Agro

A Top Gear végét jelentheti Clarkson kirúgása

London. Megválik a BBC a világ egyik legsikeresebb, százmilliók által nézett autós műsora, a Top Gear frontemberétől, Jeremy Clarksontól, aki nemrég tettleg bántalmazta a program egyik producerét.
ÚJ SZÓ ONLINE

2015. március 30. 19:00

ÖSSZEFOGLALÓ

A BBC vezérigazgatója, Lord Tony Hall személyesen jelentette be szerda délután, hogy a brit közszolgálati médiatársaság nem újítja meg Clarkson hamarosan lejáró szerződését. Hall hangsúlyozta, hogy maga is rajong a műsorért, és Jeremy Clarksont „óriási tehetségnek” tartja, akinek fontos helye lenne a BBC műsorkínálatában, de „nem bármi áron”.

„Clarkson azzal lőtt túl a célon, hogy fizikai erőszakot alkalmazott egyik munkatársával szemben, akit ráadásul olyan szavakkal is szidalmazott, amelyeket senki nem köteles eltűrni” – fogalmazott a BBC vezérigazgatója. Hall ráadásul utalást tett arra, hogy a Top Gear – amelynek sugárzását a BBC a két hete kirobbant botrány után felfüggesztette – idén már nem is kerül képernyőre. Kijelentette: elsődleges fontosságú feladat, hogy a műsor „2016-ban remek formában” térhessen vissza. Hozzátette azt is: el kell ismerni, hogy a Top Gear nem lesz ugyanaz, mint eddig. A BBC a műsor jelenleg futó sorozatának három utolsó adását is levette programjáról, és több, külföldön tervezett élő bemutatót is törölt. Hallt a felmondás közzététele után halálosan megfenyegették, ezért éjjel-napal rendőri őrizetben van. A brit hadsereg különlegesen kiképzett egykori kommandósaiból álló biztonsági szolgálatot a BBC bízta meg saját költségén a vezérigazgató védelmével.

A botrányt az robbantotta ki, hogy az 54 éves Clarkson – aki 2002 óta vezette a könnyed hangvételű, pergő ritmusú autós műsort – egy elmérgesedett vita végén orrba vágta a Top Gear producerét. A műsorvezető azon dühödött fel, hogy egy hosszú forgatási nap után a stábot nem várta meleg étel a szállodában. Clarkson a 36 éves Oisin Tymon produceren töltötte ki dühét, olyan erővel, hogy Tymon kórházi ellátásra szorult. Az ügy Nagy-Britanniában és világszerte is komoly vihart kavart, mivel a műsort – a BBC saját statisztikái szerint – 214 országban, vagyis gyakorlatilag az egész világon sugározzák, és hetente 350 millióan nézik.

Clarkson visszahelyezéséért és a műsor folytatásáért petíciót indított az egyik legismertebb brit–ír politikai blogger, a Guido Fawkes írói álnéven publikáló Peter Staines. A támogató aláírások száma alig néhány nap alatt átlépte az egymilliót, ami a hasonló kezdeményezések nagy-britanniai történetében példátlan.

Fawkes és hívei minap – a nagyobb nyomaték kedvéért – egy idegenforgalmi cég által működtetett, de igazi harckocsival vitték az aláírásokat tartalmazó íveket a BBC londoni székházához.

Az ügyben a héten megszólalt David Cameron brit miniszterelnök is, aki a BBC-nek kijelentette: 11 éves leánya, Nancy éhségsztrájkot helyezett kilátásba, ha Clarksont nem helyezik vissza a Top Gear műsorvezetői állásába.

A Top Gear a BBC egyik legsikeresebb exportcikke: a program globális forgalmazásából a médiatársaságnak évente 300 millió font bevétele származik. A műsor saját színes magazinja, amely szintén a Top Gear címet viseli, hetente 1,7 millió példányszámban fogy.

Clarkson és két műsorvezető társa, James May és Richard Hammond éppen most készült megkötni a három évre szóló újabb szerződést a BBC-vel. Azt egyelőre nem tudni, hogy ki lesz Clarkson utódja, és azt sem, hogy May és Hammond vállalja-e a folytatást Clarkson nélkül.

Clarksonnak, aki a Top Gear műsorvezetőjeként évi 1,5 millió font fizetést kapott, korántsem ez utóbbi volt az első botránya. Tavaly rasszistának minősített kijelentései miatt a BBC-től „utolsó figyelmeztetést”.

Néhány éve a bal szemére vak, skóciai születésű előző brit miniszterelnököt, Gordon Brownt „félszemű skót idiótának” nevezte, és amikor a BBC bocsánatkérésre kötelezte, csak a „skót” és a „félszemű” jelzők negatív értelmű használatáért volt hajlandó elnézést kérni, az „idióta” minősítésért nem.

Clarkson tavaly komoly diplomáciai botrányt kavart, amikor a stábbal Argentínában forgattak, és a műsorhoz használt egyik veteránautó, egy 1991-es Porsche a H982 FKL brit rendszámot viselte. Az argentin közönség és a kormány is azonnal provokációt kiáltott, mivel úgy vették, hogy a Top Gear csapata ezzel a rendszámmal a Falkland-szigetekért 1982-ben megvívott, Nagy-Britannia győzelmével végződött véres brit–argentin háborúra akarta emlékeztetni a vendéglátó országot. A stábot fizikai atrocitások érték, és a műsor készítői a kocsikat hátrahagyva menekülni kényszerültek az országból.

A BBC a tavaly októberi incidens után még egyszer megvédte Clarksont, merő véletlennek minősítve a rendszám feliratát. (bevezetem.eu)

Önnek ajánljuk

Több ezer tüntető kívánt boldog karácsonyt Orbán Viktornak

Borostyánba zárt százmillió éves madártollat találtak

A szlovák országgyűlés megválasztása

Porosenko: nem hosszabbítják meg a hadiállapotot, ha nem lesz nagy szabású orosz támadás Ukrajna ellen

Hosszú Katinka és a magyar férfi vízilabda-válogatott az év legjobbjai a FINA-nál

16 éve volt utoljára fehér karácsony az egész országban, a Csallóköz és a Mátyusföld most is kimarad belőle

Legfrissebb galériák
Olvasta már?