2015. március 10. zenetörténeti nap, a fekete kedd. A bíróság kimondta, hogy 2013 legnagyobb világslágere, Robin Thicke, T.I.
Williamsék kálváriája
![](/sites/default/files/styles/image_16_10_w400/public/lead_image/ujszo_14374632434537_80.jpeg.webp?itok=VaT1Zj05)
2015. március 10. zenetörténeti nap, a fekete kedd. A bíróság kimondta, hogy 2013 legnagyobb világslágere, Robin Thicke, T.I. és Pharrell Williams dala, az amerikai listát tizenkét, a britet öt, a németet négy hétig vezető Blurred Lines tulajdonképpen plágium.
A történet azzal kezdődött, hogy a megasláger fő szerzője, Pharrell Williams egy interjúban az 1984-ben elhunyt Marvin Gaye-ről és a legenda 1977-es Got to Give It Up című daláról áradozott, mint inspirációról. Bírósági ügy lett belőle.
Az első döntés
Marvin Gaye örökösei beperelték az amerikai triót, szerintük ugyanis nagy hasonlóság van a Got to Give It Up és a Blurred Lines között. A családot állítólag 25 millió dollár kár érte (!), ennyit is követelt. A Blurred Lines a per kezdetéig 16,7 millió dollárt hozott a konyhára. A tárgyaláson mindkét fél szakértők hadát vonultatta fel a slágerek elemzésére, összevetésére. Az esküdtszék márciusban kimondta, a két dal struktúrája hasonló, szándékos lopásról viszont nem beszélhetünk, a triónak mégis 7,4 millió dollárt kell fizetnie Gaye örököseinek. Ez a valaha volt legnagyobb összeg könnyűzenei plágiumban. Williamsék és Gaye leszármazottai is fellebbeztek.
A valóság
A két szerzemény között többszöri hallgatás után valóban felfedezhető némi hasonlóság, a döntés mégis elszomorító. Ez komoly gátat szab a kreatív zeneszerzésnek, a sötét jövőt vetíti elő. Az utóbbi években hozzászokhattunk már ahhoz, hogy a nagy slágereknél szinte mindig felmerül a plágiumgyanú. Ez érthető, hiszen a zeneipar túlzsúfolt, a tárház kimerülőben van, mindegyik dal hasonlít legalább egy másikra. A márciusi bírósági döntés mögött ilyen-olyan érdekek húzódnak, egyesek nyilván azt akarják elérni vele, hogy megsokszorozódjanak a hasonló ügyek. Aki szántszándékkal lop, azt igenis büntetni kell, de ilyen esetekben, mint a trió mesterséges kálváriája, nem szabadna engedni a zsarolóknak.
Az új döntés
Pharrell Williamsék újratárgyalást kértek, hivatkozva egyebek mellett a szakértői tanúvallomások és az esküdtszéknek adott instrukciók vélelmezett hibáira. Az előbbiek közé tartozik, hogy egy szakértő a hangfelvétel egyes elemeire is támaszkodott elemzésében, miközben a szerzői jog csak a kottába foglalt szerzeményt védi. Marvin Gaye örökösei azt szerették volna elérni, hogy a bíróság tiltsa meg a Blurred Lines terjesztését. John A. Kronstadt, az eredeti per bírája nem adott helyt sem az újratárgyalásra, sem a sláger terjesztésének tilalmára vonatkozó kérésnek. Több ponton azonban megváltoztatta a márciusi ítéletet. Csökkentette a kártérítés összegét 7,4 millió dollárról 5,3 millióra. A Blurred Lines után befolyó jogdíjak fele pedig mostantól Gaye örököseit illetik. A bíró kiterjesztette az elmarasztaltak körét Pharrell Williams és Robin Thicke mellett a dalban szereplő rapperre, T.I.-ra, és kimondta, hogy a zeneszám terjesztésében részt vevő Star Trak Entertainment, Interscope Records és Universal Music Group lemezkiadókat is felelősség terheli.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.