Ilyen volt 2004! – zenei események összefoglalója

Ezekben a napokban mindenhol összegeznek, megvonják a magunk mögött hagyott esztendő mérlegét, készülnek a különböző kimutatások. Zenei berkekben is. Mi szintén öszszegzünk, a ZeneZóna átfogó képet ad az év történéseiről. Más megközelítésből, mint a zeneiparban dolgozó emberek.

Mennyiség

A zenei szakemberek nem a minőségre, hanem a mennyiségre utaznak, ezért összegzéseik kiindulópontja az esetek többségében a pénz. Nekik csak a bevétel számít. Mindegy, hogy mit árulnak, az a fontos, minél több fogyjon belőle. Az illegális kereskedelem miatt a hanghordozók forgalma a nagyhatalmak piacain 2003-ban volt a mélyponton. Az IFPI tavaly évközben nyilvánosságra hozott adatai már a legtöbb országban pici javulásról tanúskodtak. Ez a szervezet képviseli világszerte a hanglemezipart. Ha a világot régiónként, esetleg országonként elemezzük, továbbra is nagy különbségekbe botlunk, attól függően, hogy mennyire elterjedt az internetes kalózkodás, a hagyományos cédémásoláson alapuló illegális kereskedelem és további faktorok, melyek egyes piacokat jellemeznek.

Tudom, nem rózsás a helyzet, mégsem értem, hogy a szakemberek miért panaszkodnak úton-útfélen. És miért nem veszik tudomásul, hogy az értékesítés formái az utóbbi években megváltoztak, a hagyományos eladási mutatók nem értelmezhetőek többé a megszokott módon, hiszen évről évre egyre többen töltenek le legálisan zenét az inetrnetről, amelyért annak rendje-módja szerint fizetnek, ezért nem szabad összehasonlítani a mostani lemezeladási adatokat a korábbi évek adataival. A digitális eladások tavaly is markánsan növekedtek, az Egyesült Államokban ma már minden eladott kislemezre tíz online vásárolt hangfelvétel jut.

Minőség

Rosszabb évet zártunk, mint 2003-ban. A zeneipar egyre betegebb. A betegség ugyan nem halálos, de – tudjuk jól – egy erős megfázás is nagyon kellemetlen, és lehetnek súlyos szövődményei is… Miközben Európa előadói próbálnak kilábalni az „influenzájukból”, az amerikaiak teljesen átvették az uralmat a világpiac irányítása felett. Úgy táncolunk, ahogy fütyülnek! Kontinensünkön elképesztő iramot vett a térhódításuk, egyre jobban háttérbe szorítják a hazai kedvenceket. Régebben a nagyhatalmak között működött egyfajta megállapodás. Mindegyik védte a saját piacát, ezért megszabta, hogy mennyi nemzetközi sztárt enged be a területére, és hagy kibontakozni. Ebből kifolyólag a nyolcvanas és kilencvenes években annyi angol sztár vált ismertté a tengerentúlon, amenynyi amerikai a szigetországban. Az íratlan szabály azonban az elmúlt években érvényét veszítette. Az angol előadók – néhány kivételtől eltekintve – kiszorultak Amerikából, az amerikaiak viszont ellepték Angliát és egész Európát. Amerika egyeduralma 2004-ben minden eddiginél szegényesebb kínálathoz vezetett, a feketék zenéje, a hip-hop és a rhythm & blues mellett egyéb stílusok képviselői jócskán eltörpültek. A zenei szakemberek is az amerikai előadók alá adták a lovat, példa erre a novemberben megrendezett Music Television Europe Music Awards díjátadó gála. Az összes fontos kategóriában tengerentúli zenészek vitték el a pálmát.

Legsikeresebbek

Amerika r&b csillaga, Usher volt az év legnagyobb sztárja. Minden egyes díjátadón tarolt. A márciusban megjelent Confessions című lemeze az Atlantic kiadó harmincéves történetének legjobban debütált korongja lett. Az USA-ban 1,1 milliót adtak el belőle a megjelenés hetében. Az énekes az elmúlt évben négy dallal is vezette a Billboard magazin kislemezlistáját, amelyre emberemlékezet óta nem volt példa. Előző albumait nem övezte ekkora siker, pedig nem voltak se rosszabbak, se jobbak. Tavalyi diadalmenetére ebből kifolyólag nem könnyű ésszerű magyarázatot adni. 2004-ben kevés új bálvány született, inkább a korábbi évek csillagai jutottak még nagyobb szerephez. Kifogytunk volna az új egyéniségekből, így jól jönnek a régiek is?

