<div>Közel nyolcvan év után visszakerült a bajmóci Pálffy kastély kápolnájába és péntektől a nagyközönség számára is megtekinthető Nardo di Cione tíz képből álló szárnyas oltára, amelyet még a múlt század harmincas éveiben loptak el onnan. </div><div> </div>
Visszakerült Nardo di Cione szárnyas oltára a bajmóci Pálffy kastély kápolnájába
Bajmóc |
A kisdedet tartó Szűz Máriát és az apostolokat ábrázoló, tíz darabból álló szárnyasoltár, amely Nardo di Cione 14. századi firenzei festőművész munkája és a bajmóci kastély múzeum legértékesebb kiállítási tárgya, közel nyolcvan évnyi hányattatás után került vissza eredeti helyére. A bajmóci oltárként is ismert festményt, amelyet a napokban helyeztek vissza kastély kápolnájának oltárvázába, egy külön e célra készített, klímaberendezéssel ellátott üvegburok védi - tájékoztatta az MTI-t Katarína Malecková, a múzeumként működő bajmóci kastély művészettörténeti részlegének vezetője pénteken. A szárnyas oltárt eredetileg egy pisai kolostor számára készítette az olasz művész, azt azonban nem tudni, hogy miként került el onnan. A festményt Pálffy János gróf, a bajmóci kastély műértő és műkedvelő tulajdonosa egy antikváriumban vásárolta meg a 19. század derekán. Pálffy János a több szárnyú szárnyas oltár elhelyezésének céljából egy kápolnát építetett a bajmóci kastélyban. A grófot, aki már nem élte meg, hogy a festményt felszereljék a kápolna oltárára, ugyanitt temették el, és mindmáig ott is nyugszik a kápolnában épített márvány szarkofágban. A festmények közül ötöt, 1933-ban besurranó tolvajok elloptak. A képeket csak több mint egy év múlva találták meg, részben sérült állapotban. Ezt követően felújítás céljából az egész szárnyas oltárt Prágába szállították, és a prágai Nemzeti Galéria olasz művészetek tárlatának részeként a múlt évszázad kilencvenes éveinek derekáig ott is maradt. Az oltárképek visszaszállítását ugyan korábban is indítványozták, de a kérés nem talált meghallgatásra. A nyolcvanas években csupán a képek Prágában készült másolatait küldték el Bajmócra, a kápolna látogatói eddig ezeket láthatták. Szlovákia 1993-ban történt önállósodása után széleskörű kampány indult a szárnyas oltár visszaszolgáltatásáért, amelynek köszönhetően a műkincs 1995-ben visszakerülhetett Bajmócra, ahol a képeket a kastély tornyában helyezték el, mivel ott alakítottak ki a tárolásra alkalmas körülményeket. Pálffy János gróf azon terve és kívánsága, hogy a szárnyas oltárt a kastély kápolnájának oltárképeként helyezzék el, a gróf halála után 105 évvel végre teljesülhetett. Katarína Malecková szerint a múzeum most azt vette tervbe, hogy a kastély kápolnájában az oltárkép történetét feldolgozó prezentációt hoznak létre. Ennek időpontja a múzeum művészettörténeti részlegének vezetője szerint elsődlegesen a jövőben rendelkezésükre álló anyagi eszközöktől függ, ám véleménye szerint egy-két éven belül megvalósítható lesz.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.