Panoráma

Oszlopkaktusz, vikunya és flamingó

Mielőtt újra átkelnénk az Andokon, ezúttal Északnyugat-Argentínából a bolíviai határ mentén Északkelet-Chilébe, álljunk meg egy kis időre Argentína Jujuy tartományában.
ÚJ SZÓ ONLINE

2020. március 15. 11:38

Oszlopkaktusz, vikunya és flamingó
- A szerző felvételei

Graciela, a rezidens programunk házigazdája ajánlotta ezt a vidéket, és nemcsak azért, mert ő itt nőtt fel, hanem mert a „táj szépsége és különlegessége egyedülálló, viszont eléggé eldugott és kevés turista látogatja”. Ez az információ sajnos már nem aktuális, mivel a környék mára megtelt apartmanokkal, airbnb szobákkal, hotelekkel és vendéglőkkel. A tartomány központjába rendkívül kényelmes Cama Suite (ággyá alakítható ülés extrákkal) busszal érkeztünk Buenos Airesből, de azért a 20 órás buszozást nem ajánlom mindenkinek. San Salvador de Jujuy-ba való megérkezésünkkor sem szállásunk, sem további jegyünk a Chilei Atacama sivatagba nem volt, úgyhogy még ott a buszállomáson elintéztünk mindent, és továbbmentünk Humahuaca városkába, ahol 3 éjszakát töltöttünk, és eszméletlen helyeket látogattunk meg. Az első ilyen hely Quebrada de Humahuaca. Azon belül is a legszebb rész Hornocal, amely 4500 méter magasan helyezkedik el és a helyiek négykerék-meghajtású terepjárókkal egy kis ellenszolgáltatásért felvisznek 3500 méterről indulva. Az út nem tart soká, viszont a tizenévesnek látszó „pilótánk” vezetési stílusát sokáig nem felejtjük el. Csoda, hogy túléltük, Paola kisebb asztmás rohamot kapott az izgalomtól és a portól. Viszont a kilátás kárpótolt mindenért. Kb. 2 órát tölthettünk odafent vikunyák társaságában. Ezek a vadon és nagyon magasan élő kedves és félénk párosujjú patások a láma rokonai. Embert próbáló volt a gyaloglás 4500 méteren. Egyszer már jártam ebben a magasságban Kínában, a Himalájában Shangri-la mellett, de oda drótkötélpálya vezetett, és a jegy árában benne volt az oxigénpalack. Itt viszont csak a port szívhattuk magunkba, főleg az autózás alatt. A mellékelt fotókon látható színes hegyvonulatok mérete, a színek kavalkádja és a felhők árnyékának játéka a hegygerincen szürreális látványt nyújtott. Ez az a hely, amelyről egy fotó többet árul el, mint akármennyi szó. Tudom, költőként nem illik ilyet mondani, de itt a vizualitás elhomályosítja a szavak erejét. Ebben a magasságban már az – egyébként az Andok hegyeit uraló – oszlopkaktuszok is eltűntek.

Apartmanok Tilcarában
Apartmanok Tilcarában.

A következő helyszín Jujuy tartományban Tilcara volt. Míg a fentebb említett hegyvonulatot a 17 színű hegyláncnak is nevezik, addig a Tilcara mellett látható hegyeket hétszínű hegyeknek is nevezik a nem túl kreatív szórólapokon. A Tilcara melletti hegyekben lehetett túrázni, megérinteni a köveket, sőt, egy kis történelmi parkban, amely közvetlen a színes hegyek között lapul, megismerkedhettünk az ősidők óta ezen a vidéken Peruig kanyargó kereskedelmi útvonal történetével is. A hegyek színe talán a közelségük miatt itt még intenzívebb. Már sötétedett mire befejeztük a túrázást. Jöhetett a még mindig tartó steak-kúra következő állomása.

Serranía de Hornocan

A vegetáriánusok most jobb, ha átugorják ezt a bekezdést. Nos, errefelé, úgy értem, az Andokban, kétféle különlegességet majdnem mindenhol felszolgálnak. Az egyik a sült tengerimalac, a másik a lámasteak. Sokáig ellenálltam a kísértésnek, de végül beadtam a derekamat és megkóstoltam a lámasteaket. Semmi különös… még csak nem is ízletes. Kipipálva. Viszont a kecskesteak és főleg a báránylábsteak chimichurri szósszal fenséges. A magára valamit is adó vendéglő a bejáratánál egészben grillezi a bárányt. A látvány nem túl megnyerő, de az illatok biztosan odacsalogatják a turistákat és a helyieket. Az árak errefele még barátságosabbak (spanyolul barato). Egy pohár argentin vörösbor jól illik a steak mellé. Na és a postre, azaz desszert? Nos, Alfajor, birsalmasajt vagy sült tej. A birsalmasajt, mindig mindenhol a kedvencem, a sült tej nagy latin-amerikai és persze spanyol kedvenc a tipikusan Argentin specialitás pedig az Alfajor. Viszik, mint a cukrot, haha. Az én ízlésemnek túl csokis, túl krémes, túlságosan ISLER. Viszont minden kis városnak meg van a maga kis Alfajor családi cukrászüzeme a repülőterektől a bolíviai határig. Számomra azonban a leghihetetlenebb koktél és egyben az „argentinok nemzeti itala” a fernet kólával, és ez nem vicc. Még jó, hogy a perui Pisco sour koktél, szinte mindenhol kapható.