A díjkiosztók másik sztárja az André 3000 és Big Boi alkotta OutKast volt. Ők is amerikaiak, és ők sem kezdők. A fiúk sikere abban rejlik, hogy a döntően agresszív beállítottságú déli rapzenét a nagyközönség számára emészthetőbbé tették.

Tavaly végre sikerült négy tehetséges fiatalnak elfoglalnia a The Fugees régóta üres helyét. Az amerikai The Black Eyed Peas tagjainak. Ők sem újoncok, de Usherrel és az OutKasttel ellentétben nekik korábban nem voltak nagyobb sikereik. Második, 2000-ben megjelent albumuk után komoly alkotói válságba kerültek, amelyből egy új tag, Fergie segítette ki őket. Az énekesnő szerződtetése telitalálat volt. A trióból lett kvartett különlegessége, hogy az Elephunk című albumon egyesítette a keményvonalas hip-hop és breakzene elemeit a rádióbarát dallamokkal. A lemezről négy sláger született. Érdekesség, hogy a The Black Eyed Peas Európában jóval nagyobb rajongótáborra tett szert, mint hazájában.

Újoncok

Természetesen 2004-ben sem maradtunk egynyári sláger nélkül. Sokáig úgy tűnt, hogy a görög Despina Vandi viszi el a pálmát az Opa Opa című dalával, de aztán megjelent a tinglitangli zene legújabb képviselője, az O-Zone, és mindent vitt. A The Cheeky Girls 2002 végén kezdődött tiszavirág-életű tündöklése után tehát ismét románokért rajonghattunk. Pontosabban moldáv románokért. Az O-Zone hovatartozása konfliktusokat is szült Moldova és Románia között, mivel mindkettő a sajátjának tekinti a fiúkat. Az egynyári slágerek előadóival sosem kell számolnia az utókornak, biztosra vehető, hogy az O-Zone is hamar eltűnik a süllyesztőben, egy-két év múlva senki sem fog emlékezni rá.

Az év egyik meglepetése kétségkívül a Scissor Sisters térhódítása. Az eklektikus diszkózenét játszó zenekar a melegbárokból kölcsönzött külsőségeknek köszönhetően élőben is „rendkívüli” élményt nyújt. Sajnos a Sziget Fesztivál látogatói erről lemaradtak. A New York-i együttes márciusban adta ki debütáló nagylemezét, és augusztusra már akkora népszerűségnek örvendett, hogy a magyarországi fellépést néhány nappal előtte simán lemondta, egy közbejött forgatásra hivatkozva. A másik pozitív élmény a skót Franz Ferdinad felbukkanása. A kvartettről a U2 frontembere, Bono azt nyilatkozta, hogy együttesének nagy vetélytársa lehet a következő években.

Adakozás

2004-ben – húsz év után – ismét összeálltak a brit zene legnagyobb egyéniségei, és elkészítették a Do They Know It’s Christmas? című jótékonysági dal új változatát. A kritikusok szerint az átdolgozás harmatgyenge, ennek ellenére december hatodika óta vezeti a brit kislemezlistát. Valóban nem vetekedhet az eredeti változattal, de ebben az esetben az eszme a fontos, hogy a sztárok újból összefogtak az afrikai éhezők megsegítésére.

Gyász

Meghalt a különböző zenei műfajok ötvözetéből saját stílust teremtett Ray Charles, Johnny Ramone, a Ramones nevű punkformáció gitárosa és a Wu-Tang Clan egyik alapítója, Ol’ Dirty Bastard. December hatodikán pedig egy tragédia sokkolta a világot: egy zavart elméjű rajongó tüzet nyitott a Damageplan koncertjén. A lövöldözésben életét vesztette az együttes gitárosa, Dimebag Darrell Abbott is.

Jövő

Nehéz megjósolni, mit hozhat 2005. A legjobban annak örülnék, ha véget érne az amerikaiak egyeduralma, de az előjelek szerint inkább fokozódni fog. Mégis azt javaslom, legyünk optimisták, bízzunk abban, hogy egy sokkal jobb év áll előttünk! Nemcsak zenei, hanem minden szempontból! (péjé)

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?