Amióta meghalt az apám, tudom, hogy minden közhely igaz, amit bajban-bánatban mondani szoktak. A legnagyobb szükségben valóban mindig érkezik a segítség, tényleg megsokszorozódik az erőnk, amikor szükség van rá, és most már azt is elhiszem, hogy az idő enyhülést hoz a gyászában annak, aki mindent megtett a haldoklóért.
A halottainkat magunkban hordozzuk
Megáll az idő, amikor távozik egy lélek
Az európai keresztény kultúrkörben a halált még a 20. század közepén is – hacsak nem tragikus hirtelenséggel következett be, vagy fiatal embert szólított el – az élet természetes részeként kezelték. Életükben készültek rá az emberek, bekövetkezte után a hozzátartozók annak rendje és módja szerint vettek végső búcsút az elhunyttól, a temetés után pedig rendszeresen megemlékeztek róla. Polcz Alaine tanatológus, a téma kutatója szerint a magyarlakta vidékeken régen mindenhol otthon ravatalozták fel a halottat, ma ezt a hagyományt már csak a kisebb falvakban őrzik.
„Az elhunyt szemeit közvetlenül a halál beállta után közeli hozzátartozója zárta le, néhol pénzérmét is tettek a szemhéjakra – nemcsak nehezékként, hanem a régi római szokás folytatásaként is, ahol a lelkeket a túlvilágra szállító ladikosnak, Kháronnak szánt fizetség volt ez a pénz. Mielőtt beállt volna a hullamerevség, szorosan felkötötték a halott állát, ezután a család legidősebb tagja vagy azok, akik ezt a községben végezni szokták, megmosdatták és felöltöztették a holttestet. A mosdóvizet a ház mögött öntötték ki, az agyag mosdótálat összetörték, és a cserepeket a kertben egy fa alatt ásták el. Harisnyát vagy zoknit húztak az elhunyt lábára, néhol cipőt is, az ortodox keresztények pedig még egy pár váltócipőt is helyeznek a koporsóba. Eleink még életükben előkészítették azt a ruhát, amelyben majd eltemetik őket, az idős emberek ma is gondolnak erre, sőt sokan a szemfedőt és a koporsót is megvásárolják. Erdélyben nem egy falucskában a padláson tartják a koporsót, hogy a temetés előtt már ne legyen gond a megrendeléssel és a hazaszállítással. Első hallásra ez talán egy kicsit morbidnak tűnhet, de a falusi emberek életében a praktikum és a hozzátartozók tehermentesítése volt a fő szempont. Ennek a szokásnak az újkori folytatása az, hogy ma sokan már életükben megcsináltatják a kriptájukat, síremléküket. A koporsóba fektetett halottat a tisztaszobában ravatalozták fel, fejjel az ablak, lábbal az ajtó felé, kezébe rózsafüzért vagy imakönyvet tettek, a koporsó két oldalára pedig égő gyertyát állítottak. Az ablakokat sötét függönnyel vonták be, a tükröket az egész házban letakarták, az órákat pedig megállították. A tükrök letakarásának két magyarázata is van: egyes vidékeken a kisírt szemű hozzátartozókat, máshol a halott szellemét óvják a saját arcának látványától, az órák megállítása pedig egyértelműen azt jelzi, egy ember számára elfogyott a földi létben kimért idő, és az őt körülvevőknek is meg kell állniuk egy pillanatra. Erdélyben, Kalotaszeg környékén a halottas háznál az összes függönyt és terítőt fekete-fehér mintásra cserélik, néhol a kapu elé is kitesznek egy gyertyát, hogy jelezzék az arra járóknak, elhunyt van a háznál. A temetést általában a halál beállta után három nappal tartják, addig naponta meghúzzák a lélekharangot az elhunytért – a faluból származó, máshol elhunyt személyért is –, és virrasztanak a ravatalnál. A hozzátartozók, barátok váltják egymást a koporsó mellett, és az elhunyt lelki üdvéért imádkoznak.
