Miután gépünk Alexandria repülőterén földet ér, és átesünk a kötelező útlevél- és vámvizsgálaton, sietős léptekkel haladunk a reánk várakozó autóbusz felé. Utunk egy bazársor mentén vezet, amikor mit sem sejtve egy különös eseménynek vagyunk szem- és fültanúi.
Kalandozás az ókori világban
E rövid intermezzó után autóbuszunkba érve tudatosítjuk, hogy Egyiptom kapujának, s egyben az ország második legnagyobb városának, a csaknem kétmilliós Alexandriának a földjére léptünk, melyet Nagy Sándor alapított i. e. 332-ben a Nílus deltájának nyugati peremén, a Maryunt-tó és a Földközi-tenger közötti földsávon. Miután az i. e. 3. században a Ptolemaiszok ide tették át Memphiszből székhelyüket, nemcsak egyik legnagyobb városa lett az ókori világnak, hanem a hellenizmus idején egyik legfontosabb szellemi központja is. Itt jött létre ugyanis a hellenisztikus és a keleti kultúrák szintéziseként egy önálló művészeti irányzat, melyet alexandriai művészet néven ismer a történelem.
Sajnos, az elmúlt mintegy két évszázad folyamán felépített modern város csaknem teljesen betemette az antik műemlékeket. ĺgy inkább csak ókori leírásokból tudjuk, hogy az egykori város központjában állt a híres Museion, melynek könyvtárában az akkor ismert világ úgyszólván valamennyi írott szövegét meg lehetett találni. Ugyancsak itt büszkélkedett a Serapeum elnevezésű szentély, amelybe később a könyvtárat költöztették, valamint a királyi palota, a stadion, a színházak, gymnasionok és más középületek. A várossal szemben levő szigeten pedig a Pharosz nevű világítótorony emelkedett, melyet az antik világ hetedik csodájaként szoktak emlegetni. Mindezek tudatában tesszük fel a kérdést, vajon hová tűntek ezek a felbecsülhetetlen értékű műemlékek? A válasz kézenfekvő: pusztításukat már elkezdték az érzéketlen rómaiak, tovább folytatták a túlbuzgó keresztények, majd pedig befejezték a fanatikus arabok, hogy teljesen leszámoljanak a számukra pogány kultúrával. Sajnos, mi már csak a 391-ben emelt Pompeius oszlopát és a mellette levő két ismeretlen korú és eredetű szfinkszet, a Serapeum szentély üres, föld alatti termeit s a Görög–Római Múeumban elhelyezett, az eddigi ásatások folyamán előkerült leleteket csodálhattuk meg.
A közelmúlt emlékeit idézve ellátogatunk a királyi család egykori nyári palotájába, a Montazzába, majd pedig megpihenünk annak pálmafákkal, valamint színes bokrokkal, virágokkal díszített parkjában. Természetesen nem mulasztjuk el megtekinteni a botanikuskert szemet-lelket gyönyörködtető pazar növényeit sem. E rövid kikapcsolódás után elsétálgatunk a modern belváros mindig zajos utcáin, majd bebarangoljuk a bazársorok, szűk sikátorok útvesztőit, ahol a közel-keleti városokra jellemző kép tárul elénk. Gyakorta feltűnnek a boltok előtt egykedvűen vízipipát szívogató arabok, valamint a földön ülve sakkozó öregek, fiatalok egyaránt. A munkalehetőség ugyanis kevés, a szabad időt pedig valahogyan csak el kell tölteni. Ugyanakkor nem hiányoznak a fejükön nehéz kosarakkal, korsókkal egyensúlyozó, idő előtt megöregedett, fáradt asszonyok, vagy hátukon gyermeküket cipelő anyák sem, s természetesen itt is gyakran feltűnnek a vizet vagy üdítőt árusító fiúcskák, a cipőtisztító suhancok is, nem beszélve az egyre csak baksist követelő gyermekek hadáról. Mindez ugyancsak hozzátartozik az egykor híres város összképéhez.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.