Az izmosodó elektronikus média bő negyven évvel ezelőtt izgalmas élő közvetítésben számolt be a mohácsi busójárásról, érzékletesen bemutatva, hogy milyen páni félelem lett úrrá a betolakodó török katonákon, akik fejvesztve menekültek a faragott maszkos szörnyek elől. A vértelen győzelem emlékére azóta is, több mint ötszáz éve megrendezik ezt a nemes népi hagyományt.
Manapság is élő mítoszok
Ha nem is sok, de azért akad szűkebb pátriánkban is látnivaló. Ezek egyike a téltemető-tavaszváró örömünnep, a busójárás édestestvére, a dőrejárás, amely egykor az egész Kisalföldön ismert és elterjedt népszokás volt. Az iparosítás eredményeként fokozatosan elhalt, csupán néhány településen élt tovább. Közülük is legizgalmasabb a tejfalusi dőrejárás, amely azon túl, hogy megszakítás nélkül napjainkig fennmaradt, magában hordozza mindazokat az elemeket, amelyek a hosszú évszázadok folyamán rárakódtak.
E néphagyományról tudni érdemes, hogy a mérsékelt égövi pogány ember ősi félelméből táplálkozott: az ősszel látszólag elhaló természet felélesztését szolgálta, hogy ismét eljöjjön a tavasz. Ennek érdekében a látók, sámánok segítségével a természet erőihez fohászkodtak, áldozatot mutattak be, hogy túlélésüket, termékenységüket, szaporodásukat biztosítsák. A múlt homályába vész, hogy őseink milyen rítusokkal édesgették magukhoz az éltető tavaszt, a dőrejárásban viszont nyomaiban tetten érhető: a természetet jelképező szimki a népi játék végén meghal – az egyik szereplő megöli –, viszont csodálatos feltámadása jelzi, amely egyben az utolsó farsangi vigasság kezdetét is jelenti, hogy a természet csak látszólag pusztul el télen, tavasszal újjászületik.
Jellegzetes sámánszereplő a telet megjelenítő szalmaember: a benne elrejtőzött dőre a mítoszjáték végén elhagyja a felgyújtott maszkot, hiszen csupán a dermesztő tél pusztulása hozhatja magával az éltető tavaszt.
A tejfalusi dőrejárás
Egykor minden kisközösség legfontosabb feladata fennmaradása, szaporulatának biztosítása volt. Ennek érdekében különféle termékenységi varázslatokat alkalmaztak. Jellemző az ősi dilemma a tyúkról és a tojásról. Viszont egy sor nyelvben – minden bizonnyal latin közvetítéssel – az emberi élet egyik hordozóját is tojásocskának hívják.
Ez a varázslat a tejfalusi dőrejárásban is tetten érhető: a dőrék a tyúkólból elcsenik azok tojását, akik nem fogadják szívesen közeledésüket, a drótos pedig beszögeli a tyúkól ajtaját, hogy a gazda tojása zápuljon meg, terméketlenséget hozva állataira és egész családjára. Amennyiben nem volt esküvő farsang idején, vénlánynak öltözött dőre húzza végig a terméketlenséget jelképező száraz csököt a falu utcáin.
Ősi germán hagyomány túlélése a dőrejárás meszelője; e női alak a hagyományoknak megfelelően varázserővel bír, de tanácsos jóban lenni vele. Meszelőjét a ház falán végighúzva elűzi a rontó szellemeket, de jaj a rossz embereknek: kormos lével hoz rontást a háziakra. Az ókorra utal a fordított ember is, amely megnevezése ellenére valójában Janus-arcú: előre és hátra is van arca, ruházata és cipője is kettős, az óvatlan megfigyelő nem tudhatja, melyik irányba néz. Nem is fontos: egyik arca a múltba, a másik a jövőbe tekint. Részben mítikus szereplőknek tekinthetők a kereszténység felvétele után feltűnő ördögök.
A népi játék gerincét az esküvői menet és a bolondozó mesteremberek adják. Ők a dőrejárás legfiatalabb résztvevői, bár megjelenésük az ókori Róma szaturnália-játékait idézi. A hajdani birodalomban az új évet – amely márciusban kezdődött – féktelen vigasságokkal ünnepelték, amelynek jellemzője volt a szerepcsere: az urak szolgálták fel az ételt-italt dorbézoló szolgáiknak, a mesteremberek is épp az ellenkezőjét tették, mint egész évben. A hentesek nem árulják, hanem beszedik a húst a meglátogatott családoktól, a tojásárus is tojásszedővé vedlik, a borbélyok hatalmas faborotváikkal előszeretettel szőrtelenítik a közelállókat, közöttük a nőket, a cirkuszi medve pedig a menyecskékkel táncol, enyeleg. A bolondok szánjának-szekerének ferde lapján az engedetlen lurkókat csúsztatják le az ördögök. Az esküvői menet menyasszonya már karján tartja megszületett kisdedét, így járják végig a falut, ételt-italt gyűjtögetve. Eközben a cigánybanda folyamatosan húzza a talpalávalót. A dőrék bekopognak minden házhoz, ahol étellel-itallal kínálják őket, a vőfély megtáncoltatja a ház asszonyát, majd odébbállnak. E népi játék ősi jellegét kiemeli, hogy napjainkig csak férfiak vehetnek részt benne. A női szerepeket is ők játsszák, akárcsak a középkori vásári játékokban, színházi előadásokban.
A tejfalusi dőrejárás minden bizonnyal egyike a legősibb, Európa-szerte fennmaradt népi mítoszjátékoknak. Emiatt megérdemli a kitüntető figyelmet. A múlt homályába vész, hogy egykor mikor játszották, de évszázadokon keresztül húshagyókedden került rá sor, annál is inkább, mivel éjfélkor kezdődött a húsvétot megelőző böjti időszak a nagybőgő temetésével. A 20. század kezdetén farsangvasárnap tartották, manapság farsangszombaton rendezik. (Idén épp a mai napon.) Aki nem ismeri, nem tudja, miből marad ki. Aki igen, örömmel siet e csallóközi községbe, hogy ismét részese lehessen.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.