A temetési menet a koporsó beszegelése után a halottas házból indul a templomba, ahol az oltár lépcsőjéhez teszik a Szent Mihály lovára helyezett koporsót, és gyászmise keretében vesznek végső búcsút az elhunyttól. Maga a temetési szertartás már a sírnál zajlik, a szokásos imák és könyörgések után a koporsót leeresztik a sírba, a legközelebbi családtagok egy-egy marék földet dobnak rá, és elföldelik. A férfiak mindig fedetlen fővel állnak a sírnál, a nők viszont fekete fejkendőt vagy kalapot viselnek. Erdélyben már a temetőkapuban is megkínálják kaláccsal és pálinkával azokat, akik részt vettek a temetésen, máshol csak a halotti tor szokásos. Ezt régebben az elhunyt házában tartották, de az ételeket mindig a szomszédok készítették. Sok helyen a temetésről hazaérkező hozzátartozók közül valaki bekiáltja az ablakon a halott nevét, és rákérdez, otthon van-e az illető. A válasz mindig az, hogy nincs otthon, ezzel a gyászolók megbizonyosodnak afelől, hogy halottjuk békében nyugszik a temetőben. Az elhunyt lelki békéjének érdekében a temetés után egy hónapig nem illik nevetve emlegetni őt – ez alól kivétel a halotti tor – és bolygatni a személyes tárgyait. Erősen hagyományőrző vidékeken az elhunyt kalapját vagy kendőjét a temetést követő napon kiviszik a temetőbe, és a fejfára teszik – jelezve, hogy már nem várják haza. A kötelező gyász ideje a legközelebbi hozzátartozók számára általában egy év, anya a gyermekét vagy özvegy a férjét öt évig szokta gyászolni; valaki élete végéig sem veti le a fekete gyászruhát. Némely vidékeken a szomszédok is gyászt viselnek két hétig, és a gyászidő letelte után a halott lelki üdvéért végzett miséken is kötelező a gyászruha. A keresztény egyházban általában hét nappal, egy hónappal és fél évvel a temetés után tartanak megemlékező gyászmisét, utána pedig minden évben a temetési évforduló napján. Az elhunyt ruháit és személyes tárgyait egy hónappal a temetés után szokták szétosztani, régen pontosan meghatározott rendje volt annak, ki mit kapott; még azt az ágyneműt is odaadták valamelyik helybeli szegény családnak, amelyben meghalt. Az ortodox keresztények a temetés utáni napon asztalt terítenek a sírnál, és ott lakomáznak, a maradékot pedig otthagyják – ezt általában a koldusok viszik el. Romániában a temetés után hat nappal, hat héttel, hat hónappal és hat évvel is pománát (alamizsnát, emléklakomát) ad a legközelebbi hozzátartozó egy szegény embernek, vagyis edényestől az elhunyt kedvenc eledelét ajándékozza neki. A temetést követő szokások mind azt sugallták, hogy az elhunyt nem tűnt el az életünkből teljesen, és ezáltal a gyász feldolgozását is segítették. A csendes, méltóságteljes emlékezést szolgálja a keresztény egyházban a halottak napi gyertyagyújtás is – ilyenkor a világ minden tájáról szeretteik sírjához zarándokolnak az emberek, mert a keresztény kultúrkörben nemcsak a harangszó, a néma sírhant is hazahív.”
