Udvardon folytatódik a Socrates-program

Az Udvardi Összevont Középiskola folytatja a tavaly elindított Socrates-programját, mely keretében az iskolához közel eső régiókat térképezhettük fel. November elején a Párkány és környéke természeti- és kulturális örökségeit járhattuk végig.

Az úti célunk első állomása a Párkánytól 17 km-re elterülő kis falucska, Bény volt, ahol megnézhettünk egy csodálatosan szép Szűz Mária templomot és a mellette felépített rotundát. A 12.–13. században épített román stílusú épületek a falu büszkeségei. Rengeteg felvételt és fényképet készítettünk a régi, de annál szebb építészeti csodákról. A következő állomás a kovácspataki déli dombok voltak, amelyek tanösvények is egyben. Ez az Érsekújvári járás legnagyobb védett területe, s az európai jelentőségű védett területek közé soroljuk. 1966-ban nyilvánították védetté azzal a céllal, hogy óvják az értékes sziklás, erdei sztyeppés és sztyeppés növényzetet és állatvilágot. A domborzat déli részén érdekes, változatos, egyedi sziklás alakzatok a jellemzők. A meredek andezit sziklafalakat melegkedvelő sztyeppés növényzet borítja. Pompás kilátás nyílik a Garam és a Duna összefolyására, Esztergom látképére és a védett terület keleti részére.

Egy nagyot túráztunk a sziklás, dombos vidéken. Jól elfáradtunk, de az élmény mindezért kárpótolt bennünket. Az utolsó megálló a Bélai kastély volt, amely már a török idők előtt is létezett. Sajnos a hódítók teljesen elpusztították a franciaországi vidéki barokk stílusban épített kastélyt. 1910-ben Ullmann Adolf báró tulajdonába került, aztán 1945-ben, államosításkor a csehszlovák állam tulajdona lett. 2000-ben az Ullmann család visszavásárolta a kastélyt, és elkezdte a felújítását.

A kirándulásunk célja a környék megismerése volt, és közben rengeteg élménnyel is gazdagodhattunk. Az egész napi utazásunkat egy dokumentumfilm elkészítésével pecsételtük meg.