Hát vége ennek is. Az indulók közül nyilván sokan elégedetlenek az eredménnyel, mások óvatosabban fogalmaznak, hogy tudniillik pont ebben reménykedtek, de babonából nem mondták ki hangosan.
Kulturális veszteségeink 42.

Vannak, akik ezt állítják ugyan, de másban reménykedtek, több elismerésben, vagy akár győzelemben is. Egy valaki azonban – remélhetőleg – ambivalens érzelmekkel nézegeti, amit kapott.
Alain Delonról van szó, és az ő Cannes-i életműdíjáról.
Ez a sztori sokakat még Tarantino visszatérésénél is jobban érdekelt az idei filmfesztiválon. Az imádott francia filmsztárról ugyanis kiderült, hogy szabadidejében előszeretettel pofoz nőket – bocsánat: fiatalabb korában művelte ezt rendszeresen, ma már egyáltalán nem. Viszont ma is ellenzi az azonos neműek házasságát, illetve szimpatizál a szélsőjobboldali Le Pen politikájával. Elsősorban a barátnőpofozás verte ki a biztosítékot egy feminista szervezetnél, amely petíciót indított, hogy Delon ne kaphasson életműdíjat, azaz tiszteletbeli Arany Pálmát Cannes-ban. Pár nap alatt 25 ezren írták alá, ami a kezdeményezőket is meglepte. És nyilván a fesztivál szervezőit is, mert eléggé béna mentegetőzéssel tűzdelt érvelést bocsátottak ki magukból: „A fesztivál elítél bizonyos megszólalásokat, de nem a véleménynyilvánítás szabadságát. Nehéz mai szemüvegen át megítélni olyan dolgokat, amelyek évekkel ezelőtt történtek, vagy amelyeket akkor mondtak” – nyilatkozta Thierry Frémaux művészeti igazgató, hozzátéve, hogy külön kell választani a francia színész munkásságát a véleményétől.
Nos, az indiánok kiirtása, a rabszolgatartás, a holokauszt, az amerikai feketék megbélyegzése is „évekkel ezelőtt” történt, mégsem nehéz „mai szemüvegen át” megítélni.
Legalábbis reménykedem benne. A szervezők mindenesetre gyorsan levették Delon arcképét a fesztivál plakátjáról, és a márciusban elhunyt Agnes Vardát tették a helyére. Ez akár tisztelgésnek is tűnhet a filmrendező(nő) előtt, legalábbis kevesen mernék állítani, hogy kényszermegoldás, úgyhogy tekintsük merveilleux, azaz zseniális ötletnek. Annál is inkább, mivel a művészeti igazgatónak azért is magyarázkodnia kellett, hogy a hivatalos versenyprogram 21 filmjéből csak négyet rendezett nő, noha a hollywoodi szexuális zaklatási botrányok után a cannes-i fesztivál chartában kötelezte el magát az esélyegyenlőség mellett.
De visszatérve hősünkhöz: ezek után az lett volna a (rendkívül elegáns) megoldás, ha Alain Delon nem fogadja el a díjat, nem veszi át saját lányától, „könnyek között”, és esetleg mond valamit arról, hogy mennyire fontos neki a nézők véleménye, főleg a nőké, akiket nagyon tisztel. Nem ezt tette, megcsinálta a sírós performanszt, és sajnos sokakban csak ez fog megmaradni az idei fesztiválról, nem pedig a filmes felhozatal, amely a tavalyi harmatgyenge év után végre újra méltó volt Európa egyik legpatinásabb filmfesztiváljához.
Én a magam részéről mindig is kedveltem Delont. Ahogy Woody Allent, Kevin Spacey-t és R. Kellyt is. Egy ideje viszont egyikőjükre sem tudok olyan tisztelettel nézni, mint annak előtte. Mert szerintem egy körülrajongott sztár magánélete nem választható szét a művészi munkájától. Ha szétválasztható lenne, akkor Hitler festményeire is azt mondanánk, hogy nagyon ügyes mestermunkák, nem véletlenül érnek olyan sokat a gyűjtők számára.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.