Négy szál deszka közt fehér ruhában
A zsidó közösségekben az elhunyt előkészítésével és a temetéssel kapcsolatos tennivalókat a temetkezési társaság, a Chevre Kaddis tagjai látják el. Ők látogatják meg a haldoklót is, hogy együtt imádkozzanak vele, adósságainak rendezésére és haragosaival való kiengesztelődésre buzdítsák. Amint a nyitrai Chevre Kaddis tagja, Rujder Márton elmondta, a szertartás szegény és gazdag embernél is azonos. A különbség csak annyi, hogy a szegények temetkezési költségeit régen ez a társaság állta, a gazdagabbak jelentős összeget fizettek, amelyből a társaság orvost fizetett, gyógyszereket vásárolt, és a szegényeket támogatta. A Chevre Kaddis tagja csak nős férfi lehet, felvételét a többi tagnak kell megszavaznia, és a társaság elnöke – ott ahol ezt a közösség lélekszáma még lehetővé teszi – minden temetésre sorsolással küld ki tíz férfit, aki elvégzi a szükséges szertartásokat. Aki egyéb elfoglaltsága miatt nem tehet eleget ennek a kötelességének, az a saját költségén póttagot küld maga helyett. Az elhunytat először langyos vízzel megmosdatják – minden testrészét külön és minden testrészhez ima is tartozik. Ha az elhunyt nő, ezt a szertartást nők végzik, de egy függöny mögül a Chevre Kaddis férfi tagja irányítja őket. Ezután következik az elhunyt felöltöztetése; a férfiakat fehér vászon ingben és talpas nadrágban, a nőket ingben, szoknyában és harisnyában temetik. Ezt az öltözéket mindenki még életében biztosítja – a férfiaknak általában a feleségük veszi meg esküvői ajándékként, a nők maguk csináltatják. Sokan még életükben megvásárolják a sírhelyet is, hogy az általuk kiválasztott tiszteletreméltó személy szomszédságában nyughassanak. Arról, ki hol és mennyiért vásárolhat sírhelyet, szintén a temetkezési társaság dönt. Az elhunytat legkésőbb a halál beállta után egy nappal el kell temetni, de a temető megszentelt földjébe csak az kerülhet, akinek nem folyt vére, mert a vér a zsidó vallásban a lelket jelenti. Akit meggyilkoltak, baleset áldozata lett, felboncolták, vagy bármilyen más okból vére folyt, azt a temető falához temetik, néhol a férfiaknak és a nőknek is külön részt jelölnek ki a sírkertben. A temetési menetben nők nem lehetnek jelen, bármilyen közeli hozzátartozójuk az elhunyt, csak a házuk kapujáig kísérhetik ki. Azokban az utcákban, amerre a temetési menet elvonult, régen minden zsidó bezárta a boltját, és részvéte jeléül kezet mosott. A kézmosás védekezést is jelent a hasonló szomorú eseménnyel szemben, a temetőszolga ezért a temetésről távozó férfiak kezét is háromszor leöblíti langyos vízzel. A zsidók koporsója négy szál gyalulatlan deszkából készül, ezeket nem szögek, hanem a résekbe bevert faékek tartják össze, a tetejére pedig szintén gyalulatlan deszkalapot fektetnek rögzítés nélkül. A felöltöztetett holttestet a ravatalozóban fektetik a koporsóba, két szemhéjára cserepet tesznek, fekete lepellel borítják le, és így viszik a sírhoz. Útközben háromszor leteszik a koporsót, és elmondják az idevágó zsolozsmákat, majd leeresztik a sírgödörbe, és a földdel egyenletesen betakarják. A halotti imát, a kaddist az elhunyt legközelebbi hozzátartozója mondja el, utána pedig gyásza jeléül megtépi a ruháját – ma általában a gallér táján fejtik fel a varrást. Az elhunytat a legközelebbi hozzátartozói hét napig gyászolják – ebbe nem tartoznak bele az ünnepek és a sábesz. Ilyenkor, a síve idején, az elhunyt szobájában olajmécsest égetnek, mezítláb egy sámlin ülnek a sarokban, és a Talmud idevágó részeit imádkozzák.
A temetőlátogatás a zsidóknál nem kötődik ünnepnaphoz, általában évfordulók alkalmával látogatnak ki szeretteik sírjához. Virág helyett követ visznek – ez a szokás még az egyiptomi rabságból való szabadulás idejéből ered, amikor a sivatagban elhunytakat összehordott kövekkel takarták be. A zsidó síremlékeken mindig valamilyen, a szomorúságot és a gyászt jelképező motívum látható. A mosdótál és a kancsó a lévíták, a két tenyér a kohanniták jele. Az eredeti tíz zsidó törzsből megmaradt júda törzsben ez a két csoport hivatott az egyházi tisztségek betöltésére, a léviták templomszolgák, sameszok, a kohanniták pedig papok, akiknek gyakran csodatetteket tulajdonítanak, és a földi nyughelyük zarándokhelynek számít.
