Talán hihetetlenül hangzik: a korszerű cseh nemzeti öntudat kialakítójának, a Csehszlovák Köztársaság alapítójának, Tomáš Garrigue Masaryknak életművéről csak most, hatvanhat évvel a „Felszabadító Elnök” halála után látott napvilágot az első teljes tudományos életrajz, Jaroslav Opat több mint ötszáz oldalas monográfiája. Különösen időszerű könyv az EU-csatlakozás idején...
Megírták az első modern cseh Masaryk-életrajzot
A kiváló történész, a prágai Masaryk Intézet újjászervezője, Jaroslav Opat talán nyolcvanadik születésnapját ünnepelte azzal, hogy évtizedes Masaryk-kutatásait összegezte Kalauz T. G. Masaryk életéhez és életművéhez (Průvodce životem a dílem T. G. Masaryka) címmel közreadott monográfiájában. Amelyet különben a franciák is megelőztek, hiszen Alain Soubigou életrajza 2002-ben jelent meg Párizsban, és a cseh kritika nagy elismeréssel méltatta ezt a művet. Mégse lenne igazán ildomos triumfálni e késlekedésen, hogy lám, a csehek sem igazán törődnek saját múltjukkal. Egy nemzetnek sohasem könnyű szembenéznie saját nemzeti szentjeivel. A cseheknek két nemzeti szentjük van: Jan Hus és Tomáš Garrigue Masaryk. Azért hagytak oly tartós nyomot a közgondolkozásban, mert nem csodákra vártak vagy csodákat míveltek, hanem a valóság realista elvárásai szerint dolgoztak. Hust éppen Masaryk avatta a cseh nemzeti gondolat megalapítójának rangjára. Egyszersmind példát mutatva arra, hogy – elveinek megfelelően – miként lehet szigorúan realista módon, a legendákat mellőzve, sőt leleplezve, egy nagy ember méltó emlékművét megalkotni. Egyébként akad nem kevés hasonlóság Hus és Masaryk életműve, illetve magatartása között és éppen ez az, amit a csehek ugyanúgy, mint a külföld már-már nemzeti sajátosságnak tekint. Mert Hust lehet prófétának tekinteni, Masarykot pedig tévedhetetlen politikusnak, sokan tették ezt, de ez rossz irányba vezető értelmezés lenne. Tulajdonképpen – más-más történelmi körülmények között – a polgári társadalom nevelését tűzték ki életcéljukként. Hus azzal, hogy az anyanyelvet tette a templomok nyelvévé is, ezzel kizárta az elit előjogait, s szembeszállt a világi és egyházi hierarchiával: a pápával is, a császárral is. Masaryk pedig azzal, hogy a „humanista demokráciát” – ez Jaroslav Opat szóhasználata – tette meg világnézetének, társadalomépítő terveinek, gyakorlatának alapjává. „Masaryk egyáltalán nem volt messiás! – fejtegeti Opat. – Minden nemzeti, faji, osztályalapú, vallásos motivációjú messianizmussal és felsőbbrendűségi tudattal szembeszegezte tudományosan alapozott, ifjúságától kezdve erősen etikus szellemiségének teljes erejét. A tanulás, az erkölcs, a tisztességes és kitartó munka, az ‘aprómunka’ képezte szellemiségének sarkalatos pillérjeit.” Jaroslav Opat szerint egyéniségének ez a minősége a közelebbi és távolabbi múlt olyan nagy egyéniségeivel állították őt egy sorba, mint Romain Rolland vagy – ezt némi meglepetéssel nyugtázhatjuk mi, magyarok – Jászi Oszkár. (És vannak véletlenek? Opat Masaryk-monográfiájával szinte egyidejűleg látott napvilágot Litván György Jászi Oszkárról szóló tudós életrajza.)
Hosszú küzdelem folyt Masaryk méltó elismeréséért. A cseh katolikus költő, Jaroslav Durych az államalkotó elnök halála alkalmából fejtette ki, hogy „Masaryk rossz dolgokat hirdetett és tett”. Az egyik méltatlan utóda az államelnöki poszton, a rossz emlékezetű Antonín Novotný pedig „a nemzetközi és a hazai burzsoázia hűséges lakájának” nevezte. És ne feledjük, hogy Fábry Zoltán az Új Szóban azt írta 1950-ben: „Sírásra hajló érzékenységünkben, dacos sértődöttségünkben ő volt az első hang, amelyik kibékített minket az új helyzettel. Lélegezni tudtunk a sovinizmusmentes tisztább levegőben, gondolkodni a szellem gyűlöletmentes atmoszférájában...” Ez a múlt. Jaroslav Opat monográfiája azonban arra is rámutat: „A mai világ problémái sok szempontból mások, mint Masaryk idején. Nem kisebb mértékűek, hanem ellenkezőleg: súlyosabbak. És itt nyílik végtelen tér Masaryk példájának követésére: a való világ problémáit mindig és újra az igazságnak megfelelően megismerni, időben felismerni a rejtett veszélyeket és törekedni az optimálisan demokratikus megoldásokra.”
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.