűségét. Ha úgy érezzük, az Ebola-járvány egyre újabb hírei kapcsán áttekintenénk a fantázia szülte vészforgatókönyveket, ezeket ajánljuk hétvégi házimozizásra.

12 majom

Kezdjük egy pesszimista klasszikussal. Terry Gilliam 12 majom című filmjének alapszituációja szerint egy vírus ötmilliárd ember halálát okozza. Az agyas történet egy időutazó (Bruce Willis) kalandjaira épül, akinek az a feladata, hogy a járvány kitöréséről információkat gyűjtsön. Egy darabig úgy tűnik, maga az időutazó felelős a vírustámadásért, mivel a múltban beszél róla a diliházban egy őrült fazonnak (Brad Pitt). Ő az, aki ennek hatására megalapítja a 12 majom nevű ökoterrorista szervezetet, de egy újabb csavar után megfordul a képlet, és éppen ő akadályozhatná meg a járvány kitörését. A történet fókuszában nem a kórokozó működése áll, hanem a mesterségesen előidézett katasztrófa körülményei utáni – időhurkokat létrehozó – nyomozás. Mindenesetre Gilliam remek konstrukciója a pandémia feszültséggeneráló hatásának ügyes kiaknázását jelenti, a körkörösség pedig (a főhős kisfiúként meglátja felnőttkori duplikátumát, és végignézi saját halálát) végeredményben arra fut ki, hogy a világjárvány elkerülhetetlen.

Legenda vagyok

François Jacob A lehetséges és a tényleges valóság című könyve szerint „ha mind egyformán érzékenyek lennénk egy vírusra, akkor egyetlen járvány az egész emberiséget elpusztíthatná”. A Jacob-féle összefüggés, mely szerint a fertőzésre való fogékonyság alól mindenkor vannak kivételek, szintén olyan ötlet, amely a fikció alapjául szolgálhat. A Legenda vagyok című filmben a tudósok a himlővírus genetikai módosításával kifejlesztik a rák ellenszerét. Az ún. Krippin-vírus mutálódik, két alfaja jön létre, megtámadja az emberiséget, melynek nagy része elpusztul vagy átalakul. Egy orvos (Will Smith) New York utolsó lakójaként a zombiszerű fertőzöttekkel vívja harcát, miközben a vírus ellenszerének kifejlesztésén dolgozik; ez sikerül is neki, majd feláldozza magát a szérumért. Tettében nincs semmi csoda, a tudomány segítségével megtalálta, amit keresett, és ez a fontos. A film végszava („Mi vagyunk az ő öröksége. Ez az ő legendája. Fényt gyújtott a sötétségben.”) felértékeli a doktor tettét, hiszen a kifordított happy end (a főhős meghal, az emberiség megmenekül) felvillantja a járvány végét.

Z világháború

Hasonló szituációra épül a Z világháború című produkció is, melyben egy vírus zombivá változtatja a fertőzötteket. A filmben elhangzik egy fontos párbeszéd, melyből érdemes idéznünk a harvardi virológus szavait: „Az anyatermészet sorozatgyilkos. Mindennél jobb. Kreatívabb. De mint minden sorozatgyilkos, ő is arra áhítozik, hogy elkapják. Mire jó az a sok briliáns bűn, ha senki sem aratja le a babérokat? Hagy néhány morzsát. A nehéz az […], hogy a morzsákban meglássuk a jeleket. És néha az, amiről azt hitted, hogy a legbrutálisabb aspektusa a vírusnak, arról derül ki, hogy az a rés a pajzson. És szereti a gyengeségeit erőnek beállítani. Gonosz némber.” Az apokaliptikus viszonyok közepette egy ENSZ-ügynök (Brad Pitt) a járvány forrását próbálja megtalálni (az első gazdatestet keresi, melyből kivonható volna az ellenszérum), s bár a pandémia betemeti saját eredetét, a főszereplőnek sikerül megtalálnia a rést a pajzson: a vírus nem támadja meg a beteg szervezeteket. Vagyis egy olyan halálos kór elterjesztése, amely ellen van ellenszer, álcaként hasznosítható a zombikkal szemben. Ezzel megkezdődhet a világméretű harc a zombijárvány feltartóztatására. A jelek megfelelő értelmezése tehát valóban döntőnek bizonyul, elvezet a megoldáshoz, és új távlatba helyezi a fertőzés elleni küzdelmet.

A majmok bolygója

– Lázadás

Szintén a vég és a kezdet összeérő alakzatával játszik el A majmok bolygója – Lázadás című film, csak más értelemben, mivel ebben a pandémia egy másik faj felemelkedéséhez vezet. Egy fiatal tudós (James Franco) a GEN-SYS nevű kutatóintézetben kifejleszt egy új, génterápiás gyógyszert, az ALZ-112-t (a három betű az Alzheimer-kórra utal), amelyet csimpánzokon próbál ki. A szérum hatására az egyik nőstény kimagasló intelligenciaeredményeket produkál, de a „termékbemutató” rosszul sül el, a megvadult kísérleti alanyt az egyik biztonsági őr lelövi. A nőstény elárvult kicsinyét a biológus befogadja, és Cézár tanításával párhuzamosan fejleszti az ALZ hatóanyagot. A 113-as már olyan vírustörzs, amely – beépülve a genetikai állományba – ugrásszerűen megnöveli az intelligenciát. Ez a szérum lesz az, amely eldönti a bolygó sorsát: a vírus intelligensebbé teszi a majmokat, de az ember számára halálos fertőzést jelent. Cézár a „majomházban” csapattá kovácsolja fogva tartott társait, hallatlan fifikával – és az ALZ-113 segítségével – beindítja az evolúciós ugrást. Kezdődhet a főemlősök lázadása, harca az emberi uralom ellen.

Fertőzés

Utolsó példánk egy olyan film, amely szigorú következetességgel építi fel egy pandémia forgatókönyvét (produktívabban, mint anno a Vírus című alkotás Dustin Hoffmannal a főszerepben). Steven Soderbergh Fertőzés című filmjének kulcsszereplője egy kiméra vírus, amely a denevér és a sertés DNS-állományának egy-egy szakaszával kontaminálódott. A kitűnő film cselekménye ennek a feltételes szervezetnek a terjedését követi nyomon, s közben kibontja az ellene folytatott járványügyi küzdelem szövevényét. Külön említést érdemel a vírusellenes vakcina kifejlesztésének felvillantása, mely a történet egyik lényeges hajtómotorja, a határidő-dramaturgia virológiai bázisa. Ebben a sok szálon futó realista katasztrófadrámában a skatulyaszökevény Soderbergh eljátszik azzal a lehetőséggel is, hogy mit bír el egy részben kiszámítható narratív szerkezet. Számos filmzsáner retorikai tartozékait, klisérendszerét vonja be az elbeszélésbe töredékesen, de úgy, hogy egyiket sem hagyja maradéktalanul érvényesülni. A Fertőzés így létrehoz egy új típusú, kiméraszerű virológiai filmet, melynek végkicsengése pozitív ugyan, ám – mivel záró helyzetben látjuk a gyilkos vírus keletkezését – mégis nyugtalanító.

Példáink tehát abból indulnak ki, hogy egy világméretű járvány bármikor felütheti a fejét; szinte a semmiből. Ez a reflektáltság a tömegfilmet is áthatja (a vírustéma szinte bármelyik műfajt megfertőzheti), és arra utal, hogy olyan időszakban élünk, amit Paul W. Ewald teljes joggal a járványok korának nevezett. A kérdés csupán az, hogy ez a korszak lezárulhat-e egyáltalán…

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?