Holtukban is Mekka felé fordulnak
A keresztény és zsidó valláshoz hasonlóan a mozlimok is hisznek az örök életben, és a feltámadás jegyében készülnek a halálra is. Ebben a kultúrkörben a mai napig több generáció él együtt egy házban, és idős, beteg szüleiket a gyermekek halálukig otthon gondozzák. Gabriel Pirický orientológustól, az SZTA munkatársától megtudtuk, hogy a haldokló körül általában az egész család összegyűlik, és együtt mondják el vele a mozlim hitvallást, a sahádát, miszerint nincs más Isten Allahon kívül, és Mohamed az ő prófétája. Vannak helyek, ahol ilyenkor a Korán ideillő fejezetéből, a Yasínból is felolvasnak – ezek a versek a halálról, az Istennel való találkozásról, a mennyországról és a pokolról szólnak. A halál beállta után a hozzátartozók mosdatják meg az elhunytat: deszkára fektetik, nemi szerveit letakarják egy gyolcsdarabbal, langyos, illatosított vízzel leöblítik, majd ugyanazt a rituális tisztálkodást végzik el rajta, amely minden ima előtt kötelező. Az egész szertartás mély csendben folyik, a mosdatók a mulandóságról elmélkednek. A nők haját, a férfiak szakállát parfümmel permetezik, arcát illatos olajjal kenik be, majd három darab fehér vászonlepelbe tekerik úgy, hogy a feje és a talpa is takarva legyen. Ez a fehér lepel azt jelképezi, hogy az ember a jó cselekedetein kívül semmit nem visz magával a sírba, bármilyen tehetős volt is a földön; az utolsó útra ugyanúgy indul, mint a többi embertársa. A leplekbe tekert holttestet ismét a deszkára fektetik, és a temetést megelőző közös ima helyszínére szállítják. A koporsó inkább az Európában élő mozlimoknál terjedt el, itt is nagyon egyszerű gyalult deszka, és többszöri használatra szolgál, mert a holtat nem ebben helyezik a sírba. Az arab államokban a deszkára fektetett elhunytat csak egy zöld lepellel takarják le (ez az iszlám színe), amelyre valamilyen, a Koránból vett idézetet hímeznek. Végső búcsút a mecset előtt vesznek a halottjuktól a hozzátartozók – a holttestet soha nem viszik be a mecsetbe. Ilyenkor az elhunyt fejjel Mekka felé fekszik a földön, mellette áll az imám, és az imám mögött legalább három sorban a hívők. Az ima négy részből áll, az elsőben a Korán első fejezetét mondják el, a másodikban Ábrahám és Mohamed prófétát dicsőítik, a harmadikban kérik Istent, hogy bocsássa meg az elhunyt vétkeit, és engedje be a paradicsomba, a negyedikben pedig minden élő mozlimért fohászkodnak. Ezután a gyászoló gyülekezet a sírhoz megy, a holttestet nagyon lassan leengedik, jobb oldalára fektetik, és földdel takarják be. Némely országokban a testre előbb köveket raknak, hogy ne érintkezzen közvetlenül a szennyesnek tartott földdel. A családtagoknak még a sírnál részvétet nyilvánítanak a többiek. A temetést legkésőbb huszonnégy órával a halál beállta után kell megtartani, és az együtt érző részvétnyilvánítások ideje sem több, mint három nap; ez idő alatt a hozzátartozók otthonukban fogadják a barátokat, ismerősöket, és együtt emlékeznek az elhunytra. A frissítőket a szomszédok készítik. Hét nappal a temetés után ismét összegyűlik a család, és együtt olvasnak fel a Koránból, majd ezt a 40. és az 52. napon is megismétlik. Törökországban egy lokma nevű édes étket is készítenek az elhunyt emlékére, és az utcán egy koldusnak ajándékozzák. A nálunk elterjedt temetői kultuszt nem ismeri az iszlám vallás, a síremlékek mind Mekka felé mutatnak, nagyon egyszerűek, és szinte egyformák. Nem gyújtanak gyertyát, és virágokat sem ültetnek a sírra; az elgazosodott, gyommal benőtt temetők látványa egyáltalán nem ritka látvány. A hozzátartozók ritkán járnak ki a temetőbe, úgy tartják, mindenkivel addig kell törődni, amíg él, de halottjaik lelki üdvéért rendszeresen imádkoznak.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.