„Én is ilyen iskolába szerettem volna járni...”

Lencsés Zoltán

Szeptember 27-én, a turizmus világnapján az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) kezdeményezésére a turisták és a turisztikai szolgáltatók, valamint a turisztikai szektorban dolgozók együtt ünnepelik a turizmust, és felhívják a figyelmet a szektor társadalmi, kulturális és gazdasági értékére.

Mi is hasonló célból szerveztük meg a dunaszerdahelyi Szent István téri Közös Igazgatású Iskolában a hagyományos idegenforgalmi szakmai napot, amelyet a pandémia időszakában nem szervezhettünk meg, de idén már lehetővé vált.

Nepáli túrák

A szakmai napot négy színvonalas előadás tett érdekessé és izgalmassá. Az első előadó Lencsés Zoltán volt, az Új Szó munkatársa, aki utazó lévén ezúttal Nepálról mesélt nekünk. Megtudtuk, hogy Nepált főleg túrázók látogatják, akik két trekből (hosszú utazás, vándorlás) választhatnak, ha túrázni indulnak. Az egyik az Everest alaptábortúra, a másik pedig az Annapurna-kör gyalogtúra, ami vadregényes. Lencsés Zoltán elmesélte: nagyon fontos, szinte kihagyhatatlan a magasabban fekvő túraútvonalaknál az akklimatizáció. A nagy tengerszint feletti magasság jelentős hatást gyakorol az emberi szervezetre. Elkezd csökkenni a vér oxigénnel való telítettsége, s ezért ehhez lassan kell hozzászoktatni a szervezetet, amíg eljut a túrázó az 5416 méter magas Thorung La hágóhoz.

Képzeletbeli repülés

Az 5416 méteres hágóról még magasabbra emelkedtünk, ugyanis egy képzeletbeli repülésen vettünk részt. Légiutas-kísérőnk és előadónk Szabó Zsuzsanna volt, aki betekintést nyújtott a privát légitársaságok világába. Zsuzsanna bevezetőként a magángépek típusait mutatta be, és a magán- és hagyományos társaságokon belüli különbségekről is ejtett pár szót. Majd elmondta, kiből válhat légiutas-kísérő magánrepülőgépeken, milyen fontos a nyelvtudás és a tapasztalat. Ezután kiemelt néhány olyan tulajdonságot is, amelyek kulcsfontosságúak bizonyos váratlan helyzetek és szembejövő kihívások esetében, mint például az önállóság, jó megjelenés, határozottság, kreativitás. Szó volt olyan dolgokról is, amit a tankönyvekben nem olvashatunk, amire nem lehet előre felkészülni, ilyen a vészhelyzet, a kellemetlen utas vagy kolléga. Ám erős akarattal, kitartással és rátermettséggel meg lehet birkózni ezekkel a szituációkkal. Előadása végén beszélt nekünk a szakma pozitív oldaláról is, mint a csodálatos szállodák, országok, mesés városok, világ körüli utak, szabadság, kapcsolatok, gasztronómia, exkluzív környezet, s nem utolsósorban a pozitív visszajelzés.

Szent Jakab útján

A harmadik előadónkkal az El Caminót jártuk meg. Nagy Zsuzsanna, egykori kolléganőnk megtette a Szent Jakab zarándokutat, s nagy átéléssel mesélt róla a szakmai napon. A Szent Jakab-út – spanyolul Camino de Santiago, illetve El Caminónak is nevezik az ősrégi zarándokutat – a kelta időkben a Tejút szimbóluma volt. Az előadás a 890 kilométer hosszú, a Pireneusokon való átkelés után, négy nagyobb spanyol várost érintő útról szólt, ami Santiago de Compostelába vezet, s ahonnan Zsuzsannáék még továbbmentek az óceánhoz, Muxáig.Sok értékes információt hallottunk a zarándokútról, például hogy mi mindent ajánlatos vinni az útra, illetve mi az, ami kis idő múlva elajándékozható a többi zarándoknak. Hány kilós csomagot vigyünk magunkkal utunk során, miből mennyi legyen, és fontos meghallgatni más zarándokok tanácsát is. Érdemes megtervezni a napi utat is, hány kilométert tegyünk meg aznap, és esőben is útnak kell indulni. A testi-lelki felkészülés is fontos, mivel a szervezet nagyobb megterhelésnek van kitéve, mint egy átlagos napon. Illetve ha valaki egyedül is indulna útnak, akkor az út végére biztosan új barátokra talál. Arról is szó volt, hogy a zarándokút jelvénye és iránymutatója a fésűkagyló, mely az út mentén mindenütt felfestve megtalálható. Az előadás végén Zsuzsanna megmutatta nekünk az út teljes megtételét igazoló oklevelét. „Buen Camino”, kívánta nekünk, ha a jövőben mi is útra kelnénk.

ujszo

Műhelytitkok

A szakmai napot Molnár Kornél, a KORNY travel utazási iroda alapítója és tulajdonosa zárta, aki az utazási irodák alapításáról és működtetéséről beszélt. Megtudtuk, hogy a megfelelő törvények ismerete, alaptőke és kemény munka szükséges az induláshoz. Volt szó arról, mi a különbség az utazásszervezés és az utazásközvetítés között, illetve az alapítás előtt azon is el kell gondolkodni, hogy a cégforma mi legyen – magánvállalkozó vagy kft.? Miután ezt eldöntötte valaki, utána a megfelelő hivatali engedélyeket kell beszerezni, majd az utazási iroda helyiségét berendezni, és a marketingről sem szabad megfeledkezni. Az előadás során még megtudtuk, milyen repülőjegyrezervációs-rendszerek vannak, mit jelent az IATA rövidítés, s mi a feladata.

Az idegenforgalmi szakmai napot a négy interaktív előadás tette felejthetetlenné. Bízunk benne, hogy a diákok ezen temérdek új információt kellőképpen fogják tudni applikálni tanulmányaik, majd munkájuk során. Az ilyen jellegű idegenforgalmi előadások, illetve a folytonos képzések elengedhetetlen részei az oktatásnak, mert az idegenforgalom állandóan változó és fejlődő iparág, s mi lépést szeretnénk tartani vele.