Hogyan spórolhatunk külföldön?

<p>Ha nem olyan vastag a pénztárcánk, mint azt szeretnénk, akkor sem lehetetlen egy hétvégi kikapcsolódás valamelyik európai nagyvárosba. Ha egy kis energiát és időt szánunk a tervezésre, sokat spórolhatunk, méghozzá úgy, hogy nem kell lemondanunk minden élményről.</p>

TANÁCS

1. Ha nem bánjuk, hogy a nyaralás fotóin szürke az ég, és esetleg kabátban és pulóverben kell egy kicsit dideregni, akkor a mostani szezon a legmegfelelőbb nagyobb városokba csatangolni, múzeumokat és templomokat csodálni. A január és a február– a karácsonyi és a szilveszteri időszakot leszámítva – általában annyira holt időszak, hogy a fapados repülőjegyeket szinte már utánunk hajítják, a szállodák pedig 30-50%-kal olcsóbbak, mint máskor. De hova is mehetnénk? Az egyik legutóbbi turizmussal foglalkozó felmérés szerint Lisszabon a legolcsóbb nagyváros Európában, és az átlag hőmérséklet január-februárban 14 fok. Ha pedig Spanyolországra vágyunk, akkor Madridot válasszuk, mert a hotelek az éttermek, és az isteni tapasz bárok sokkal olcsóbbak, mint például Barcelonában, és a klíma is igen kedvező.

2. Hétvége helyett a hét közepén utazzunk, nem csak a repülőjegyek olcsóbbak, hanem a szállodák is. Dublinban például bevett szokás, hogy a hotelek többsége 50%-kal olcsóbb a hét közepén, mint hétvégéken, és ez általában vasárnaptól csütörtökig értendő. A város ezzel a politikával akarja kiterjeszteni a heti szezont, mivel az esős időjárás miatt nincs igazán nagy érdeklődés. Ezzel szemben Velencében például minden hétvégén kivétel nélkül ugyanannyiba kerül a szállás, mintha nyáron utaznánk. (Még a mostani árvíz ellenére is.)

3. Az angol nyelvű, repülőjegy-árakat összehasonlító weboldalak közül talán a legjobb a www.skyscanner.net. Az oldal amellett, hogy megmondja adott dátumra, hogy melyik járattal járunk a legjobban, egy hónapos időintervallumban azt is kiderítit, az általunk vágyott célállomást melyik napokon érnénk el a legolcsóbban és melyik járattal. Ha ez esetleg nem lenne elég, akkor szerencsét próbálhatunk az expedia.co.uk, a travelsupermarket.com, vagy a lastminute.com oldalakon is. Ügyeljünk arra, hogy a feltüntetett árakhoz sokszor az illeték, a járulékos díjak is hozzáadódnak. Nagyon sok társaság ráadásul felszámol kártyahasználati díjat is, pedig online foglaláskor ez az egyetlen módja a fizetésnek.

4. Ha csak egynapos városlátogatásra indulunk egy közeli városba, érdemes valamely busztársaság honlapján körülnézni, szinte biztos, hogy olcsóbb lesz az utazás mint autóval. A vonatutak a City Night Line vonatokon kifejezetten romantikusak és álomszerűek – szó szerint, ugyanis a kabinokban kényelmesen aludhatunk, miközben reggelre már a festői Kölnben ébredünk fel.

5. Ha nem köti meg semmi a kezünk, és akár holnap is útra kelhetünk, érdemes utána nézni néhány last minute útnak. A www.lastminute.com remek utakat kinál, ha rugalmasak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy hova megyünk és mindegy, hogy mikor. Ugyanakkor érdemes a szállásfoglalást is az utolsó percekre hagyni, sok hotel ugyanis komoly árengedményeket ad a szobaárakból, ha nincs teltház. A szállást mindig a hotel saját weboldalán foglaljuk, és nézzünk körül, van-e esetleg kedvezmény több éjszakás foglalásra. Figyeljünk, hogy fesztiválok és ünnepek idején ne utazzunk!

6. Még a legrozzantabb hotelek árainál is sokkal olcsóbb a privát szállás. Ahhoz ugyan szerencse kell, hogy egy Zimmer Frei típusú szállásnál igazán kellemes családot és jó környéket találjunk, azért az utazási irodákon keresztül, vagy online foglaláskor érdeklődhetünk referenciákról. Velencében, Rómában és Párizsban is már rengeteg lakástulajdonos üzletel turistákkal, kellemes árak mellett. A legjobb helyeket a tripadvisor.com oldalon találhatjuk, ahol természetesen a vendégek véleményeit is elolvashatjuk. Olaszországban a www.bed-and-breakfast-in-italy.com, Párizsban a www.hqp.fr oldal lehet segítségünkre.

7. Figyeljünk oda az utazási kedvezményekre! Velencében egy vízibusz út kb. 8 euró (241 korona), a 36 órás korlátlan mennyiségű utazásra szóló jegy csak 18 euróval (723 korona) kerül többe. Barcelonában egy T-10 gyűjtőjegy 10 utazásra jogosít fel, és szinte féláron jön ki egy utazás. Hasonló kedvezmények vannak Párizsban és Amszterdamban is. Ha Londonban vagyunk, a napi metrójegy hétköznap 9:30 után a csúcs kikerülésével kerül kevesebbe, és ha hajózni támad kedvünk, a napijegyünk felmutatásával kedvezményt kapunk a hajójegy árából is.

8. Sok városnéző turistajegy hétvégi, vagy három napos kedvezményeket ad a múzeumokba. Ilyen például a Paseo del Arte jegy Madridban, az Artticket Barcelonában vagy a Paris Museum Pass és az I Amsterdam belépőrendszer. Ezeket a jegyeket az információs kioszkokban, vagy a kijelölt múzeumokban lehet kikérni.

9. Sokat spórolhatunk az étkezésen, ha olyan hotelt választunk, ahol büfés reggeli van és jól bepakolhatunk, így akkor ebédre elég valamilyen nasi. Ám ha szeretünk ebédelni, akkor keressünk menü rendszerben való étkezést, ebben a spanyolok a nagyok. Náluk a szieszta miatt kizárólag ebédkor érhető el a „del dia” menü, Madridban és Barcelonában is könnyen találunk olyan helyeket, ahol egy háromfogásos ebéd és némi bor 15 euró (450 korona) forint alatt megúszható. Ha italozunk, igyunk a bárnál – Velencében, Párizsban és Rómában is drágább az ital (még a kávé is), ha az asztalhoz ülünk, mintha a bárnál isszuk meg.

10 .Használjunk hitel- vagy bankkártyát. Ma már sok hitelkártyát kiadó bank nem számít kamatot, ha még abban a hónapban kifizetjük a tartozásunkat. Visa és Maestro kártyákat mindenhol elfogadnak, a bankok pedig többnyire középárfolyamon számolják a valutánkat, amely valamelyeset kedvezőbb, mint ha vételi áron kapjuk az eurót. A bankautomaták használati díját is meg lehet spórolni, ha kártyával fizetünk és nem készpénzzel, ráadásul nem marad apró sem a nyakunkon. (tl)