Közeledett a nagy éjszaka. Purmamarcából indult a buszunk egy hotel közeléből hajnali 3.30-kor a Chilei Atacama-sivatagba. Semmi biztosíték nem volt rá, hogy valóban van ilyen busz, és valóban megáll hajnalban egy kisváros (vagy inkább falu) mellékutcájában. Hajnali 5 órakor már nagyon izgultunk, de végül alig kétórás késéssel megérkezett a busz, és elvitt minket egy olyan helyre, ami nincs is… Egy olyan helyre, ami ellentmond minden fizikai, geológiai és meteorológiai szabálynak. Ahol embereknek nincs keresnivalójuk. Az Atacama-sivatagba.

Tilcara-turistaellátó

Mielőtt megérkeztünk volna egy újabb gyermekkori álmom helyszínére, olyasmi élményben volt részünk, amire nem számítottam. Sokat buszoztam már a világ számos táján. Szingapúrból Bangkokba (26 óra), a kínai Kunmingból a laoszi Luang Namthába (21 óra) vagy az indiai Bangaloreból Hampiba (8 nem akármilyen óra). Az argentin Purmamarcából a chilei San Pedro de Atacamába (8 óra) az Andokon keresztül vezetett az út, sokszor 4800 méteres magasságban. De haladjunk sorjában…

Miután már közel volt a reggel, és a busz sem volt túlságosan kényelmes, alig aludtunk valamit. Amikor az indulás után két órával felébredtünk, olyan táj terült elénk, amelyet nehéz leírni. A magasságmérő szerint már bőven 3500 méter felett jártunk. Eltűntek a fák, és már szinte csak bozótok, moha és valamilyen barnás-zöldes fűfélével borított magashegyi táj tárult a szemünk elé. Hét ágra sütött a nap és a fennsíkokon, amelyeken keresztül vezetett az út, kisebb és nagyobb tavakban tömegesen ittak a flamingók és vikunyák. A háttérben 5-7000 méteres hegyek magasodtak, igaz, a déli féltekén decemberben nyár volt, de foltokban még hó födte a tájat. Hamarosan megérkeztünk a chilei határra. Itt mindenkinek el kellett hagynia a buszt, és sorba kellett állnunk az összes csomaggal a határátkelőn. Viszonylag gyorsan lezajlott az átkelés, így folytathattuk az utunkat immár 4000 méter feletti magasságban. Hamarosan újabb szintet léptünk a bolíviai határ közelében. A magasságmérő már 4800 métert mutatott és az 5920 méteres Vicancabur-vulkán mellett vezetett az út. Ez a bolíviai–chilei határ arról híres, hogy a kráterében található a világ egyik legmagasabban fekvő tava. Ha belegondolok, hogy a Mount Everestre tartó hegymászóknak 5500 méteren van az alaptábora, ahová nem is olyan egyszerű eljutni, mi meg 4800 méteren buszoztunk, kiráz a hideg. Szinte minden növény eltűnt. Olyan fennsíkon is átvágtunk, ahol már csak kövek vándoroltak, sekély, de jól látható csíkokat hagyva maguk mögött a talajban (kísértetiesen emlékeztetve a kaliforniai Halál Völgyében vándorló kövekre). Innen az út már lefele vezetett egészen San Pedro de Atacamáig. A kb. 2500 méter magasba kora délután érkeztünk meg. Megreggeliztünk a buszállomáshoz közeli vendéglőben, mobilról szállást foglaltunk egy közeli hotelben. Fogtunk egy taxit és a sok-sok bőrönddel és nagyapám 1922-es papírbőröndjével beköltöztünk három napra az Atacama-sivatagba, a világ legszárazabb helyére, ahol évente átlagosan 3 mm a csapadék. Ahol a kozmikus eredetünket vizsgáló ALMA teleszkóprendszer található. Ahonnan nemrég a világon először fényképet készítettek a Virgo galaxishalmaz centrumát uraló M87 galaxis központjában helyet foglaló fekete lyukról. És ahol kokaleveleket kellett rágcsálnunk azért, hogy az extrém magasság és a szárazság elviselhetőbb legyen.

A következő, egyben befejező részben bejárjuk a Hold Völgyet, megmártózunk az Escondidas Lagúnában, és megnézzük, milyen a naplemente egy sivatagban.
Adios Amigos!

Rokko Juhász

Rengeteg hírrel bombáznak minket különböző portálok, s nem könnyű felismerni a valódi- és álhíreket. Ezért is fontos, hogy olyan weboldalakról tájékozódjunk, amelyek megbízható, korrekt információkat nyújtanak.

Az ujszo.com szerkesztőségében minden nap azért dolgozunk, hogy Önök kizárólag ellenőrzött, valós híreket kapjanak weboldalunkon. Ennek biztosítása meglehetősen költséges. Mi viszont szeretnénk, hogy minden kedves olvasónk hozzájuthasson az ellenőrzött információkhoz, ez azonban az Önök anyagi segítsége nélkül hosszú távon nem lehetséges.

Ezért kérjük olvasóinkat, hogy járuljanak hozzá az ujszo.com működéséhez. Számítunk Önökre. Önök is számíthatnak ránk.

Ha támogatna bennünket, kattintson az alábbi gombra. Köszönjük.

Támogatom

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
Költségvetési Tanács

Ami a pénzszórást illeti, az előző kormányok jócskán túllőttek a célon

Richard Sulík

Megvitatják Sulík tervét a szakértők, de nem helyeslik az erők megosztását

Tallós

Összefogtak az önkéntesek a kastélyért

Viera Kováčiková
Frissítve

Kováčiková lemond ügyészi posztjáról és távozik a Főügyészségről

NAKA k

Őrizetbe vett öt személyt a NAKA, köztük a SIS kémelhárításának egykori főnökét

hajléktalan k

Európai Parlament: a lakhatáshoz való jog alapvető emberi jog